Pitkäaikaissairauksien hoidon seuranta ja järjestely Kymenlaakson hyvinvointialueen terveysasemilla, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)

Pitkäaikaissairauksien hoidon seuranta ja järjestely Kymenlaakson hyvinvointialueen terveysasemilla, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)

Pitkäaikaissairauksien toimintamallilla sujuvoitamme määräaikaistarkastusten toteutumista, tuemme omahoitoa ja hoidon jatkuvuutta sekä mahdollistamme digitaalista asiointia terveysasemillamme.

Toimintamallin nimi
Pitkäaikaissairauksien hoidon seuranta ja järjestely Kymenlaakson hyvinvointialueen terveysasemilla, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pitkäaikaissairauksien toimintamallilla sujuvoitamme määräaikaistarkastusten toteutumista, tuemme omahoitoa ja hoidon jatkuvuutta sekä mahdollistamme digitaalista asiointia terveysasemillamme.

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
EU:n rahoittama-tunnus

Tekijä

Tekijä

Julia Koppinen

Luotu

Luotu

30.6.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

8.12.2025
Ratkaisun perusidea

Pitkäaikaissairauksien toimintamallin myötä määräaikaistarkastukseen liittyvissä asioissa asioivia asiakkaita ohjataan suoraan terveysasemalla tapahtuvaan hoidon ja seurannan suunnitteluun joko chatissa tai puhelussa. Eriyttämällä määräaikaiskontrollia varaavien yhteydenotot keskityn asiakasohjauksen sijaan terveysasemille, sujuvoitetaan asiakkaiden ohjautumista oikeisiin palveluihin, sekä vapautetaan keskitetyn asiakasohjauksen resurssia tilanteisin, joissa yhteydenoton syynä on uusi sairaus tai oire tai olemassa olevien sairauksien paheneminen, muu ajanvarausasia tai muu palvelun, ohjauksen tai neuvonnan tarve.

Asiakkaat ohjeistetaan tekemään tarvittavat kotiseurannat, käymään mahdollisissa laboratoriokokeissa sekä täyttämään pitkäaikaissairauden seurantakyselyn ennen yhteydenottoaan terveysasemalle. Näin yhteydenoton käsittelevällä sairaanhoitajalla on hoidon suunnittelun tukena kattavat esitiedot asiakkaasta. Mikäli kyselyn, laboratorio- ja kotimittaustulosten sekä asiakkaan kanssa käydyn keskustelun perusteella kaikki on kunnossa, eikä sairauden seuranta vaadi vastaanotolla tapahtuvaa kliinistä arviointia tai tutkimista, voidaan määräaikaistarkastus suorittaa jo ensikontaktin yhteydessä etäkontrollina. Tarvittaessa chat keskusteluna toteutettavaan määräaikaistarkastukseen voidaan liittää muita ammattilaisia tilanteissa, joissa tarvitaan esimerkiksi lääkärin tai asiantuntijasairaanhoitajan kannanottoa.  Mikäli tarvitaan lähivastaanotolla tapahtuvia tutkimuksia tai hoitoa, voidaan uuden toimintamallin johdosta varata perinteistä lähivastaanotolla tapahtuvaa määräaikaistarkastusta kestoltaan lyhyempi ja tarkoituksenmukaisempi vastaanottoaika, kun esitiedot, tutkimukset ja kotiseurannat ja niihin tutustuminen on tapahtunut jo edeltävästi. 
 

Toimintaympäristö

Kymenlaakson hyvinvointialueen tehtävänä on järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut noin 160 000 Kymenlaaksolaiselle asukkaalle.  Maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti. Olemme toimineet sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymänä vuodesta 2019.

Hyvinvointialueen tavoitteena on toteuttaa tarpeenmukaiset ja vaikuttavat palvelut kaikille kymenlaaksolaisille. Talouden tasapainoa haetaan uudistumisen kautta. Palveluiden kustannusten kasvua tulee hillitä, sillä valtionrahoitus ei kata palveluiden nykyisiä kustannuksia. Painotamme vahvasti etä- ja digipalveluita, parannamme ennaltaehkäisevien ja peruspalveluiden saatavuutta ja toimimme palveluita yhteensovittaen.  Pyrimme vahvistamaan työhyvinvointia edistäviä tekijöitä ja henkilöstömme on mukana työn ja työyhteisön kehittämisessä.

