Pohjanmaan hyvinvointialueen sähköisen asiointipalvelun laajennus projekti (RRP,P4, I1, I4)

Sähköisten palveluiden laajentamisprojektissa on tavoitteena tarjota Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaille yhteiset ja tasavertaiset mahdollisuudet hoitaa asioitaan turvallisesti sekä sähköisesti että digitaalisesti, paikasta ja ajasta riippumatta.

Toimintamallin nimi
Pohjanmaan hyvinvointialueen sähköisen asiointipalvelun laajennus projekti (RRP,P4, I1, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Sähköisten palveluiden laajentamisprojektissa on tavoitteena tarjota Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaille yhteiset ja tasavertaiset mahdollisuudet hoitaa asioitaan turvallisesti sekä sähköisesti että digitaalisesti, paikasta ja ajasta riippumatta.

Toteutuspaikka
Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Sonja Friman

Luotu

17.6.2025

Viimeksi muokattu

6.10.2025
Ratkaisun perusidea

Lifecare sähköisten palveluiden käyttöönotto- ja laajentamisprojektissa on tavoitteena tarjota Pohjanmaan hy-vinvointialueen asukkaille yhteiset ja tasavertaiset mahdollisuudet hoitaa asioitaan turvallisesti sekä sähköisesti että digitaalisesti, paikasta ja ajasta riippumatta. 

Toimintaympäristö

Pohjanmaan hyvinvointialueen ammattilaiset ja asukkaat (väkiluku 176 323, Tilastokeskus 2022). Projekti rajoittui perusterveydenhuollon Lifecare-käyttäjä kuntiin Vaasan suun terveydenhuolto, Pietarsaari, Kristiinankaupunki ja Kaskinen (väkiluku 125 470, Tilastokeskus 2022). Lisäksi koko alueen asukkaille on yhteisen sähköisen asiointiportaalin myötä tarkoitus tarjota keskitetysti palvelut samasta paikasta. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä koko Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat jotka haluavat asioida digitaalisesti perusterveydenhuollon palveluiden osalta. 

Aikaisempien kokemusten ja alueella toteutettujen sähköisten ajanvarausten osalta on voitu huomioida mihin toimintoihin kaivataan esimerkiksi sähköistä ajanvarausta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ammattilaisia on projektin puitteissa koulutettu ja ohjeistettu palveluiden käytössä. Koulutusmateriaalit ovat ammattilaisille saatavilla intrassa myös projektin päättymisen jälkeen. 

Asukkaille on tuotettu ohjeita niin verkkosivuille kuin myös terveysasemille jaettavaksi, jotta löytävät sähköisten palveluiden piiriin.

Lisäksi Digituenmalli, Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4,I1, I2, I4) | Innokylä mukaisella työllä on voitu tavoittaa asiakkaita esim. kuntakierrosten kautta. Kuntakierroksilla on myös tavattu ammattilaisia ja käyty läpi miten käyttöönottoprojektin jälkeinen aika on lähtenyt käyntiin. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakasohjaus on selkeytynyt kun palvelut on yhtenäistetty saman sähköisen asioinnin alaisuuteen. Asiakkaiden käyntimääriä on seurattu.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Merkittävänä sivutuotoksena voidaan nostaa verkostoituminen projektin toimijoiden välillä organisaatiorajo-jen yli. Projekti on antanut kokemuksia ja kehittämismahdollisuuksia kaikille osapuolille myös huomioon ottaen yhteisen APTJ-käyttöönottoprojektin. Hyvinvointialueen sisäinen yhteistyötä eri yksiköiden välillä on vahvistunut projektin myötä, yhteisten asioiden eteen vieminen ja kokemusten jakaminen on ollut keskiössä sähköisten palveluiden käyttöönoton ympärillä.

Hyvinvointialueet ovat isoja organisaatioita, ja tällaisten teknisten projektien myötä on myös mahdollista saada toimintamalleja yhtenäistettyä tuomalla oikeat henkilöt toiminnasta saman pöydän äärelle. 

Projektin päätyttyä olisi kuitenkin hyvä jos organisaatiossa voidaan nähdä tarve digitaalisten palveluiden jatkokehitykselle ja toiminnan tukemiselle, jotta käyttöönotetut palveluista saadaan se todellinen hyöty irti. Tähän olisi vielä paljon parannettavaa. 

Kansikuva
Eu-rahoituksen logo, Pohjanmaanhyvinvointialueen logo sekä kuva kädestä joka pitää älypuhelinta

Kehittämisen vaihe

Valmis