Digitaalisen asioinnin palvelutuotannon suunnittelu, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I4)
Digitaalisen asioinnin palvelutuotannon suunnittelu, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I4)
Toimintamallin ja siihen luodun työkalun avulla voidaan analysoida ja ennustaa digitaalisen asioinnin kysynnän volyymeja ja kontaktien hoitamiseen tarvittavia resurssitarpeita.
Toimintamallin nimi
Toimintamallin ja siihen luodun työkalun avulla voidaan analysoida ja ennustaa digitaalisen asioinnin kysynnän volyymeja ja kontaktien hoitamiseen tarvittavia resurssitarpeita.
Ratkaisu sisältää toimintamallin ja resurssoinnin työkalun. Työkalu sisältää useita alityökaluja, joiden avulla voidaan analysoida ja ennustaa digitaalisen asioinnin kysynnän volyymeja ja kontaktien hoitamiseen tarvittavia resursseja.
Työkalut
1. Chat-resursointi: Työkalu, jolla voi analysoida paljonko hoitaja- ja lääkäriresursseja tarvitaan hoitamaan chat-asiointia eri vuorokaudenaikoihin annetuilla oletuksilla.
2. Chat-tuottavuus: Työkalu, jolla voi analysoida mikä on maksimi määrä chat-asiointeja mitä voidaan hoitaa tunnin aikana annetuilla resurssimäärillä.
3. Kiireettömät viestit: Työkalu, jolla voi analysoida paljonko hoitajaresursseja tarvitaan käsittelemään kiireettömiä viestejä eri viikonpäivinä eri palvelulupauksilla.
4. 1 h vasteajan analysointi: Työkalu, jolla voi analysoida miten chat-asioinnin jonotilanne kehittyy eri resurssimäärillä ja tuottavuudella.
Hyvinvointialueiden kansallinen ohjaus ja rahoitus ohjaa hyvinvointialueita kehittämään digitaalisia palveluita, alueen asukkaat toivovat sujuvia ja saavutettavia palvelukanavia, kasvava palvelutarve ohjaa etsimään keinoja palvella aiempaa laajempaa asiakaskuntaa jatkuvasti tiukkenevilla resursseilla.
Toimintamallin ja työkalun käyttäjiä ovat:
- Sote-palvelutuotannon palvelulinjajohtajat
- Digitaalisen asioinnin suunnittelijat
- Digitaalisen asioinnin hankejohto
Työkalua käytetään osana digitaalisen asioinnin käyttöönoton suunnittelua, vaiheessa, jossa halutaan ymmärtää mahdollinen digitaalisen palvelun käyttövolyymi ja sen hoitamiseen tarvittavat resurssit.
Työkalu ja toimintamalli auttoivat palvelutuotannosta ja sen järjestäytymisestä vastaavia valmistautumaan digitaalisen asioinnin käyttöönottoon omassa palvelussaan. Lisäksi se auttoi hahmottamaan muutoksen laajuutta, arvioimaan palvelun toteutusmalleja/palvelulupauksia ja digitaalisen asioinnin vaikutuksia.
Työkalu auttoi konkretisoimaan tulevaa muutosta ja antoi osaltaan näkyvyyttä siirtymisessä uuteen toimintaan digitaalisessa ympäristössä. Se oli osaltaan tukemassa muutosjohtamista ja muutoksen konkretisointia niin johdolle kuin esihenkilöille ja ammattilaisille.