Etämittausten käyttöönotto ja laajentaminen Lapin HVA (RRP, P4, I1)
Etämittausten käyttöönotto ja laajentaminen Lapin HVA (RRP, P4, I1)
Lapin hyvinvointialueella kehitettiin etämittausten (INR-mittausten ja PEF-seurannan) yhtenäistä toimintamallia ja laajennettiin etämittausten käyttöä pilotoiden.
Toimintamallin nimi
Lapin hyvinvointialueella kehitettiin etämittausten (INR-mittausten ja PEF-seurannan) yhtenäistä toimintamallia ja laajennettiin etämittausten käyttöä pilotoiden.
INR- ja PEF -etäseurannoille kehitettiin toimintamallit, joiden avulla on mahdollista ottaa käyttöön omahoitoa tukevia etäratkaisuja. Etäseuranta siirtyy asiakkaan toteutettavaksi ohjauksen jälkeen, ja sen onnistuminen edellyttää sitoutumista ja aktiivista osallistumista. Tavoitteena on parantaa mittausten laatua, vahvistaa omahoitoa ja vähentää tarpeettomia vastaanottokäyntejä.
Terveydenhuollon ammattilainen vastaa potilaan perehdytyksestä, ohjeistuksesta ja seurannan arvioinnista. Digitaalisia ratkaisuja kehitetään asiakaslähtöisesti, osana astman ja varfariinihoidon hoitoprosessia, jossa pyritään yhtenäisiin toimintakäytänteisiin mm. seurantojen toteutuksesta.
Toimintaympäristönä on Lapin hyvinvointialue, perusterveydenhuollon avovastaanotot. Kehittämiskokonaisuuden tavoitteena on ollut laatia Lapin hyvinvointialueelle yhtenäinen toimintamalli INR- ja PEF-etämittausten käyttöönottoon, ylläpitoon ja hallintaan sekä mittareihin liittyviin prosesseihin.
PEF-etäseuranta soveltuu useimmille, jotka pystyvät suorittamaan PEF-puhalluksia ja heillä on käytettävissään älypuhelin. Pilotin aikana arvioidaan etäseurannan kohdentamista tarkemmin, jotta saavutetaan parhaat hyödyt sekä potilaan että ammattilaisen näkökulmasta.
INR-etäseurantaan on laadittu yhtenäinen ohjeistus, jonka avulla varmistetaan potilaan soveltuvuus etäseurantaan. Hoitava ammattilainen arvioi yksilöllisesti, onko etäseuranta potilaalle turvallinen ja tarkoituksenmukainen vaihtoehto.
Käyttöönotot on toteutettu yksiköiden kanssa joko yksittäin tai yhdessä useamman Lapin hyvinvointialueen yksikön kanssa. Yksiköiden ammattilaisille on järjestetty käyttökoulutus yhteistyössä palveluntarjoajan Orlan kanssa aina, kun palvelu on otettu käyttöön. Tarvittaessa ammattilaiset ovat voineet katsoa koulutustallenteen. Yksiköille tarjotaan tukea palvelun käytössä myös koulutuksen jälkeen. On pyritty siihen, että tarvittavat käyttöohjeet ovat saatavilla helposti. Tätä on kehitetty lisäämällä palvelun esittelysivu ohjeineen sisäiseen intranettiin.
Etäseurantojen avulla mittaustuloksia voidaan seurata ja tarvittaessa ohjata asiakasta tai muuttaa PEF-etäseurannan mittaussuunnitelmaa jo ennen mittausjakson päättymistä. INR-etäseuranta on lisännyt potilaan omahoidon osallisuutta ja vähentänyt läsnäkäyntejä, mikä helpottaa potilaan arkea. Terveydenhuollon ammattilaisen rooli säilyy keskeisenä, mutta digitalisaatio mahdollistaa käyntien paremman suunnittelun.
Etäseurannan käyttöönotto ei ole tuonut välitöntä ajankäytön säästöä ammattilaisella, mutta se on parantanut seurannan laatua ja tehnyt vastaanottokäynneistä kohdennetumpia. INR-etäseurannat ovat otettu hyvin käyttöön. PEF-etäseurannan implementointi jatkuu vielä. Palvelun jalkautus sekä laajentaminen jatkuu yksiköiden tarpeiden mukaisesti.
Kansikuva