Monikulttuuristen asiakkaiden kohtaaminen (RRP, P4, I1)
Monikulttuuriset ryhmät ja ammattilaisten kohtaamiskoulutukset takaavat eri taustoista tuleville ikääntyneille yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja saavutettavia palveluja.
Toimintamallin nimi
Monikulttuuriset ryhmät ja ammattilaisten kohtaamiskoulutukset takaavat eri taustoista tuleville ikääntyneille yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja saavutettavia palveluja.
Monikulttuuristen ikääntyneiden tavoittamisen ytimessä on osaava henkilöstö joka on sitoutunut antirasistiseen työotteeseen sekä syrjintä vapaaseen palvelukeskustoimintaan. Säännöllisillä koulutuksilla ja niissä käytävillä arvokeskusteluilla edistämme palveluiden saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta monikielisille ja - kulttuurisille ikääntyneille.
Tämän hetkinen poliittinen ilmapiiri sekä polarisoituminen aiheuttavat epävarmuutta tulevaisuudesta eri kieli- ja kulttuuritaustaisissa yhteisöissä. Kielellinen vähemmistöasema asettaa esteitä yhteiskuntaan kiinnittymiseen sekä palvelujärjestelmän tuntemiseen ja siihen kuulumiseen. Koventunut julkinen puhe maahan muuton haitoista myös valuu valtaväestöön ja vaatii turvallisemman tilan turvaamisen vuoksi vahvaa antirasistista työotetta henkilökunnalta ja sidosryhmiltä.
Kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ja sitä kautta monikulttuuriset ikääntyneet. Tavoitteena on saavuttaa palveluihin eri kieli- ja kulttuuritaustaisia ikääntyneitä ja vahvistaa valtaväestöön kuuluvien palvelukeskusasiakkaiden sekä monikulttuuristen ikääntyneiden välistä vuorovaikutusta ja yhteenkuuluvuutta.
Monikulttuuriset ikääntyneet kokevat toiseutta sekä irrallisuutta yhteiskunnassamme. Osallisuutta voimme tukea pitämällä yllä heidän suomen kielen taitoa, antamalla palveluohjausta ja -neuvontaa heidän omalla kotikielellä sekä vertaistuellisella ryhmätoiminnalla. Osana kiinnittymistä suomalaiseen yhteiskuntaan nähdään tärkeää vuoropuhelu ja -vaikutus kieli- ja kulttuuritaustojen läpi. Tähän päästäksemme henkilöstömme tulee olla koulutettuja moninaisuus- ja kulttuurisensitiiviseen sekä antirasistiseen työotteeseen. Tietoa olemme keränneet palvelukeskusten ammattilaisilta haastattelujen ja kautta sekä asiakkailta moskeijavierailuilla, osallistumalla maahanmuuttoerityisten palveluiden sosiaalisen kuntoutuksen ryhmiin ja järjestöyhteistyön kautta (Jade yhteisö ry, Pääkaupunkiseudun omaishoitajat ry, SOZ ry, Kal Kaliyee ry).
Yhdenvertaiset ja saavutettavat palvelukeskuspalvelut toteutuvat säännöllisillä koulutuksilla syrjinnästä ja moninaisuuden kohtaamisesta sekä tarvittavan kielellisen tuen tarjoamisesta asiakkaan tarpeen ymmärtämisessä. Koko henkilöstön tulee olla sitoutunut antirasistiseen työotteeseen ja syrjintä vapaaseen palvelukeskusympäristöön. Esihenkilöiden tulee aktiivisesti tukea antirasistista työotetta ja pitää yllä keskustelua turvallisemmasta tilasta.
Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten ikääntyneiden tavoittamisessa on hyvä olla tietoinen siitä että se vie aikaa. Ryhmätoiminnan käynnistäminen saattaa viedä jopa vuoden. Sitä voidaan edesauttaa järjestöyhteistyöllä ja kokemusasiantuntijoiden osaamisen hyödyntämisellä. Kielen merkitystä ei kannata aliarvioida.
Henkilöstölle järjestyt koulutukset ovat madaltaneet tukipalvelujen käyttöönottoa ryhmien perustamisessa sekä asiakkaiden tarpeen ymmärtämisessä. Näitä ovat kokemusasiantuntijoiden käyttäminen työparina ryhmissä (kielellinen ja kulttuurinen silta) sekä tulkkauspalveluiden tarveperäinen käyttäminen.
Pystymme paremmin luomaan turvallisempaa tilaa moninaisille ikääntyneille syrjintään puuttumisen koulutuksien myötä. Koulutuksissa keskustellen tuomme esiin havaitsemiamme syrjinnän kokemuksia ja puramme niitä. Samalla käymme arvokeskustelua työyhteisön sisällä yhdenvertaisuudesta ja saavutettavuudesta ja huomioimme toiminnassamme olevia hiljaisia sääntöjä ja epävarmuuksia jotka ovat esteenä syrjintään puuttumiselle.
Yksilöllisen kohtaamisen koulutuksessa vahvistamme ammattilaisten rohkeutta kohdata ikääntynyt omana itsenään kuului hän vähemmistöön tai valtaväestöön. Tunnistamme vähemmistöstressin vaikutuksen kohtaamiseen paremmin sekä kannattelevan työotteen merkityksen vähemmistöön kuuluvien asiakkaiden arjen tukemisessa.
Kansikuva