MUISTIHOITAJIEN TOIMINTAMALLI: Toimintatapojen yhtenäistäminen vastaanottopalveluissa | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Lähiterveyspalvelun muistihoitajien toimintatapojen yhtenäistämisellä vahvistetaan hyvinvointialueen palvelujen tasalaatuisuutta.

Toimintamallin nimi
MUISTIHOITAJIEN TOIMINTAMALLI: Toimintatapojen yhtenäistäminen vastaanottopalveluissa | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Lähiterveyspalvelun muistihoitajien toimintatapojen yhtenäistämisellä vahvistetaan hyvinvointialueen palvelujen tasalaatuisuutta.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen lähiterveyspalvelujen yhdenmukaistaminen
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Henna Hänninen

Luotu

18.6.2025

Viimeksi muokattu

9.10.2025
Ratkaisun perusidea

Muistihoitajien toimintamallilla tavoiteltiin muistisairauksien hoidon ja palvelujen tasalaatuisuutta sekä yhdenvertaista toteutumista koko hyvinvointialueella. Toimintamallissa yhtenäistettiin työskentelykäytäntöjä, vahvistettiin tiedolla johtamisen edellytyksiä ja kehitettiin asiakaslähtöisiä palveluratkaisuja.

Alkuselvitysten avulla tunnistettiin keskeiset, yhdenmukaistamista vaativat käytännön kehittämistarpeet kuten seurantavastaanottojen vahvistaminen, asiakaslähtöisten terveys- ja hoitosuunnitelmien laatiminen sekä ennaltaehkäisevän työn lisääminen. Lisäksi viestintäkäytäntöjen, kutsujärjestelmän, tilastoinnin, kirjaamiskäytäntöjen ja kotikäyntikriteerien selkeyttäminen ja yhtenäistäminen nähtiin tarpeellisiksi koko alueella. Esiin tulivat selkeästi myös resurssien epätasaisuus ja muistihoitajien kasvavaan työmäärään varautumisen tarve.

Muistihoitajien Teams-kanavalle liitettiin toimintamalli tukemaan toimeenpanoa ja jatkuvuutta. Toimintamalli liitetään myös osaksi lokakuussa käynnistyvän Muistisairaan palveluketjun päivitystyötä. 

Toimintamalliin kootut yhtenäistetyt toimintatavat muodostavat perustan muistihoitajien ammatilliselle toiminnalle ja asiakaslähtöiselle palvelulle. Työtehtävien ja pelisääntöjen selkiyttäminen tukee hoitohenkilöstön jaksamista ja työn tehokkuutta. 

Keskeisiä toimintamallin tuomia uudistuksia olivat:

  • Muistihoitajan ja muistisairaan prosessikuvauksen määrittely
  • Ajanvaraus-, alkukartoitus- ja seurantavastaanottokäytäntöjen yhtenäistäminen
  • Geriatri/lääkäriyhteistyön määrittely
  • Kotikäyntikriteerien määrittely
  • Vastaanoton sisältöä ohjaavien kirjaamispohjien käyttöönotto
  • Yhtenäiset tilastointikäytännöt
  • Kutsujärjestelmän käyttöönoton laajentaminen ja selkeyttäminen työnhallinnan tueksi kaikille muistihoitajille
  • Muistihoitajien Teams-kanavan perustaminen tiedottamista ja vertaistukea varten
  • Etävastaanottokokeilut - osa muistihoitajista koulutettiin ja pilotoitiin videovastaanottoihin (Sanna, Elina, Vuokko? tämä ei kuulu tähän, mutta mihin ja kuinka…)
Kansikuva
Edessä sairaanhoitaja, taustalla lääkäri ja pari muuta terveydenhuollon ammattilaisia

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä