Opiskeluhuoltopalveluiden ja lapsiperhepalveluiden sosiaalityön yhteistyön kehittäminen

Kehittää opiskeluhuolto- ja lapsiperhepalveluiden sosiaalityön välistä yhteistyötä. Tavoitteena luoda yhteistyön malli, jonka avulla saadaan karsittua työn päällekkäisyyttä, hyödynnettyä jo olemassa olevaa tietoa sekä toisten asiantuntijuutta. 

Toimintamallin nimi
Opiskeluhuoltopalveluiden ja lapsiperhepalveluiden sosiaalityön yhteistyön kehittäminen
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kehittää opiskeluhuolto- ja lapsiperhepalveluiden sosiaalityön välistä yhteistyötä. Tavoitteena luoda yhteistyön malli, jonka avulla saadaan karsittua työn päällekkäisyyttä, hyödynnettyä jo olemassa olevaa tietoa sekä toisten asiantuntijuutta. 

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Nokia
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Kuva
kasvokuvat
Kuvateksti
kehittäjien kasvokuvia

Luotu

15.10.2024

Viimeksi muokattu

14.10.2025
Ratkaisun perusidea

Tämän kehittämistyön tavoitteena oli kehittää opiskeluhuolto- ja lapsiperhepalveluiden sosiaalityön välistä yhteistyötä Nokian alueella aloittaen opiskeluhuoltopalveluiden kuraattoripalveluista. 

Tavoitteena oli luoda malli, jonka avulla saadaan karsittua työn päällekkäisyyttä, hyödynnettyä jo olemassa olevaa tietoa ja toisten asiantuntijuutta sekä vahvistettua asiakaslähtöisyyttä.

Toimintaympäristö

Organisaation rajat ylittävällä kehittämisellä luodaan uusia asiakaslähtöisiä palvelupolkuja, jotka vahvistavat monialaista työtä ja lisäävät palveluiden oikea-aikaisuutta. Kehittämisellä on mahdollista pienentää kustannuksia, kun päällekkäistä työtä saadaan karsittua. kehittäminen työ on palveluun laatua.  Sote-integraatio edellyttää yhdyspinnoilla tapahtuvien yhteisten tehtävien ja prosessien muokkaamista.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Opiskeluhuollossa ja lapsiperheiden palveluissa olevat lapset ja nuoret.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Yhteistyö ja yhteinen keskustelu on saatu aloitettua palveluyksiköiden välillä sekä yhteistyön tiivistämisen tarpeet on tunnistettu (esim. yhtenäisten toimintamallien tarve). Tiivis yhteistyö on todettu merkitykselliseksi sekä palveluyksiköiden että asiakkaiden näkökulmasta. 

Palveluyksiköiden välisen tiiviin yhteistyön takaamiseksi yhteistyötapaamisten tulee olla jatkossa säännöllisiä ja tapaamisten tulee olla etukäteen suunniteltuja. Yhteistapaamisiin tulee varata riittävästi aikaa ja niiden tulee olla työntekijöitä velvoittavia. Uudet organisaatiot tulee tehdä näkyviksi heti organisaatiomuutosten astuessa voimaan. Yhteydenpidon tulee olla helppoa ja nopeaa, jotta asiakkaan yhteistapaamiset pystytään järjestelemään ja toteuttamaan. 

Jatkossa (arviolta syksy 2025) yhteinen asiakastietojärjestelmä (SAGA) tukee yhtenäisten toimintamallien vakiinnuttamista ja selkeät rakenteelliset kirjaamiskäytännöt myös parantavat asiakastietojen laatua sekä tietojen sujuvaa siirtymistä ammattilaiselta toiselle.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhteinen keskustelu on saatu aloitettua palveluyksiköiden välillä sekä yhteistyön tiivistämisen tarpeet on tunnistettu. Kehittämistavoitteista vuodelle 2025 on sovittu. Mallista kehitetään työtapa koko hyvinvointialueelle ja tähän kehittämiseen osallistuneet työryhmät ja kehittäminen toimii pilottina. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Soveltaminen vaatii esihenkilöiden tuen ja ajan mahdollistamisen kehittämiseen.  Toimintamallin kehittämistä voidaan soveltaa erilasiin toimintaympäristöihin ja organisaatioyksiköiden tai työryhmien yhteistyöhön. 

Kansikuva
Kansikuva

Kehittämisen vaihe

Valmis