Työllistymistä edistävien palveluiden sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön käsikirja, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Työllistymisen sosiaaliohjaukseen ja sosiaalityöhön kehitettiin työn yhdenmukaistamiseksi asiakkuuden sote-toimintamalli. Mallissa kuvataan asiakkaan palvelupolun eri vaiheet ja ammattilaisen toiminta niissä sekä kuvaus palvelun ydinasiakkuudesta.
Toimintamallin nimi
Työllistymisen sosiaaliohjaukseen ja sosiaalityöhön kehitettiin työn yhdenmukaistamiseksi asiakkuuden sote-toimintamalli. Mallissa kuvataan asiakkaan palvelupolun eri vaiheet ja ammattilaisen toiminta niissä sekä kuvaus palvelun ydinasiakkuudesta.
Kehittämistyönä muodostettavan toimintamallin tarkoituksena on parantaa työvoiman ulkopuolella olevien paljon sosiaali- ja terveyspalveluita tarvitsevien hoidon saatavuutta keskittämällä monialaista yhteistyötä Työllistymistä edistäviin palveluihin. Luodut toimintamallit tehostavat lakisääteisten palveluiden saantia oikea-aikaisesti ja sitä kautta pidemmällä aikavälillä myös palveluiden tarpeen vähenemistä.
Työllistymisen sosiaaliohjausta ja sosiaalityötä koskee moni laki ja työtä tehdään moniammatillisesti ja tiiviissä yhteistyössä sisäisten ja ulkoisten toimijoiden kanssa. Lakimuutokset työllisyyden hoidon kentällä, kuten TE24-uudistus sekä TYM-lain muutokset edellyttävät toiminnan selkeyttämistä ja yhdenmukaistamista. Myös Petteri Orpon hallitusohjelma velvoittaa vaikuttamaan työllisyyden kasvuun palvelupolkuja ja moniammatillista yhteistyötä kehittämällä. Niukentuvien resurssien mahdollisimman tarkoituksenmukainen käyttö on ensisijaisesti asiakkaan edun mukaista.
Käsikirja on tehty Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen työllistymistä edistävien palveluiden sosiaaliohjaajien, sosiaalityöntekijöiden ja esihenkilöiden työtä helpottamaan. Esihenkilöt ovat osallistuneet aktiivisesti kehittämistyöhön sen suunnitteluvaiheesta lähtien.
Käsikirjaksi koostetun sote-toimintamallin juurruttaminen on alkanut jo sen työstövaiheessa. Se lanseerataan laajempaan käyttöön yhteistilaisuudella. Tämän jälkeen esihenkilöt vastaavat siitä, että työntekijät hyödyntävät sitä työssään. Käsikirjaa käytetään perehdyttämisen ja osaamisen kartoittamisen välineenä. Sitä muokataan ja päivitetään tarpeen tullen. Työntekijöitä rohkaistaan hyödyntämään sitä ongelmatilanteissa ja tuomaan esille puutteita ja lisäysehdotuksia.
Ydinasiakkuuden määrittely on jo alkanut vaikuttaa asiakasohjauksen paranemiseen. Palvelussa on enemmän asiakkaita, joiden tarpeisiin kyetään vastaamaan.