Kymenlaaksossa terveyspalveluiden käyttö on suurta ja väestön sairastuvuus aivoverisuonitauteihin, mielenterveyssairauksiin, sepelvaltimotautiin, syöpätauteihin sekä tuki- ja liikuntaelin sairauksiin on suurempaa kuin Suomessa keskimäärin. Palvelutarve etenkin raskaissa palveluissa on suuri. Korkean sairastavuuden lisäksi väestön ikääntyminen ja sosioekonomiset haasteet kuormittavat Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää. Eläkeikäisen väestön osuus on koko maan suurimpien joukossa ja syntyvyys on maan matalimpia.  Ennusteen mukaan Kymenlaakson väestö vähenee -9 % vuoteen 2030 mennessä ja -15 % vuoteen 2040 mennessä. Väestön ikääntymisen mukanaan tuoma nopea eläköityminen näkyy myös sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön saatavuudessa. Merkittävät rekrytointihaasteet ja pula useista sosiaali- ja terveydenhuollon ammattiryhmistä luo haasteita palveluiden järjestämiselle. Henkilöstö- ja asiakaskokemusta parantamalla varmistetaan, että hyvinvointialue on jatkossa kilpailukykyinen työnantaja ja osaavat työntekijät hakeutuvat alueelle töihin.

Tuotamme Kymenlaaksossa perusterveydenhuollon vastaanottotoimintaa omana palvelutuotantona 10 terveysasemalla.  Terveysasemien keskitetty asiakasohjaus aloitti toimintansa 1/22. Palvelun tuottaa Kaiku 24 Oy. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on pitkäaikaissairaat,  joiden pääasiallinen hoito toteutuu terveysasemien vastaanottopalveluiden ammattilaisilla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin perustalla tulee olla yhtenäinen pitkäaikaissairauksien hoidonseurannan vähimmäissuositus sekä määriteltynä tilanteet, jotka voidaan hoitaa etäyhteyksin. Hyvinvointialueellamme tästä ohjeistuksesta vastaa työryhmä, johon kuuluu lääkäriedustusta, hoitotyön- sekä keskitetyn asiakasohjauksen edustajat. 

Asiakkaille tulee avata helpot väylät hoitosuunnitelman mukaisen kontrollin toteutukseen, esimerkiksi digitaalinen ajanvaraus hoidonsuunnitteluun chat tai soittoajalla sekä kiireetön chat-väylä kaikille terveysasemille.

Toimintamallin markkinointi vaatii panostusta, jotta asiakkaat löytävät uudet väylät. Toimintamalliin kuuluu myös herätteen asettaminen asiakkaalle seuraavaa kontrollikohtaa edeltävästi, jolloin asiakkaiden ohjautumista uuteen toimintamalliin voidaan tukea entistä paremmin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ensimmäisen kuukauden aikana on asiakasvirta alkanut löytää suoran digiväylän terveysasemalle kun hoitosuunnitelman mukainen määräaikaistarkastus on ajankohtainen. Suurin osa asiakkaista kuitenkin kontaktoi terveysasemapalvelut  totutusti puhelinpalvelun kautta.  Suuri joukko pitkäaikaissairaista ei ole digikyvykkäitä, jolloin etäkontakti ja hoidonsuunnittelu toteutuu hoitopuheluna. Tällöin myös esimerkiksi digitaalisten esitietojen saaminen ei ole mahdollista, vaan kysely toteutetaan puhelimitse. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin  muutos vaatii ammattilaisilta rohkeutta kohdata asiakas etäkontaktissa ja luottaa asiakkaan tuottamiin esitietoihin, mittaustuloksiin sekä laboratorioarvoihin sekä tehdä niiden pohjalta hoidollisia ratkaisuja. 

Juurruttaminen vie aikaa ja vaatii muutosagentteja kentälle. 

Hoidonjatkuvuuden tukeminen onnistuu jos digityötä ei keskitetä tietyille henkilöille, jolloin ammattilainen voi jatkaa asiakkaan asian hoitamista mm kohtaavassa vastaanotossa.

Kansikuva
Kuvassa näkyy Kymenlaakson hyvinvointialueen logo, Euroopan unionin rahoittama -tunnus sekä graafinen kuvitus Kymenlaakson kunnista.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä