Sosiaalityöntekijöiden ja sosionomien työnjako opiskeluhuollon kuraattoripalveluissa Pohde

Sosiaalityöntekijöiden ja sosionomien työnjako opiskeluhuollon kuraattoripalveluissa Pohde

Toimintamalli selkeyttää koulukuraattoreiden ja vastaavien kuraattoreiden työnjakoa rakenteellisessa sosiaalityössä sekä yhteisöllisessä ja yksilökohtaisessa opiskeluhuoltotyössä, huomioiden erityistä tukea tarvitsevat asiakkaat.

 

Toimintamallin nimi
Sosiaalityöntekijöiden ja sosionomien työnjako opiskeluhuollon kuraattoripalveluissa Pohde
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamalli selkeyttää koulukuraattoreiden ja vastaavien kuraattoreiden työnjakoa rakenteellisessa sosiaalityössä sekä yhteisöllisessä ja yksilökohtaisessa opiskeluhuoltotyössä, huomioiden erityistä tukea tarvitsevat asiakkaat.

 

Toteutuspaikka
Opiskeluhuollon kuraattoripalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Luotu

Luotu

1.12.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

10.12.2025
Ratkaisun perusidea

Koulukuraattoreiden ja vastaavien kuraattoreiden työnjaon toimintamalli selkeyttää työtehtävien jakautumista rakenteellisessa sosiaalityössä sekä yhteisöllisessä ja yksilökohtaisessa opiskeluhuoltotyössä. Toimintamalli edistää erityisen tuen tarpeisten asiakkaiden tunnistamista sekä sen perusteella tapahtuvaa sosiaalityöntekijän osallistumista työskentelyyn asiakkaan asioissa.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueiden vakiinnuttamisvaiheessa on monenlaisia kehittämisen tarpeita. Opiskeluhuollon kuraattoripalveluissa käytännöt vaihtelevat esimerkiksi vastaavan kuraattorin palveluiden kohdalla väljän valtakunnallisen ohjeistuksen seurauksena. Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden työnjaossa on odotettavissa lainsäädännöllisiä muutoksia.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Työnjakopilotin kohteen ovat opiskeluhuollon kuraattoripalveluiden ammattilaiset. 

Toimintamallin avulla edistetään erityisen tuen tarpeisen asiakkaan tunnistamista sekä lakisääteistä oikeutta tulla huomioiduksi. Asiakkaita ei kuitenkaan osallistettu pilotointivaiheessa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönotto sitoo resurssina johdon ja henkilöstön työaikaa. Toimintamallin vakiintuminen edellyttää lakitaustan perusteellista ja asiantuntevaa käsittelyä henkilöstön kanssa. Lisäksi tarvitaan yhteistä työstämistä ja pohdintaa, jotta muodostuu yhteinen ymmärrys ja muutos asettuu osaksi käytännön työtä.

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Lyhyen pilotointiajan vuoksi muutostyö jatkuu pilotin jälkeen arviointikyselyn tuloksia hyödyntäen osana ammatillista kehittämistä. Työnjakopilotin myötä tietoisuus vastaavan kuraattorin palveluiden järjestämisen lakisääteisestä velvoittavuudesta ja sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden hyödyntämisen mahdollisuuksista opiskeluhuollon kuraattoripalveluissa on vahvistunut. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kehittämistyön alussa on tärkeää selkeyttää kaikille osallistujille käytössä olevat käsitteet sekä kehittämisen lähtökohdat. Toimintamallin käyttöönottoon on tärkeää osallistaa koulukuraattorit, vastaavat kuraattorit ja opiskeluhuollon palveluiden esihenkilöt esimerkiksi työpajatyöskentelyn kautta. Toimintamallista on olennaista tiedottaa laajasti (kirjallinen ohjeistus, verkkovälitteiset tiedotustilaisuudet ja keskustelu työyhteisön kokoontumisten yhteydessä). 

Kehittämisen vaihe

Valmis