Digipalvelujen tuki, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1b)
Digipalvelujen tuki, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1b)
Tuki digipalvelujen käyttöön tukee asukkaita, järjestöjä, muita digitukijoita sekä hyvinvointialueen ammattilaisia hyvinvointialueella käytössä olevien digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen käytössä ja ohjaamisessa.
Toimintamallin nimi
Tuki digipalvelujen käyttöön tukee asukkaita, järjestöjä, muita digitukijoita sekä hyvinvointialueen ammattilaisia hyvinvointialueella käytössä olevien digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen käytössä ja ohjaamisessa.
Haaste
Sosiaali- ja terveydenhuolto digitalisoituu kovaa vauhtia. Digitalisoitumiseen liittyy myös haasteita, kuten osan väestön puutteelliset digitaidot. Järjestöt ovat merkittävä digitukea antava taho. Sekä yksittäisillä asukkailla että järjestöillä ja muilla digituen antajilla on tarve saada tietoa ja ohjeita hyvinvointialueella käytössä olevien digitaalisten palvelujen käytöstä. Myös ammattilaiset tarvitsevat perustiedot hyvinvointialueella käytössä olevista digitaalisista palveluista.
Ratkaisu
Hyvinvointialue ylläpitää Tukea digitaaliseen asiointiin -verkkosivua, joka sisältää video- ja mahdollisia muita ohjeita hyvinvointialueella käytössä olevien digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen käytöstä. Asukkaat, järjestöt ja Pohteen ammattilaiset pidetään ajan tasalla verkkosivun ohjeiden päivityksistä.
- Hyvinvointialueella otetaan käyttöön uusi digitaalinen palvelu, tai digitaaliseen palveluun otetaan käyttöön uusi ominaisuus, tai tunnistetaan muuten uusien ohjeiden tarve.
- Video- ja muut mahdolliset ohjeet tehdään/päivitetään ja viedään verkkosivulle.
- Asukkaille, järjestöille ja Pohteen ammattilaisille tiedotetaan uusista ohjeista uutiskirjeessä ja järjestetään mahdollisuuksien/tarpeen mukaan perehdytystilaisuus.
- Asukkaat hyödyntävät verkkosivua tutustuessaan ja opetellessaan digitaalisten palvelujen käyttöä. Järjestöt ja Pohteen ammattilaiset hyödyntävät verkkosivua ja sen ohjeita ohjatessaan asukkaita.
Hyödyt
Asukkaat voivat itsenäisesti tutustua ja opetella käyttämään digitaalisia palveluja ohjeiden avulla. Järjestöt saavat tukea digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen käytön ohjaamisessa. Pohteen ammattilaiset voivat ohjata asiakkaita sivulle tutustumaan itsenäisesti ohjeisiin tai opastaa ohjeiden avulla asiakkaita. Ohjevideoissa näytetään selkeästi, miten kutakin palvelua käytetään. Lisäksi palveluista on yleisesittelyvideot. Verkkosivu kokoaa yhteen paikkaan hyvinvointialueella käytössä olevien digitaalisten palvelujen käyttöohjeet ja esittelyt.
Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisoituminen on käynnissä ja sitä edistetäänkin erilaisissa hankkeissa. Sosiaali- ja terveysministeriö on strategiassaan tuonut esille, että "Digitaalinen asiointi on ensisijaista kaikilla hyvinvointialueilla niissä palveluissa, joihin se sopii tai niille asiakkaille, jotka siihen kykenevät" (Sosiaali- ja terveysministeriö, Digitaalisuus sosiaali- ja terveydenhuollon kivijalaksi Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategia 2023–2035).
Yhtenä Suomen kestävän kasvun ohjelman tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä 35% sosiaali- ja terveydenhuollon kontakteista hoidetaan digitaalisten välineiden kautta. Alueen lähtötilanne (v. 2020) on 28,3 %.
Hyvinvointialueella on käytössä erilaisia digitaalisia palvelukanavia kuten Digitaalinen sote-keskus, Omaolo ja Terveyskylä.
Pohjois-Pohjanmaan digituki -hanke (2018-2021) tuki maakunnan digituen toimijoita kehittämään digitukea ja siihen liittyvää viestintää.
Ensisijaisena kohderyhmänä ovat alueen järjestöt ja muut toimijat, jotka toimivat digituen antajina. Kohderyhmänä ovat myös kaikki täysi-ikäiset Pohjois-Pohjanmaan asukkaat.
