Sosiaalityöntekijöiden ja sosionomien työnjako opiskeluhuollon kuraattoripalveluissa Pohde
Sosiaalityöntekijöiden ja sosionomien työnjako opiskeluhuollon kuraattoripalveluissa Pohde
Toimintamalli selkeyttää koulukuraattoreiden ja vastaavien kuraattoreiden työnjakoa rakenteellisessa sosiaalityössä sekä yhteisöllisessä ja yksilökohtaisessa opiskeluhuoltotyössä, huomioiden erityistä tukea tarvitsevat asiakkaat.
Toimintamallin nimi
Toimintamalli selkeyttää koulukuraattoreiden ja vastaavien kuraattoreiden työnjakoa rakenteellisessa sosiaalityössä sekä yhteisöllisessä ja yksilökohtaisessa opiskeluhuoltotyössä, huomioiden erityistä tukea tarvitsevat asiakkaat.
Koulukuraattoreiden ja vastaavien kuraattoreiden työnjaon toimintamalli selkeyttää työtehtävien jakautumista rakenteellisessa sosiaalityössä sekä yhteisöllisessä ja yksilökohtaisessa opiskeluhuoltotyössä. Toimintamalli edistää erityisen tuen tarpeisten asiakkaiden tunnistamista sekä sen perusteella tapahtuvaa sosiaalityöntekijän osallistumista työskentelyyn asiakkaan asioissa.
Hyvinvointialueiden vakiinnuttamisvaiheessa on monenlaisia kehittämisen tarpeita. Opiskeluhuollon kuraattoripalveluissa käytännöt vaihtelevat esimerkiksi vastaavan kuraattorin palveluiden kohdalla väljän valtakunnallisen ohjeistuksen seurauksena. Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden työnjaossa on odotettavissa lainsäädännöllisiä muutoksia.
Työnjakopilotin kohteen ovat opiskeluhuollon kuraattoripalveluiden ammattilaiset.
Toimintamallin avulla edistetään erityisen tuen tarpeisen asiakkaan tunnistamista sekä lakisääteistä oikeutta tulla huomioiduksi. Asiakkaita ei kuitenkaan osallistettu pilotointivaiheessa.
Toimintamallin käyttöönotto sitoo resurssina johdon ja henkilöstön työaikaa. Toimintamallin vakiintuminen edellyttää lakitaustan perusteellista ja asiantuntevaa käsittelyä henkilöstön kanssa. Lisäksi tarvitaan yhteistä työstämistä ja pohdintaa, jotta muodostuu yhteinen ymmärrys ja muutos asettuu osaksi käytännön työtä.
Lyhyen pilotointiajan vuoksi muutostyö jatkuu pilotin jälkeen arviointikyselyn tuloksia hyödyntäen osana ammatillista kehittämistä. Työnjakopilotin myötä tietoisuus vastaavan kuraattorin palveluiden järjestämisen lakisääteisestä velvoittavuudesta ja sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden hyödyntämisen mahdollisuuksista opiskeluhuollon kuraattoripalveluissa on vahvistunut.