Matalan kynnyksen digitaalinen tukipalvelu nuorille ja vanhemmille - normaali.fi & enjaksa.fi, Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)
Matalan kynnyksen digitaalinen tukipalvelu nuorille ja vanhemmille - normaali.fi & enjaksa.fi, Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)
Verkkosivustot normaali.fi ja enjaksa.fi ovat digitaalisia ohjaus- ja neuvontapalveluja, joissa kävijät asioi anonyymisti. Normaali.fi on suunnattu nuorille ja enjaksa.fi on suunnattu vanhemmille. Sivustoilta löytyy huolitesti, videot ja chat.
Toimintamallin nimi
Verkkosivustot normaali.fi ja enjaksa.fi ovat digitaalisia ohjaus- ja neuvontapalveluja, joissa kävijät asioi anonyymisti. Normaali.fi on suunnattu nuorille ja enjaksa.fi on suunnattu vanhemmille. Sivustoilta löytyy huolitesti, videot ja chat.
Verkkosivustot normaali.fi ja enjaksa.fi ovat digitaalisia ohjaus- ja neuvontapalveluja, joissa kävijä asioi anonyymisti. Sivustojen tuottaja on Zoturi Oy. Normaali.fi on suunnattu nuorille ja enjaksa.fi on suunnattu vanhemmille. Sivustot ovat rakenteeltaan samanlaiset ja sisältävät kolme erilaista työkalua: huolitesti, videotarinat ja live-chat. Sisältö vaihtelee sen mukaan, onko se tarkoitettu nuorille vai vanhemmille. Huolitesti sisältää useita kysymyksiä, joihin kävijä saa vastata. Huolitestin avulla kävijä tunnistaa, mikä on saanut hänet hakeutumaan palveluun. Vastausten perusteella palvelu valitsee kävijälle sopivat videotarinat. Videotarinat tarjoavat vertaistukea ja antavat tietoa monista eri aiheista, kuten mielenterveydestä, ihmissuhteista, riippuvuudesta, ulkonäöstä ja yksinäisyydestä. Videotarinoiden tavoitteena on rauhoittaa katsoja siitä, ettei hän ole yksin haasteidensa kanssa, ja antaa hänelle vinkkejä miten selviytyä erilaisista vaikeuksista.
Live-chatin kautta kävijät voivat keskustella huolistaan ja tunteistaan ammattilaisen kanssa. Chat oli Pohjanmaan hyvinvointialueella avoinna kolmena päivänä viikossa: maanantaisin klo 15-17, keskiviikkoisin klo 15-17 ja perjantaisin klo 11-13. Kävijä on chatissa täysin anonyymi. Jos chatissa käyty keskustelu ei riitä auttamaan kävijää, ammattilainen voi ohjata häntä muihin palveluihin. Pohjanmaan alueen kaksikielisyyden takia chatissa oli mahdollisuus valita, haluaako keskustella suomeksi vai ruotsiksi.
Chat-vastaajilla oli kokemusta nuorten ja/tai vanhempien kohtaamisesta työssään. Vastaajat työskentelivät joko hyvinvointialueella, kunnissa tai erilaisissa järjestöissä. Osana vakituista työtään he toimivat chat-vastaajina pari kertaa kuukaudessa. Kaikki chat-vastaajat osallistuivat 2 tunnin verkkokoulutukseen.
COVID-19-pandemian seurauksena monien sosiaali- ja terveyspalveluiden apua ja tukea tarvitsevien ihmisten tilanne heikkeni. Koko väestön mielenterveysongelmat lisääntyivät pandemian aikana, ja apua tarvitsevien henkilöiden tunnistaminen ja avun tarjoaminen vaikeutui. Mielenterveyspalvelujen velka kasvoi, ja Pohjanmaalla psykososiaalisten palveluiden saatavuus oli heikentynyt jo ennen pandemiaa THL:n raportin mukaan.
Pandemia vaikutti erityisesti ryhmiin, jotka olivat jo ennestään heikossa tai haavoittuvassa asemassa, kuten henkisestä kuormituksesta kärsivät lapset, nuoret ja nuoret aikuiset. Juuri nämä edellä mainitut ryhmät ovat normaali.fi ja enjaksa.fi-sivustojen kohderyhmiä.
Matalan kynnyksen palveluiden avulla voidaan siirtää painopistettä raskaista palveluista kevyempiin palveluihin, ja ehkäistä sen kautta sosiaalista syrjäytymistä. Nykyään monet hakevat apua ongelmiinsa internetistä ja haluavat pysyä nimettömänä. Näissä tilanteissa palvelut, kuten normaali.fi ja enjaksa.fi-sivustot, voivat tarjota tukea jo varhaisessa vaiheessa.
Verkkopalvelut oli tarkoitettu ensisijaisesti lapsille, nuorille ja lapsiperheille, mutta palvelua voi käyttää kuka tahansa Pohjanmaan alueella. Palvelut tarjosivat matalan kynnyksen tukea esimerkiksi mielen hyvinvointiin liittyen, johon erityisesti nuoret tarvitsevat tällä hetkellä tukea ja apua. Tilastot osoittivat, että nuoret hakivat sivustoilta apua erityisesti mielen hyvinvointiin liittyen ja vanhemmat erityisesti nepsy-asioihin liittyen.
Käyttöönoton vaiheet
Pohjanmaan hyvinvointialueella normaali.fi ja enjaksa.fi –sivustot otettiin käyttöön heinäkuussa 2023. Sivustot sisälsivät aluksi huolitestin ja videoita. Chat-vastaajille järjestettiin alkuvuodesta 2024 koulutustilaisuuksia yhteistyössä Zoturin kanssa Teamsin kautta, ja Live-chat päästiin avaamaan maaliskussa 2024. Chat-vastaajien määrän perusteella päätettiin, että chat on alkuun auki 3 päivää viikossa (ma, ke, pe). Chatissa työskenteli Pohjanmaan kaksikielisyyden takia sekä suomen- että ruotsinkielisiä ammattilaisia. Jokaisessa chat-vuorossa oli joko yksi kaksikielinen ammattilainen tai yksi suomenkielinen ja yksi ruotsinkielinen ammattilainen. Vastaajavuorot varattiin erillisestä excel-taulukosta. Sivustoja ja chattia pilotoitiin vuoden 2024 loppuun. Palveluita ei jatkettu pilottijakson jälkeen, koska hyvinvointialue halusi panostaa enemmän omaan palvelutuotantoon.
Resurssit
Normaali.fi ja enjaksa.fi -sivustojen tukipalveluiden käyttäminen ei sinänsä vienyt paljon aikaa. Edellytyksenä oli, että chatissa on ammattilaisia, jotka ovat halukkaita ja kykeneviä vastaamaan chattiin aukioloaikoina. Kaikki chat-vastaajat käyttivät kuukausittain 2-4 tuntia työajastaan chat-vastaamiseen. Pohjanmaan hyvinvointialue päätti ottaa käyttöön Zoturin ylläpitämän chatin, sillä se mahdollisti sekä kuntien että 3.sektorin toimijoiden mukaan ottamisen vastaajarinkiin. Tietosuojasyistä tämä olisi ollut haastava toteuttaa hyvinvointialueen omalla chatilla.
Palveluiden markkinointiin tarvittiin resursseja varsinkin alussa. Markkinointia tehtiin suoraan kohderyhmille koulujen tiedotuskanavien kautta sekä jakamalla flyereita hyvinvointialueen, kuntien ja eri järjestöjen ja yhdistysten tiloihin. Lisäksi järjestettiin useita fyysisiä esittelyjä sekä kouluissa että perhetyön ja varhaiskasvatuksen henkilökunnalle, jotka ovat päivittäin tekemisissä kohderyhmän kanssa. Palveluita mainostettiin myös eri messuilla ja tapahtumissa. Zoturi itse markkinoi palvelua eri some-kanavilla, missä kohderyhmä muutenkin on. Chat-vastaajien rekrytointi tapahtui pääasiassa sähköpostitse ja hyvinvointialueen sisäisten tiedotuskanavien kautta.
Juurruttaminen organisaatiossa
Pidemmällä tähtäimellä ajatuksena oli, että normaali.fi ja enjaksa.fi -sivustojen tukipalveluita voisi hyödyntää osana asiakastyötä hyvinvointialueella. Videotarina auttaisi keskustelun aloittamisessa ja chat toimisi tukipalveluna sillä aikaa, kun asiakas odottaa ammattilaisen vastaanotolle pääsyä. Palveluita ei kuitenkaan jatkettu pilottijakson jälkeen, koska hyvinvointialue halusi panostaa enemmän omaan palvelutuotantoon.
Normaali.fi- ja enjaksa.fi-sivustojen tukipalveluiden avulla voitiin tarjota tukea vanhemmille ja nuorille jo varhaisessa vaiheessa. He pystyivät käyttämään palveluita omalla älypuhelimella vaikka kotona.
Normaali.fi-sivustolla kävijämäärä oli keskimäärin 1300 kävijää kuukaudessa vuonna 2024. Enjaksa.fi-sivustolla kävijämäärä olivat vastaavasti keskimäärin 1840 kävijää. Live-chatin kävijämäärät olivat syksyllä 2024 hieman korkeammat kuin keväällä, kun chat käynnistettiin. Chatin kävijämäärä kuukaudessa oli keskimäärin 40-50 henkilöä.
Kansikuva