Pitkäaikaissairauksien hoidon seuranta ja järjestely Kymenlaakson hyvinvointialueen terveysasemilla, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)
Pitkäaikaissairauksien hoidon seuranta ja järjestely Kymenlaakson hyvinvointialueen terveysasemilla, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)
Pitkäaikaissairauksien toimintamallilla sujuvoitamme määräaikaistarkastusten toteutumista, tuemme omahoitoa ja hoidon jatkuvuutta sekä mahdollistamme digitaalista asiointia terveysasemillamme.
Toimintamallin nimi
Pitkäaikaissairauksien toimintamallilla sujuvoitamme määräaikaistarkastusten toteutumista, tuemme omahoitoa ja hoidon jatkuvuutta sekä mahdollistamme digitaalista asiointia terveysasemillamme.
Pitkäaikaissairauksien toimintamallin myötä määräaikaistarkastukseen liittyvissä asioissa asioivia asiakkaita ohjataan suoraan terveysasemalla tapahtuvaan hoidon ja seurannan suunnitteluun joko chatissa tai puhelussa. Eriyttämällä määräaikaiskontrollia varaavien yhteydenotot keskityn asiakasohjauksen sijaan terveysasemille, sujuvoitetaan asiakkaiden ohjautumista oikeisiin palveluihin, sekä vapautetaan keskitetyn asiakasohjauksen resurssia tilanteisin, joissa yhteydenoton syynä on uusi sairaus tai oire tai olemassa olevien sairauksien paheneminen, muu ajanvarausasia tai muu palvelun, ohjauksen tai neuvonnan tarve.
Asiakkaat ohjeistetaan tekemään tarvittavat kotiseurannat, käymään mahdollisissa laboratoriokokeissa sekä täyttämään pitkäaikaissairauden seurantakyselyn ennen yhteydenottoaan terveysasemalle. Näin yhteydenoton käsittelevällä sairaanhoitajalla on hoidon suunnittelun tukena kattavat esitiedot asiakkaasta. Mikäli kyselyn, laboratorio- ja kotimittaustulosten sekä asiakkaan kanssa käydyn keskustelun perusteella kaikki on kunnossa, eikä sairauden seuranta vaadi vastaanotolla tapahtuvaa kliinistä arviointia tai tutkimista, voidaan määräaikaistarkastus suorittaa jo ensikontaktin yhteydessä etäkontrollina. Tarvittaessa chat keskusteluna toteutettavaan määräaikaistarkastukseen voidaan liittää muita ammattilaisia tilanteissa, joissa tarvitaan esimerkiksi lääkärin tai asiantuntijasairaanhoitajan kannanottoa. Mikäli tarvitaan lähivastaanotolla tapahtuvia tutkimuksia tai hoitoa, voidaan uuden toimintamallin johdosta varata perinteistä lähivastaanotolla tapahtuvaa määräaikaistarkastusta kestoltaan lyhyempi ja tarkoituksenmukaisempi vastaanottoaika, kun esitiedot, tutkimukset ja kotiseurannat ja niihin tutustuminen on tapahtunut jo edeltävästi.
Kymenlaakson hyvinvointialueen tehtävänä on järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut noin 160 000 Kymenlaaksolaiselle asukkaalle. Maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti. Olemme toimineet sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymänä vuodesta 2019.
Hyvinvointialueen tavoitteena on toteuttaa tarpeenmukaiset ja vaikuttavat palvelut kaikille kymenlaaksolaisille. Talouden tasapainoa haetaan uudistumisen kautta. Palveluiden kustannusten kasvua tulee hillitä, sillä valtionrahoitus ei kata palveluiden nykyisiä kustannuksia. Painotamme vahvasti etä- ja digipalveluita, parannamme ennaltaehkäisevien ja peruspalveluiden saatavuutta ja toimimme palveluita yhteensovittaen. Pyrimme vahvistamaan työhyvinvointia edistäviä tekijöitä ja henkilöstömme on mukana työn ja työyhteisön kehittämisessä.
Kymenlaaksossa terveyspalveluiden käyttö on suurta ja väestön sairastuvuus aivoverisuonitauteihin, mielenterveyssairauksiin, sepelvaltimotautiin, syöpätauteihin sekä tuki- ja liikuntaelin sairauksiin on suurempaa kuin Suomessa keskimäärin. Palvelutarve etenkin raskaissa palveluissa on suuri. Korkean sairastavuuden lisäksi väestön ikääntyminen ja sosioekonomiset haasteet kuormittavat Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää. Eläkeikäisen väestön osuus on koko maan suurimpien joukossa ja syntyvyys on maan matalimpia. Ennusteen mukaan Kymenlaakson väestö vähenee -9 % vuoteen 2030 mennessä ja -15 % vuoteen 2040 mennessä. Väestön ikääntymisen mukanaan tuoma nopea eläköityminen näkyy myös sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön saatavuudessa. Merkittävät rekrytointihaasteet ja pula useista sosiaali- ja terveydenhuollon ammattiryhmistä luo haasteita palveluiden järjestämiselle. Henkilöstö- ja asiakaskokemusta parantamalla varmistetaan, että hyvinvointialue on jatkossa kilpailukykyinen työnantaja ja osaavat työntekijät hakeutuvat alueelle töihin.
Tuotamme Kymenlaaksossa perusterveydenhuollon vastaanottotoimintaa omana palvelutuotantona 10 terveysasemalla. Terveysasemien keskitetty asiakasohjaus aloitti toimintansa 1/22. Palvelun tuottaa Kaiku 24 Oy.
Kohderyhmänä on pitkäaikaissairaat, joiden pääasiallinen hoito toteutuu terveysasemien vastaanottopalveluiden ammattilaisilla.
Toimintamallin perustalla tulee olla yhtenäinen pitkäaikaissairauksien hoidonseurannan vähimmäissuositus sekä määriteltynä tilanteet, jotka voidaan hoitaa etäyhteyksin. Hyvinvointialueellamme tästä ohjeistuksesta vastaa työryhmä, johon kuuluu lääkäriedustusta, hoitotyön- sekä keskitetyn asiakasohjauksen edustajat.
Asiakkaille tulee avata helpot väylät hoitosuunnitelman mukaisen kontrollin toteutukseen, esimerkiksi digitaalinen ajanvaraus hoidonsuunnitteluun chat tai soittoajalla sekä kiireetön chat-väylä kaikille terveysasemille.
Toimintamallin markkinointi vaatii panostusta, jotta asiakkaat löytävät uudet väylät. Toimintamalliin kuuluu myös herätteen asettaminen asiakkaalle seuraavaa kontrollikohtaa edeltävästi, jolloin asiakkaiden ohjautumista uuteen toimintamalliin voidaan tukea entistä paremmin.
Ensimmäisen kuukauden aikana on asiakasvirta alkanut löytää suoran digiväylän terveysasemalle kun hoitosuunnitelman mukainen määräaikaistarkastus on ajankohtainen. Suurin osa asiakkaista kuitenkin kontaktoi terveysasemapalvelut totutusti puhelinpalvelun kautta. Suuri joukko pitkäaikaissairaista ei ole digikyvykkäitä, jolloin etäkontakti ja hoidonsuunnittelu toteutuu hoitopuheluna. Tällöin myös esimerkiksi digitaalisten esitietojen saaminen ei ole mahdollista, vaan kysely toteutetaan puhelimitse.
Kansikuva