1-vuotiaan lapsen suun terveystarkastus etävastaanottona (RRP, P4, I1)

Lapsen ensimmäinen suun terveystarkastus on 1-vuotiaana ja tehdään ensisijaisesti etävastaanottona.

Toimintamallin nimi
1-vuotiaan lapsen suun terveystarkastus etävastaanottona (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Lapsen ensimmäinen suun terveystarkastus on 1-vuotiaana ja tehdään ensisijaisesti etävastaanottona.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Euroopan unionin rahoituksesta kertova logo

Tekijä

Sanna Tikka

Luotu

2.10.2025

Viimeksi muokattu

2.10.2025
Ratkaisun perusidea

Suun terveys on tärkeä osa kokonaisvaltaista hyvinvointia. 1-vuotiaan tarkastus on pääosin ohjaus- ja neuvontakäynti. Perheet saavat etävastaanotolla ohjeistusta muun muassa lapsen suunhoidosta ja ravitsemuksesta.  Terveysneuvonnalla pyritään ennaltaehkäisemään suun terveyden haasteita ja luomaan lapsen suun terveydelle hyvät lähtökohdat.  

1-vuotiaan suun terveystarkastusta on tarjottu aikaisemmin lähivastaanotoilla. Neuvontakäynti ei vaadi fyysistä tutkimista, jonka vuoksi se palveluna soveltuu hyvin etävastaanotolla toteutettavaksi. Palvelua tarjotaan etävastaanottona hyvinvointialue laajuisesti sotekeskusrajoista riippumatta. 

Toimintaympäristö

Lapsen ensimmäinen suun terveystarkastus on 1-vuotiaana ja tehdään Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella ensisijaisesti etävastaanottona. 1-vuotiaan tarkastus on pääosin ohjaus- ja neuvontakäynti, joka kannattaa hoitaa lapselle turvallisessa ja rauhallisessa kotiympäristössä. Perheet saavat etävastaanotolla ohjeistusta muun muassa suunhoidosta ja ravitsemuksesta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on hyvinvointialueen 1-vuotiaat lapset ja heidän perheensä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Suun terveyden etävastaanottotoimintaa on kehitetty tiiviissä yhteistyössä suun terveyden ammattilaisten kanssa. Palvelua aloitti tarjoamaan muutama etävastaanottotyöskentelystä kiinnostunut suun terveyden ammattilainen (suuhygienisti ja hammashoitaja), jotka ovat vastanneet palvelun sisällöllisestä kehittämisestä sekä kirjaamisen ja tilastoimisen yhtenäisyydestä. Palvelusta viestimistä on tehty yhteistyössä neuvolapalveluiden kanssa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

1-vuotiaan suun terveystarkastus palveluna on todettu soveltuvan etävastaanottona pidettäväksi. Ammattilaisilla ja asiakkailla on palvelusta myönteiset kokemukset. Palvelun käyttö on kuitenkin ollut odotettua vähäisempää. Jatkossa palvelun markkinoinnissa on huomioitava paremmin etäpalvelun mahdollisuutta ja sen tuomia hyötyjä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toiminnan kehittämisessä oleellista on tiivis yhteistyö palvelualueen ja digikehittämisen välillä. Markkinointiin panostaminen ja sidosryhmien tunnistaminen sisäisessä markkinoinnissa on tärkeää. Digipalveluissa on tärkeää päästä alkuun, jolloin digitaaliset mahdollisuudet tulevat tutuksi ammattilaisille ja niiden ottaminen osaksi omaa työtä on helpompaa.