1-vuotiaan lapsen suun terveystarkastus etävastaanottona (RRP, P4, I1)
Lapsen ensimmäinen suun terveystarkastus on 1-vuotiaana ja tehdään ensisijaisesti etävastaanottona.
Toimintamallin nimi
Lapsen ensimmäinen suun terveystarkastus on 1-vuotiaana ja tehdään ensisijaisesti etävastaanottona.
Suun terveys on tärkeä osa kokonaisvaltaista hyvinvointia. 1-vuotiaan tarkastus on pääosin ohjaus- ja neuvontakäynti. Perheet saavat etävastaanotolla ohjeistusta muun muassa lapsen suunhoidosta ja ravitsemuksesta. Terveysneuvonnalla pyritään ennaltaehkäisemään suun terveyden haasteita ja luomaan lapsen suun terveydelle hyvät lähtökohdat.
1-vuotiaan suun terveystarkastusta on tarjottu aikaisemmin lähivastaanotoilla. Neuvontakäynti ei vaadi fyysistä tutkimista, jonka vuoksi se palveluna soveltuu hyvin etävastaanotolla toteutettavaksi. Palvelua tarjotaan etävastaanottona hyvinvointialue laajuisesti sotekeskusrajoista riippumatta.
Lapsen ensimmäinen suun terveystarkastus on 1-vuotiaana ja tehdään Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella ensisijaisesti etävastaanottona. 1-vuotiaan tarkastus on pääosin ohjaus- ja neuvontakäynti, joka kannattaa hoitaa lapselle turvallisessa ja rauhallisessa kotiympäristössä. Perheet saavat etävastaanotolla ohjeistusta muun muassa suunhoidosta ja ravitsemuksesta.
Kohderyhmänä on hyvinvointialueen 1-vuotiaat lapset ja heidän perheensä.
Suun terveyden etävastaanottotoimintaa on kehitetty tiiviissä yhteistyössä suun terveyden ammattilaisten kanssa. Palvelua aloitti tarjoamaan muutama etävastaanottotyöskentelystä kiinnostunut suun terveyden ammattilainen (suuhygienisti ja hammashoitaja), jotka ovat vastanneet palvelun sisällöllisestä kehittämisestä sekä kirjaamisen ja tilastoimisen yhtenäisyydestä. Palvelusta viestimistä on tehty yhteistyössä neuvolapalveluiden kanssa.
1-vuotiaan suun terveystarkastus palveluna on todettu soveltuvan etävastaanottona pidettäväksi. Ammattilaisilla ja asiakkailla on palvelusta myönteiset kokemukset. Palvelun käyttö on kuitenkin ollut odotettua vähäisempää. Jatkossa palvelun markkinoinnissa on huomioitava paremmin etäpalvelun mahdollisuutta ja sen tuomia hyötyjä.