Sosiaalihuollon peruspalvelujen vahvistaminen ja yhteistyön tiivistäminen, Etelä-Pohjanmaa (RRP, P4, I1)
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen edistäminen edellyttää ammattihenkilöiden tehtävänkuvien päivittämistä, monipuolistamista ja yhdenmukaistamista, asiantuntijatiedon ja osaamisen sekä resurssin optimaalisen hyödyntämisen varmistamiseksi.
Toimintamallin nimi
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen edistäminen edellyttää ammattihenkilöiden tehtävänkuvien päivittämistä, monipuolistamista ja yhdenmukaistamista, asiantuntijatiedon ja osaamisen sekä resurssin optimaalisen hyödyntämisen varmistamiseksi.
Terveydenhuollossa toteutettavaa sosiaalihuollon prosessia kiinnitetään sosiaalihuollon asiakasprosessiin siten, että asiakkaan palvelutarpeen arviointi ja palveluiden suunnittelu toteutuu kokonaisuutena/jatkumona.
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen konkreettinen edistäminen organisaation sisällä on edellyttänyt hallinnollisia päätöksiä resurssin uudelleen kohdentamisesta palvelujen saatavuuden turvaamiseksi ja paljon palveluja käyttävien asiakkaiden asiakaspolkujen sujuvoittamiseksi.
Digitaalisten palvelujen kehittämisen lisäksi ja niiden myötä vapautuvan resurssin uudelleen allokoinnilla on mahdollista saavuttaa palvelujen laadun ja yhdenmukaisuuden sekä kustannusvaikuttavuuden lisäämistä, peruspalvelujen vahvistamista ja monialaisen yhteistyön tiivistämistä.
Toimintamallissa luonnostellaan sosiaalihuollon ammattihenkilöiden näkökulmasta tehtävien uudelleen järjestelyjen mahdollisuuksia. Luonnostelutyön taustalla on sosiaalihuollon ammattihenkilöille keväällä 2024 tehty selvitystyö (kyselylomake liitteenä), josta tarpeet uudelleen järjestelylle, resurssien ja osaamisen optimaalisemmalle kohdentamiselle ovat nousseet.
Kohderyhmänä on asiakasohjauksen ja sosiaalityön palvelualueella työskentelevät sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen ammattihenkilöt. Palvelualueen sisällä toteutetaan sosiaalihuollon prosessia erilaisten asiakasryhmien kanssa ja erilaisissa toimintaympäristöissä.
Toimintamallin kehittäminen kohdentuu ammattihenkilöiden työn toteuttamisen tapoihin ja sisältöihin, jolloin asiakasymmärrys sisältyy ammattihenkilöiden asiakastyön tekemisen kokemukseen ja oman asiakasryhmänsä hyvään tuntemukseen. Asiakkaan näkökulmasta osallisuus vahvistuu mikäli toimintatavat uudistuvat ja sosiaalihuollon prosessi sujuvoituu siten, että asiakas saa jouhevasti tarvitsemansa palvelun ja tuen sekä asiakkaan tilanteen kokonaisvaltainen selvittäminen asiakkaan kanssa yhdessä toteutetaan mahdollisimman pitkälle yhdellä asioinnilla.
Sosiaalihuollon prosessin toteuttaminen edellyttää asiakastietojärjestelmän haltuunottoa. Asiakastietojärjestelmän käyttöönottoon on tarjottu koulutusta ja itseopiskeltavaa materiaalia. Kollegiaalista tukea on järjestetty palvelualueilla työskentelevien järjestelmää jo käyttävien kollegoiden avulla, samalla on tiimiydytty ja tutustuttu yhdenmukaisiin työskentelytapoihin.
Sosiaalihuollon tehtävien uudelleen järjestelyä on aloitettu selvittää keväällä 2024, päätös on tehty 11/2024 ja konkreettinen muutos ja siihen liittyvä tukityöskentely on aloitettu 1/2025. Uuden organisaatiorakenteen alusta alkaen 1.4.2025 alkaen sosiaalihuollon ammattihenkilöiden tehtävänkuvat ovat yhdenmukaisempia ja sosiaalihuollon ammattihenkilöillä on yhdenmukaiset edellytykset toteuttaa virkatehtäväänsä ja sosiaalihuollon prosessia siten, että asiakas saa ohjauksen, tuen ja palvelun kaikilta sosiaalihuollon ammattihenkilöiltä heidän osaamisensa hyödyntämiseksi ja asiakkaan sujuvan palvelupolun varmistamiseksi.
Organisaatiorakenteen muutokseen liittyvä sosiaalityön ja -ohjauksen uudelleen järjestely on tuonut mukanaan epävarmuutta, tunnetta hallitsemattomasta muutoksesta ja epävarmuutta esimiesvastuista ennen uusien virkavalintojen vahvistumista. Perustyön toteuttaminen ja sosiaalihuollon prosessin haltuunotto koulutusten myötä ja yhteistyörakenteiden pysyessä ennallaan on ollut mahdollista koko ajan.
Terveydenhuollossa toimivien sosiaalityön ja -ohjauksen ammattihenkilöiden työn sisällöt ovat yhdenmukaistuneet palvelualueilla tehtävän sosiaalihuollon tehtävänkuvan kanssa, sosiaalityön ammattihenkilöt ovat tiivistäneet yhteistyötä ja prosessit ovat yhdenmukaistuneet. Asiakasohjauksen ja sosiaalityön palvelualueen tehtävien yhdenmukaistamisen lähtökohtia, tavoitteita, tarkoitusta ja hyötyjä kuvataan oheisessa kuvassa.
Sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen uudelleen allokoinnin työ jatkuu palvelualueilla esihenkilöiden johdolla, koulutuksia järjestämällä (mm palvelutarpeen arvioinnin prosessin yhdenmukaistaminen, toteutunut 10/2025) henkilöstön kanssa yhteisellä kehittämistyöllä sekä esihenkilöiden ohjeistuksia ja linjauksia sovittamalla muutoksen konkretiaan viemiseksi. Muutoksen myötä esiin tuleviin, työtä sujuvoittaviin tarpeisiin etsitään vastauksia konkreettisin keinoin yhdessä henkilöstön kanssa.
Kansikuva