Tiimin tapaamis- ja toimintatapojen arviointi
Tiimin tapaamis- ja toimintatapojen arviointi
Kehitetään monipaikkaisen tiimin toimintatapoja ja selkeytetään tapaamiskäytäntöjä niin, että ne tukevat työhyvinvointia ja työn tekemistä sekä yksin että tiiminä.
Toimintamallin nimi
Kehitetään monipaikkaisen tiimin toimintatapoja ja selkeytetään tapaamiskäytäntöjä niin, että ne tukevat työhyvinvointia ja työn tekemistä sekä yksin että tiiminä.
Kehitetään tiimin toimintatapoja ja luodaan tarkoituksenmukainen tapa tiimin tapaamisille. Kehittämistyö pohjautuu tiimin työhyvinvointikyselyn tuloksiin ja jatkuu keskusteluina sekä viikkopalavereissa että kehittämispäivissä.
Hyvinvointialue tuottaa sosiaali- ja terveyspalveluita taloudellisesti haastavassa tilanteessa. Palveluiden kohdentaminen ja saatavuus ovat olleet keskeisiä teemoja sosiaalipalveluiden kehittämisessä. Toisaalta tuotettavien palveluiden laatu liittyy vahvasti palveluita tuottavien työntekijöiden työmotivaatioon, työtyytyväisyyteen ja -hyvinvointiin. Työssään hyvin voiva työntekijä tuottaa myös asiakkaan näkökulmasta laadukasta palvelun.
Kehittämistyön kohteena ovat sosiaalitoimessa työskentelevät kotiin vietäviä palveluita toteuttavat työntekijät. Välillisesti työn kehittäminen ja prosessien tarkentaminen tuottaa asiakkaille laadukkaampaa palvelua ja mahdollistaa oikea-aikaisen tuen. Asiakkaat antavat palautetta työntekijöille työskentelyjaksojen aikana ja työskentelyn päättyessä.
Tiimin toimintatavat ja tapaamiskäytännöt toteutuvat sovitulla tavalla, kun tapaamiset aikataulutetaan hyvissä ajoin kalenteriin, toimintatavat kirjataan muistioon selkeästi ja niiden noudattamiseen sitoudutaan. Esihenkilö huolehtii siitä, että käytäntöjä arvioidaan säännöllisesti ja muokataan toimintatapoja tarvelähtöisesti.
Sovitut toimintatavat tukevat työn tekemistä monipaikkaisessa työtiimissä. Tapaamisten ennakointi ja varaaminen kalenteriin hyvissä ajoin mahdollistaa työn tavoitteellista suunnittelua tiimin palavereiden ympärille.