Pohjanmaan hyvinvointialueen sähköisen asiointipalvelun laajennus projekti (RRP,P4, I1, I4)
Sähköisten palveluiden laajentamisprojektissa on tavoitteena tarjota Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaille yhteiset ja tasavertaiset mahdollisuudet hoitaa asioitaan turvallisesti sekä sähköisesti että digitaalisesti, paikasta ja ajasta riippumatta.
Toimintamallin nimi
Sähköisten palveluiden laajentamisprojektissa on tavoitteena tarjota Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaille yhteiset ja tasavertaiset mahdollisuudet hoitaa asioitaan turvallisesti sekä sähköisesti että digitaalisesti, paikasta ja ajasta riippumatta.
Lifecare sähköisten palveluiden käyttöönotto- ja laajentamisprojektissa on tavoitteena tarjota Pohjanmaan hy-vinvointialueen asukkaille yhteiset ja tasavertaiset mahdollisuudet hoitaa asioitaan turvallisesti sekä sähköisesti että digitaalisesti, paikasta ja ajasta riippumatta.
Pohjanmaan hyvinvointialueen ammattilaiset ja asukkaat (väkiluku 176 323, Tilastokeskus 2022). Projekti rajoittui perusterveydenhuollon Lifecare-käyttäjä kuntiin Vaasan suun terveydenhuolto, Pietarsaari, Kristiinankaupunki ja Kaskinen (väkiluku 125 470, Tilastokeskus 2022). Lisäksi koko alueen asukkaille on yhteisen sähköisen asiointiportaalin myötä tarkoitus tarjota keskitetysti palvelut samasta paikasta.
Kohderyhmänä koko Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat jotka haluavat asioida digitaalisesti perusterveydenhuollon palveluiden osalta.
Aikaisempien kokemusten ja alueella toteutettujen sähköisten ajanvarausten osalta on voitu huomioida mihin toimintoihin kaivataan esimerkiksi sähköistä ajanvarausta.
Ammattilaisia on projektin puitteissa koulutettu ja ohjeistettu palveluiden käytössä. Koulutusmateriaalit ovat ammattilaisille saatavilla intrassa myös projektin päättymisen jälkeen.
Asukkaille on tuotettu ohjeita niin verkkosivuille kuin myös terveysasemille jaettavaksi, jotta löytävät sähköisten palveluiden piiriin.
Lisäksi Digituenmalli, Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4,I1, I2, I4) | Innokylä mukaisella työllä on voitu tavoittaa asiakkaita esim. kuntakierrosten kautta. Kuntakierroksilla on myös tavattu ammattilaisia ja käyty läpi miten käyttöönottoprojektin jälkeinen aika on lähtenyt käyntiin.
Asiakasohjaus on selkeytynyt kun palvelut on yhtenäistetty saman sähköisen asioinnin alaisuuteen. Asiakkaiden käyntimääriä on seurattu.
Kansikuva