Asiakasymmärrystä kerrytettiin selvittämällä järjestöiltä niiden jäsenten digituen tarpeita. Sen jälkeen järjestettiin kaikille järjestötoimijoille avoin työpaja, jossa ideoitiin konkreettisia digituen keinoja, joilla hyvinvointialue voi tukea järjestöjä. Esille nousi kolme kategoriaa: videot, muut ohjeet sekä lähituki.
Työpajasta nousseista ehdotuksista on tässä kehittämistyössä työstetty video-ohjeita. Videot julkaistaan verkkosivulla, jota on testattu asukkaiden kanssa. Verkkosivun käytettävyyttä ja sisältöjä ovat arvioineet Oulun kehitysvammaisten tuki ry:n toimijat sekä Nuorten Ystävien Klubitalo Pönkän jäsenet. Verkkosivua pilotoivat yhteistyöjärjestöjen ja -kuntien digitukea antavat tahot digituen ohjaustilanteissa. Pilotoivat tahot raportoivat ohjaustilanteissa asukkailta ja ohjausta antavilta henkilöiltä esille nousseet huomiot ja kehittämisehdotukset. Verkkosivua muokattiin palautteiden pohjalta.
Järjestöt mukana
Alueen järjestöillä on ollut alusta asti mahdollisuus osallistua digituen kehittämiseen. Järjestöjen kautta kartoitettiin niiden jäsenten digituen tarpeita. Lisäksi järjestettiin työpajat, joissa järjestöjen edustajat ideoivat konkreettisia keinoja, joilla Pohde voisi tukea niitä digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen käytön ohjaamisessa. Esille nousivat erityisesti videot ja muut ohjeet sekä lähituki. Tässä kehittämistyössä keskityttiin video-ohjeiden ja ne yhteen paikkaan kokoavan verkkosivun tekemiseen.
Järjestöjä ja muita digituen antajia oli mukana pilotoimassa verkkosivua. Järjestöjen mukana oleminen kehittämistyössä vaikuttaa myönteisesti tiedon levittämiseen ja mallin käytäntöön viemiseen.
Verkkosivu vaatii resurssia
Tässä mallissa eniten resurssia vaatii verkkosivun tekeminen ja ylläpito. Verkkosivun hallintaa varten tehtiin hallintamalli, jossa määritellään verkkosivun vastuut. Kuka vastaa ohjeiden päivittämisestä ja niiden viemisestä verkkosivulle, kuka muusta sivun kehittämisestä? Kuka viestii uusista ohjeista asukkaille, järjestöille ja Pohteen ammattilaisille? Verkkosivua koordinoi Pohteen TKKIO-palvelualueen Sähköiset palvelut ja digi -yksikkö, joka tekee tilannetarkistuksen neljä kertaa vuodessa ja sopii tarvittavista toimenpiteistä. Tarvittaessa verkkosivun asioita käsitellään Pohteen sisäisessä verkkosivukehittämisen työryhmässä. Verkkosivun sisällöstä ja päivityksestä vastaavat kunkin digitaalisen palvelun asiantuntijat.
Tukea digitaaliseen asiointiin -verkkosivulla on hankkeen loppuessa ohjevideoita neljästä eri digitaalisesta palvelusta. Verkkosivun tekninen kehittäminen tehtiin yhdessä digitaalisten palvelujen ja viestinnän asiantuntijoiden kanssa. Digitaalisten palvelujen asiantuntijat myös tekivät itse ohjevideoita tai koordinoivat niiden tekemistä. Näin heidät saatiin jo alkuvaiheessa mukaan verkkosivun kehittämiseen ja ylläpitoon.
Verkkosivun tekeminen vaatii aikaa ja asiantuntemusta organisaation viestinnältä sekä palvelujen asiantuntijoilta. Verkkosivun teknistä päivittämistä, kuten videoiden viemistä sille, pystyvät tekemään myös organisaation muut työntekijät, joilla on päivitysoikeudet.
Verkkosivun toteutus ja ylläpito voidaan tehdä kokonaan organisaation omana työnä, jolloin se ei vaadi erillistä rahallista panostusta.
Jalkautus ja viestintä
Järjestöyhteistyön koordinaattorin kanssa keskustellen sovittiin, että kaikkia organisaation järjestöyhteistyön kanavia voidaan hyödyntää järjestöille viestimisessä.
Jalkautusvaiheessa mallia ja verkkosivua esiteltiin eri tahoille hyödyntäen heidän omia kokoontumisiaan. Erikseen järjestettyjä tilaisuuksia pidettiin tarpeen mukaan. Mallin juurruttamiseksi järjestöille pidettiin esittelyjä muun muassa järjestö- ja seurakuntayhteistyön aamukahveilla sekä Pohjois-Pohjanmaan digihyvinvoinnin verkoston tapaamisissa.
Lisäksi verkkosivua esiteltiin organisaation asiakasneuvontaa tekeville työntekijöille, jotta heillä on tieto sivusta ja he voivat ohjata asiakkaita käyttämään sitä tarvitessaan opastusta digitaalisten palvelujen käytössä.
Verkkosivua päivittäville ammattilaisille on tehty ohjeet videoiden tekemiseen sekä viestintään.
Verkkosivusta viestittiin jalkautusvaiheessa asukkaille muun muassa Pohteen viestintäkanavissa ja jakamalla esitteitä esimerkiksi Pohteen neuvontapisteisiin, kuntien digitukipisteisiin ja kirjastoihin, järjestöille sekä erilaisissa tapahtumissa.
Jatkossa sivun päivityksistä viestitään järjestöille järjestöyhteistyön kanavien kautta. Viestintä toteutetaan osana verkkosivun ylläpidollista toimintaa.
Jalkautusvaiheen esittelyt vaativat ajallista resurssia. Some-kampanjat ovat edullisia ja helppoja toteuttaa. Esitteisiin tarvitaan mahdollisesti ulkopuolista suunnitteluapua, lisäksi painatus ja lähettäminen vaativat rahaa ja aikaa.
Kaikille avoin Tukea digitaaliseen asiointiin -verkkosivu julkaistiin pohde.fi -sivuston yhteyteen lokakuussa 2024. Verkkosivulle on yhteistyössä organisaation tietohallinnon ja kehittämistoimintojen kanssa sovittu hallintamalli, joka määrittelee verkkosivun ja sen sisällöstä vastaavat tahot ja käytännöt. Uusista ohjeista viestimisen vastuut ja käytännöt on myös määritelty hallintamallissa. Digipalvelujen tuki -toimintamalli sisältyy Tukea digitaaliseen asiointiin -verkkosivun hallintamalliin.
Tukea digitaaliseen asiointiin -verkkosivua on avattu sen julkaisemisesta lähtien kuukausittain keskimäärin 1 336 kertaa. Verkkosivun käytettävyyttä on päivitetty saatujen palautteiden pohjalta. Sivun löydettävyyttä on parannettu Pohde.fi-sivuston etusivulla ja hakutoiminnossa, sekä otettu käyttöön lyhytosoite pohde.fi/digituki. Verkkosivulle ohjautuu kävijöitä eniten Pohde.fi-sivuston etusivulta sekä muilta Pohde.fi-sivuston sivuilta. Sivun sisältöjä on päivitetty hallintamallin mukaisesti, jos uusi digitaalinen palvelu on otettu käyttöön tai palvelua on päivitetty.
Asukkaiden ja järjestöjen osallistaminen:
-
Kehittämistyön alkuvaiheessa kartoitettiin järjestöjen avulla asukkaiden digituen tarpeita.
-
Järjestöille pidettiin ideointityöpaja, jonka tuloksista sai alkunsa Tukea digitaaliseen asiointiin –verkkosivun kehittäminen.
-
Verkkosivun kehittämiseen osallistettiin Oulun kehitysvammaisten tuki ry:n toimijoita ja Nuorten Ystävien Klubitalo Pönkän jäseniä. Verkkosivun pilotointiin osallistui lisäksi useita digitukea antavia järjestöjä.
Asiakkaiden tyytyväisyyden kartoitus:
-
Kysely pilottiin osallistuville tahoille lokakuussa 2024. Pilottiin osallistuneet kokivat verkkosivun pääosin selkeäksi, hyödylliseksi ja tarpeelliseksi. NPS oli 75.
-
Kysely Pohteen järjestöavustusta digipalvelujen opastamiseen saaville järjestöille joulukuussa 2025. Vastaajista (N=6) kaikki olivat ohjanneet asiakkaita tutustumaan sivuun itsenäisesti, 83 % oli tutustunut sivuun asiakkaiden kanssa ja 67 % oli opettanut digipalvelujen käyttöä sivun ohjevideoiden avulla.
Ammattilaisten tyytyväisyyttä mitattiin juurrutusvaiheessa kyselyillä verkkosivun esittelytilaisuuksissa:
-
Keskimäärin 37 % (N=68) aikoi ohjata asiakkaita sivulle sekä tutustua itse palveluihin sivun videoiden avulla. 25 % aikoi opastaa asiakkaita sivun videoita hyödyntäen tai esitellä niiden avulla Pohteen palveluja.
-
Viimeisessä kyselyssä 23 % (N=22) oli itse tutustunut palveluihin videoiden avulla ja 77 % ei ollut vielä hyödyntänyt sivua.
Kansikuva