Ensilinjan palvelut, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Ensilinjan palvelut, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Kuntarajattomien ensilinjan palvelurakenteen suunnittelu, kuvaus ja toteutus. Tavoitteena on selkeyttää ja parantaa palveluihin hakeutumista, -saatavuutta, -oikea-aikaisuutta ja -jatkuvuutta yli kuntarajojen.
Toimintamallin nimi
Kuntarajattomien ensilinjan palvelurakenteen suunnittelu, kuvaus ja toteutus. Tavoitteena on selkeyttää ja parantaa palveluihin hakeutumista, -saatavuutta, -oikea-aikaisuutta ja -jatkuvuutta yli kuntarajojen.
LUVN Mielenterveys- ja päihdepalveluun hakeutuva yli 13-vuotias asiakas, voi ottaa yhteyttä puhelinpalveluun samalla aukioloajalla kunnasta riippumatta. Asiakkaalle tehdään yhtenäinen suppea hoidontarpeen arvio ja tarvittaessa varataan ensimmäinen mahdollinen ensiaika etävastaanottona mistä LUVN MTP toimipisteen työntekijältä tahansa, jossa aika on ensimmäisenä tarjota. Asiakas voi saada palvelua etänä tai kasvotusten. Asiakkaalla on mahdollisuus hakeutua MTP palveluun myös Via-vastaanoton kautta, jossa hänelle tehdään yhdenmukainen suppea hoidontarpeen arvio sekä tarjotaan kuntarajatonta ajanvarausta. Asiakas saa ensilinjan palvelut Terapiat etulinjaan hoitomallin mukaisesti mahdollisimman oikea-aikaisesti. Tarvittaessa asiakas siirtyy vastaanottopalveluun, johon ensilinjasta voidaan sujuvasti varata aikaa.
Esihenkilöille on luotu kokousrakenne Intra- ja ohjesivuston päivittämisen tukemiseksi.
Kehittämisellä pyrittiin parantamaan mielenterveys- ja päihdepalvelujen hoidon saatavuutta ja oikea aikaisuutta. Kehittäminen vastaa osaltaan hoitotakuun toteutumisen varmistamiseen sekä puretaan koronavirustilanteen aiheuttamaa hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa.
LUVN alueen yli 13-vuotiaat asiakkaat, jotka oireilevat keskivaikeasti ja tarvitsevat perusterveydenhuollon mielenterveys- ja päihdepalveluja.
Toimintamalli on vaatinut tietokoneiden vaihtoa, jotta ne pyörittävät useita järjestelmiä. Henkilöstöä on koulutettu tietojärjestelmien käyttöön, sekä uusiin toimintatapoihin sekä esihenkilöiden että projektipäällikön toimesta. Potilastietojärjestelmiin on tehty muutoksia aikojen varaamisen onnistumiseksi. Puhelinpalvelu järjestelmän tuottavan toimijan kanssa on tehty puhelinjärjestelmään tarvittavia muutoksia. Projektipäällikkö on luonut yhteisestä kehittämisestä nousseisiin toimintamalleihin erilliset ohjeet esihenkilöiden työn tueksi. Nettisivuja on tuotettu yhteistyössä LUVN:in viestinnän kanssa ja on koulutettu esihenkilöitä Intra- ja ohjesivuston päivittämiseksi. Jotta päivittäminen jatkuu, on luotu kokousmalli Intran- kehittämistyöryhmälle tuleville vuosille.
Puhelinpalvelu on yhtenäistynyt ja puhelinpalvelu työ on poistunut kaikkien muiden työntekijöiden työnkuvasta. Asiakas saa ajanvarauksen mistä tahansa LUVN:in kunnasta MTP-palveluun yhdenmukaisella tavalla ja yhtenäisillä puhelinpalvelun aukioloajoilla. Asiakas saa kuntarajatonta palvelua Läntisellä alueella ja koko alueella 2026 lähtien kun potilastietojärjestelmä yhtenäistyy. Aikojen saatavuus on tasapäistynyt siten, että saatavuuden vaihteluväli on Läntisellä alueella pienentynyt. Ensilinjan palvelu on eriytynyt omaksi palvelukseen ja vastaanottopalvelut toteutetaan omana toimintanaan.
Viranomaisyhteydenotot on keskitetty puhelinpalveluun ja viranomaislinja on avattu vastaamaan nuorten ja aikuisten viranomaispuheluihin. Aukioloajat on yhtenäistetty ja nostettu korkeammalle prioriteetille.