Työllistymistä edistävien palveluiden sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön käsikirja​, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)

Työllistymisen sosiaaliohjaukseen ja sosiaalityöhön kehitettiin työn yhdenmukaistamiseksi asiakkuuden sote-toimintamalli. Mallissa kuvataan asiakkaan palvelupolun eri vaiheet ja ammattilaisen toiminta niissä sekä kuvaus palvelun ydinasiakkuudesta.

Toimintamallin nimi
Työllistymistä edistävien palveluiden sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön käsikirja​, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Työllistymisen sosiaaliohjaukseen ja sosiaalityöhön kehitettiin työn yhdenmukaistamiseksi asiakkuuden sote-toimintamalli. Mallissa kuvataan asiakkaan palvelupolun eri vaiheet ja ammattilaisen toiminta niissä sekä kuvaus palvelun ydinasiakkuudesta.

Toteutuspaikka
Yhteiset sosiaali- ja terveyspalvelut, aikuisten sosiaalipalvelut, työllistymistä edistävät palvelut​
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

13.5.2024

Viimeksi muokattu

23.9.2025
Ratkaisun perusidea

Kehittämistyönä muodostettavan toimintamallin tarkoituksena on parantaa työvoiman ulkopuolella olevien paljon sosiaali- ja terveyspalveluita tarvitsevien hoidon saatavuutta keskittämällä monialaista yhteistyötä Työllistymistä edistäviin palveluihin. Luodut toimintamallit tehostavat lakisääteisten palveluiden saantia oikea-aikaisesti ja sitä kautta  pidemmällä aikavälillä myös palveluiden tarpeen vähenemistä. 

Toimintaympäristö

Työllistymisen sosiaaliohjausta ja sosiaalityötä koskee moni laki ja työtä tehdään moniammatillisesti ja tiiviissä yhteistyössä sisäisten ja ulkoisten toimijoiden kanssa. Lakimuutokset työllisyyden hoidon kentällä, kuten TE24-uudistus sekä TYM-lain muutokset edellyttävät toiminnan selkeyttämistä ja yhdenmukaistamista. Myös Petteri Orpon hallitusohjelma velvoittaa vaikuttamaan työllisyyden kasvuun palvelupolkuja ja moniammatillista yhteistyötä kehittämällä. Niukentuvien resurssien mahdollisimman tarkoituksenmukainen käyttö on ensisijaisesti asiakkaan edun mukaista.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Käsikirja on tehty Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen työllistymistä edistävien palveluiden sosiaaliohjaajien, sosiaalityöntekijöiden ja esihenkilöiden työtä helpottamaan. Esihenkilöt ovat osallistuneet aktiivisesti kehittämistyöhön sen suunnitteluvaiheesta lähtien. ​

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käsikirjaksi koostetun sote-toimintamallin juurruttaminen on alkanut jo sen työstövaiheessa. Se lanseerataan laajempaan käyttöön yhteistilaisuudella. Tämän jälkeen esihenkilöt vastaavat siitä, että työntekijät hyödyntävät sitä työssään. Käsikirjaa käytetään perehdyttämisen ja osaamisen kartoittamisen välineenä. Sitä muokataan ja päivitetään tarpeen tullen. Työntekijöitä rohkaistaan hyödyntämään sitä ongelmatilanteissa ja tuomaan esille puutteita ja lisäysehdotuksia.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ydinasiakkuuden määrittely on jo alkanut vaikuttaa asiakasohjauksen paranemiseen. Palvelussa on enemmän asiakkaita, joiden tarpeisiin kyetään vastaamaan.​

Vinkit toimintamallin soveltajille

Sote-toimintamallien kokoaminen käsikirjaksi edellyttää prosessien tarkastelua useista eri näkökulmista. Huomioitavia asioita on paljon ja toimintamalleista sopiminen sekä niiden kuvaaminen vaatii paljon aikaa. Työskentely erilaisissa kokoonpanoissa ja eri ammattilaisten ja verkostojen näkökulmasta auttaa havainnoimaan tärkeitä yksityiskohtia. Asioiden työstäminen jaksoittain ja välillä sivuun laittaminen osoittautui toimivaksi keinoksi, muutoin riskinä on jäädä liiaksi jumiin yksityiskohtiin.​

Toimintamalli on hyvin sovellettavissa myös muunlaisiin toimintaympäristöihin.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä