Päivystysapu 116117 palvelun käyttöönotto osaksi sote-palvelukokonaisuutta, Lapin HVA, (RRP, P4, I1)

Päivystysapu 116117 palvelun käyttöönotto osaksi sote-palvelukokonaisuutta, Lapin HVA, (RRP, P4, I1)

Hankkeen aikana valmisteltiin Päivystysapu 116117 palvelun käyttöönotto sekä määriteltiin palvelun toimintamallit. Toimintamallien kuvaamista tehtiin yhteistyössä Lapin hyvinvointialueen terveyspalvelujen edustajien kanssa.

Toimintamallin nimi
Päivystysapu 116117 palvelun käyttöönotto osaksi sote-palvelukokonaisuutta, Lapin HVA, (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Hankkeen aikana valmisteltiin Päivystysapu 116117 palvelun käyttöönotto sekä määriteltiin palvelun toimintamallit. Toimintamallien kuvaamista tehtiin yhteistyössä Lapin hyvinvointialueen terveyspalvelujen edustajien kanssa.

Toteutuspaikka
Lapin hyvinvointialue, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanke (VASA 2), Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Tekijä

Elisa Raattama

Luotu

Luotu

22.10.2024

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

3.12.2025
Ratkaisun perusidea

Ratkaisussa Lapin hyvinvointialueelle otettiin käyttöön päivystysapu 116117 palvelu. Palvelun toteuttamiseksi valmisteltiin ja perustettiin uusi päivystysapuyksikkö, jossa palvelua tuotetaan keskitetysti koko Lapin hyvinvointialueelle. 

Aiemmin virka-ajan ulkopuolinen kiireellinen hoidon tarpeen arviointi oli alueella hajautettua ja hoidon tarpeen arviointia tehtiin usein muun työn ohessa vuodeosastoilla tai päivystyksissä. Päivystysapupalvelulla haluttiin parantaa virka-ajan ulkopuolisen kiireellisen hoidon tarpeen arvioinnin saavutettavuutta yhden palvelunumeron avulla sekä saatavuutta mm. takaisinsoittojärjestelmän avulla. Keskitetyllä palvelumallilla pyrittiin vapauttamaan yksiköistä resursseja perustehtävän hoitamiseen sekä yhdenmukaistamaan palvelua ja sen tasalaatuisuutta. 

Valmistelun aikana palvelulle määritettiin:

  • Yksikön toiminnan aloittamiseen vaadittavat resurssit ja tekniset valmistelut
  • Puhelun kuljettamisen ja kirjaamisen ohje ISBAR-mallin mukaan
  • Opas hoitoon ohjaamisesta IMS-alustalle (mitä palveluita alueelta löytyy ja missä tilanteissa niihin voidaan ohjata)
  • Ohje lääkärin konsultoimisesta
  • Perehdytysrunko
  • Toimintaohjeet poikkeustilanteissa sekä järjestelmien käyttöohjeet
  • Palvelun raportoinnin sekä palautekanavien mallintaminen

Lisäksi palvelun aloitukseen uudelle henkilöstölle valmisteltiin koulutusviikko, joka sisälsi luentoja ja koulutusta mm. seuraavista aiheista:

  • Puhelimessa tapahtuvan hoidontarpeen ja kiireellisyyden arviointi
  • HTA:n periaatteet puhelimessa, hätätilanteen tunnistaminen, potilaan kohtaaminen, traumapotilas HTA-palvelussa
  • Palveluverkosto
  • Lasten päivystyspuhelimen toiminta
  • HÄKEn toiminta ja yhteistyö puhelin-HTA-yksiköiden kanssa
  • Sosiaalipäivystystä ja huoli-ilmoituksia vaativat tilanteet
  • Toimintakyvyn arviointi puhelimessa
  • Palvelussa tarvittavien työkalujen käyttö (mm. hoidon tarpeen arvioinnin työkalut)
  • Kirjaaminen

 

Toimintaympäristö

Lapin hyvinvointialue palvelee yli 176 000 Lappilaista 21 kunnan alueella. Lisäksi Lapin alueella runsaslukuisena näyttäytyvä matkailu vaikuttaa osaltaan päivystyspalveluiden ja palveluohjauksen kysyntään. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palvelun kohderyhmänä on koko Lapin hyvinvointialueen asukkaat sekä matkailijat.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Alueellinen tuntemus nousee tärkeään rooliin keskitetyssä päivystysapupalvelussa. Lapin alueella on pitkät etäisyydet ja monipuolinen palveluverkon hyödyntäminen korostuu päivystysaikaisten tilanteiden ratkaisuissa. 

  • Päivystysavulle koostettiin hoitoon ohjaamisen opas, johon koottiin tietoa alueen palveluista, tärkeät yhteystiedot sekä olennaisesti työtä helpottavat linkit, opas koottiin IMS-alustalle.
  • Kuntakohtaiset palvelut on kuvattu Lapin alueen kartalle ja alueen yhteiset palvelut sekä palveluihin liittyvät ohjeet on koottu kartan reunoille. Lisäksi oppaasta on pikalinkit mm. karttapalveluun ja apteekit kartalla-palveluun.  Kuntien tietoihin on esimerkiksi kuvattu millaiset tutkimusmahdollisuudet yksiköstä löytyy päivystysaikana ja miten potilas ohjataan ko. pisteelle päivystysaikana.

Hoitoon ohjaamisen opas koostettiin käymällä keskustelua alueellisten/ kuntakohtaisten päivystysaikaisten toimijoiden kanssa. Oppaaseen kirjattiin ylös toimijoilta saadut tiedot sekä yhteisesti sovitut toimintamallit.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Päivystysapupalvelun käyttöönoton myötä aiemmin perusterveydenhuollon yksiköissä sekä keskussairaaloiden päivystyksissä hoidettu virka-ajan ulkopuolinen kiireellisen hoidon tarpeen arviointi on asteittain keskitetty 116117-palveluun. Lisäksi aiemmin erillisenä palveluna toiminut lastensairauksien puhelinpäivystys on siirtynyt 116117 numeron alle. 

116117 numerossa toteutettava hoidon tarpeen arviointi tehdään lähes kokonaan keskitetysti Lapin päivystysapuyksikön toimesta. Viikonloppuisin lastentautien hoidon tarpeen arviointi tehdään kuitenkin toistaiseksi Lapin keskussairaalan lastenyksikössä. Virka-ajan ulkopuolisen hoidon tarpeen arvioinnin keskittäminen on mm. vapauttanut aiemmin tehtävää hoitaneissa yksiköissä resurssia muuhun potilastyöhön.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Sujuva ohjaus ja neuvonta päivystysavussa edellyttävät selkeitä yhteistoimintamalleja ja henkilöstön hyvää tuntemusta alueen päivystysaikaisista palveluista. Kun alueen palveluverkko ja resurssit hyödynnetään tehokkaasti, potilaan asia on mahdollista hoitaa paikallisesti ilman tarvetta ohjata häntä pitkien matkojen päähän päivystykseen.

Henkilöstön osaamisen varmistamiseen on tärkeää panostaa ja erityistä huomiota tulisi kiinnittää vuorovaikutus- ja kohtaamistaitoihin, jotka ovat keskeisiä etänä tehtävässä hoidon tarpeen arvioinnissa.

Ennakoivaan toiminnan riskien tunnistamiseen ja niihin varautumiseen ei voi panostaa liikaa.

Kansikuva
Vaaleanvihreä tausta, jossa VASA2-logo sekä tekstit; Pitkäaikais-sairaiden ja paljon palveluita tarvitsevien hoitoon pääsy, terveyspalvelut, Päivystysapu 116117 palvelun käyttöönotto osaksi sote-palvelukokonaisuutta. Lisäksi avainsanat päivystysapu 116117, hoidon tarpeen arviointi, ohjaus ja neuvonta

Kehittämisen vaihe

Valmis

Aihealueet

Ilmiöt

Kohderyhmä