Digitaalinen ajanvaraus - ajanvaraustuotteiden yhtenäistäminen, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Digitaalinen ajanvaraus - ajanvaraustuotteiden yhtenäistäminen, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Pirkanmaan hyvinvointialueella toimitaan perusterveydenhuollossa toimitaan kolmen eri potilastietojärjestelmän digitaalisen ajanvarauksen kanssa. Toimintamallin avulla kuvataan, kuinka digitaalisen ajanvarauksen yhtenäistäminen on toteutettu. 

Toimintamallin nimi
Digitaalinen ajanvaraus - ajanvaraustuotteiden yhtenäistäminen, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pirkanmaan hyvinvointialueella toimitaan perusterveydenhuollossa toimitaan kolmen eri potilastietojärjestelmän digitaalisen ajanvarauksen kanssa. Toimintamallin avulla kuvataan, kuinka digitaalisen ajanvarauksen yhtenäistäminen on toteutettu. 

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Euroopan unionin lippu. Euroopan unionin rahoittama NextGenerationEU.

Tekijä

Tekijä

Alma Vormisto

Luotu

Luotu

23.7.2024

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

22.12.2025
Ratkaisun perusidea

Ajanvaraustuotteiden yhtenäistämisessä on selvitetty kaikki aikatyypit ja vastaanottolajit, joita potilastietojärjestelmissä on käytetty. Näiden pohjalta on luotu yhteiseen potilastietojärjestelmään aikatyypit sekä logiikka, jonka perustella ajanvaraustuotteet asiakkaalle näytetään. 

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueet on perustettu, jotta asukkailla olisi yhdenvertaiset palvelut. Pirkanmaan hyvinvointialue muodostui 23 kunnan palveluista, joissa on käytössä kolmen potilastietojärjestelmän ajanvarausjärjestelmät. Potilastietojärjestelmistä on vielä kunnittain eri versioita, joka tarkoittaa sitä, että järjestelmät eivät keskustele yli kuntarajojen. Digitaalinen ajanvarauksen palvelutuotteet pohjautuvat ammattilaisen käyttämiin aikatyyppeihin ja vastaanottolajeihin ptj järjestelmässä. Jotta palvelut ovat yhteneväisiä kaikille asukkaille, on ajanvaraustyypit ja vastaanottolajit yhtenäistettävä. Näin myös ammattilaisten asiakkailleen varaamat ajat tulevan yhdenvertaisiksi, samanpituisiksi ja samalla tavoin tilastoiduiksi ja kirjatuiksi.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Vaikka lopullinen kohderyhmä on asiakkaat, joiden palvelukokonaisuudet yhdenmukaistuvat, ajanvaraustyyppejä käyttävät ammattilaiset kirjaamisessaan. Ajanvaraustyyppien ja vastaanottolajien yhtenäistämisessä on tehty tiivistä yhteistyötä palvelulinjojen kanssa, jotta eri asemien toiminnasta ja tarvittavista tuotteista on saatu paras mahdollinen konsensus. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Uudet ajanvaraustyypit, vastaanottolajit ja logiikka näissä on koulutettu henkilöstölle ja vanhat on poistettu järjestelmistä, jottei niitä tule enää käytetyksi. Aikatyyppien ja ajanvarauksen asiantuntijaryhmän kautta tuotetaan uudet aikatyypit potilastietojärjestelmään. Tämän avulla  saadaan varmistettya, että jatkossakin aikatyypit luodaan miettien palveluiden tarvetta. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toiminta on yhtenäistynyt jo nyt joidenkin aikatyyppien osalta ja kokonaisuudessaan muutos tulee kattavaksi kaikissa palveluissa yhtenäisen potilastietojärjestelmän myötä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Suurin työ oli kartoittaa käytössä olevat ajanvaraustyypit ja vastaanottolajit. Sen jälkeen voitiin aloittaa yhtenäistämistyö, kun nykytila oli huolellisesti kartoitettu. Aikatyyppien ylläpitämiseen tarvitaan työryhmä, jossa on jokaiselta palvelulta oma edustajansa. 

Kansikuva
Digitaalisen ajanvarauksen tietopohja

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä