Sosiaalihuollon peruspalvelujen vahvistaminen ja yhteistyön tiivistäminen, Etelä-Pohjanmaa (RRP, P4, I1)

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen edistäminen edellyttää ammattihenkilöiden tehtävänkuvien päivittämistä, monipuolistamista ja yhdenmukaistamista, asiantuntijatiedon ja osaamisen sekä resurssin optimaalisen hyödyntämisen varmistamiseksi.

Toimintamallin nimi
Sosiaalihuollon peruspalvelujen vahvistaminen ja yhteistyön tiivistäminen, Etelä-Pohjanmaa (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen edistäminen edellyttää ammattihenkilöiden tehtävänkuvien päivittämistä, monipuolistamista ja yhdenmukaistamista, asiantuntijatiedon ja osaamisen sekä resurssin optimaalisen hyödyntämisen varmistamiseksi.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Anneli Riski

Luotu

24.2.2025

Viimeksi muokattu

5.11.2025
Ratkaisun perusidea

Terveydenhuollossa toteutettavaa sosiaalihuollon prosessia kiinnitetään sosiaalihuollon asiakasprosessiin siten, että asiakkaan palvelutarpeen arviointi ja palveluiden suunnittelu toteutuu kokonaisuutena/jatkumona. 

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen konkreettinen edistäminen organisaation sisällä on edellyttänyt hallinnollisia päätöksiä resurssin uudelleen kohdentamisesta palvelujen saatavuuden turvaamiseksi ja paljon palveluja käyttävien asiakkaiden asiakaspolkujen sujuvoittamiseksi.  

Digitaalisten palvelujen kehittämisen lisäksi ja niiden myötä vapautuvan resurssin uudelleen allokoinnilla on mahdollista saavuttaa palvelujen laadun ja yhdenmukaisuuden sekä kustannusvaikuttavuuden lisäämistä, peruspalvelujen vahvistamista ja monialaisen yhteistyön tiivistämistä.  

Toimintamallissa luonnostellaan sosiaalihuollon ammattihenkilöiden näkökulmasta tehtävien uudelleen järjestelyjen mahdollisuuksia. Luonnostelutyön taustalla on sosiaalihuollon ammattihenkilöille keväällä 2024 tehty selvitystyö (kyselylomake liitteenä), josta tarpeet uudelleen järjestelylle, resurssien ja osaamisen optimaalisemmalle kohdentamiselle ovat nousseet.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on asiakasohjauksen ja sosiaalityön palvelualueella työskentelevät sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen ammattihenkilöt. Palvelualueen sisällä toteutetaan sosiaalihuollon prosessia erilaisten asiakasryhmien kanssa ja erilaisissa toimintaympäristöissä. 

Toimintamallin kehittäminen kohdentuu ammattihenkilöiden työn toteuttamisen tapoihin ja sisältöihin, jolloin asiakasymmärrys sisältyy ammattihenkilöiden asiakastyön tekemisen kokemukseen ja oman asiakasryhmänsä hyvään tuntemukseen. Asiakkaan näkökulmasta osallisuus vahvistuu mikäli toimintatavat uudistuvat ja sosiaalihuollon prosessi sujuvoituu siten, että asiakas saa jouhevasti tarvitsemansa palvelun ja tuen sekä asiakkaan tilanteen kokonaisvaltainen selvittäminen asiakkaan kanssa yhdessä toteutetaan mahdollisimman pitkälle yhdellä asioinnilla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Sosiaalihuollon prosessin toteuttaminen edellyttää asiakastietojärjestelmän haltuunottoa. Asiakastietojärjestelmän käyttöönottoon on tarjottu koulutusta ja itseopiskeltavaa materiaalia. Kollegiaalista tukea on järjestetty palvelualueilla työskentelevien järjestelmää jo käyttävien kollegoiden avulla, samalla on tiimiydytty ja tutustuttu yhdenmukaisiin työskentelytapoihin.

Sosiaalihuollon tehtävien uudelleen järjestelyä on aloitettu selvittää keväällä 2024, päätös on tehty 11/2024 ja konkreettinen muutos ja siihen liittyvä tukityöskentely on aloitettu 1/2025. Uuden organisaatiorakenteen alusta alkaen 1.4.2025 alkaen sosiaalihuollon ammattihenkilöiden tehtävänkuvat ovat yhdenmukaisempia ja sosiaalihuollon ammattihenkilöillä on yhdenmukaiset edellytykset toteuttaa virkatehtäväänsä ja sosiaalihuollon prosessia siten, että asiakas saa ohjauksen, tuen ja palvelun kaikilta sosiaalihuollon ammattihenkilöiltä heidän osaamisensa hyödyntämiseksi ja asiakkaan sujuvan palvelupolun varmistamiseksi. 

Organisaatiorakenteen muutokseen liittyvä sosiaalityön ja -ohjauksen uudelleen järjestely on tuonut mukanaan epävarmuutta, tunnetta hallitsemattomasta muutoksesta ja epävarmuutta esimiesvastuista ennen uusien virkavalintojen vahvistumista. Perustyön toteuttaminen ja sosiaalihuollon prosessin haltuunotto koulutusten myötä ja yhteistyörakenteiden pysyessä ennallaan on ollut mahdollista koko ajan.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Terveydenhuollossa toimivien sosiaalityön ja -ohjauksen ammattihenkilöiden työn sisällöt ovat yhdenmukaistuneet palvelualueilla tehtävän sosiaalihuollon tehtävänkuvan kanssa, sosiaalityön ammattihenkilöt ovat tiivistäneet yhteistyötä ja prosessit ovat yhdenmukaistuneet. Asiakasohjauksen ja sosiaalityön palvelualueen tehtävien yhdenmukaistamisen lähtökohtia, tavoitteita, tarkoitusta ja hyötyjä kuvataan oheisessa kuvassa.

Sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen uudelleen allokoinnin työ jatkuu palvelualueilla esihenkilöiden johdolla, koulutuksia järjestämällä (mm palvelutarpeen arvioinnin prosessin yhdenmukaistaminen, toteutunut 10/2025) henkilöstön kanssa yhteisellä kehittämistyöllä sekä esihenkilöiden ohjeistuksia ja linjauksia sovittamalla muutoksen konkretiaan viemiseksi.  Muutoksen myötä esiin tuleviin, työtä sujuvoittaviin tarpeisiin etsitään vastauksia konkreettisin keinoin yhdessä henkilöstön kanssa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Muutos on näyttäytynyt eri tavoin terveydenhuollossa toimivien sosiaalihuollon ammattihenkilöiden tehtävänkuvien yhteensovittamisessa, koska toimintaympäristöt ja työn sisällöt ovat olleet moninaisia. Toisille muutos on edellyttänyt laajempaa tukea ja työn sisällön sovittamista uuteen. Toisille muutos on näyttäytynyt sosiaalityön osaamisen hyödyntämisen mahdollisuutena ja vahvemman kollegiaalisuuden toteutumisena.

Toimintatapojen vakiinnuttaminen edellyttää jatkuvaa hyvää tiedottamista, avointa keskustelua, selkeitä esimiesvastuita, muutoksella tavoiteltavien hyötyjen konkretisointia, yhteistä tavoitetilaa ja näkemystä, mahdollisuuksien tunnistamista muutoksessa ja kehittämistyössä sekä vaikutusten tunnistamista perustyössä ja asiakaspoluissa.

Kansikuva
Sosiaalihuollon peruspalvelujen vahvistaminen ja yhteistyön tiivistäminen

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt