Lähihoitajien välillisen asiakastyön vähentäminen tukihenkilöstön tehtävänkuvaa kehittämällä

Muuttamalla hoiva-avustajan työnkuvaa ympärivuorokautisessa palveluasumisessa vanhuksille, nähdään, miten lähihoitajien epäsuora työmäärä muuttuu.

Toimintamallin nimi
Lähihoitajien välillisen asiakastyön vähentäminen tukihenkilöstön tehtävänkuvaa kehittämällä
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Muuttamalla hoiva-avustajan työnkuvaa ympärivuorokautisessa palveluasumisessa vanhuksille, nähdään, miten lähihoitajien epäsuora työmäärä muuttuu.

Toteutuspaikka
Ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

13.11.2025

Viimeksi muokattu

13.11.2025
Ratkaisun perusidea

Välillinen asiakastyö siirtyy lähihoitajalta nimetylle henkilölle, joka on hoiva-avustaja ja työskentelee iltavuorossa (12:21-20). Tarkoituksena on, että lähihoitaja voi keskittyä välittömään asiakastyöhön kaikissa vuoroissa (ei ainoastaan iltavuorossa).

Toimintaympäristö

Suunnitelman mukaan kouluttamaton henkilöstö ei saa tehdä välitöntä asiakastyötä vuoden 2027 jälkeen. Ympärivuorokautista hoitoa tarjoavassa asumisyksikössä on välillistä työtä, ja tällä hetkellä sitä työtä jakavat kaikki työntekijät, eli sekä koulutetut että kouluttamattomat. Tällä hetkellä kouluttamaton henkilöstö osallistuu myös välittömään asiakastyöhön.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä kehitystyössä olivat sekä lähihoitajat että hoiva-avustajat. Tavoitteena oli, että lähihoitajat tekevät mahdollisimman vähän välillistä asiakastyötä, kun taas hoiva-avustajat tekevät enemmän välillistä asiakastyötä ja vähemmän välitöntä asiakastyötä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tehtävät:

Hoiva-avustaja huolehti välillisestä asiakastyöstä, johon kuuluu mm. kevyt siivous (pöydän pyyhkiminen aterian jälkeen, wc-lattian pyyhkiminen, roskapussien ja pyykkisäkkien vieminen ulos, yleisten tilojen siisteyden ylläpitäminen erityisesti viikonloppuisin, jolloin tukitoiminto ei ole paikalla), vaatehuolto (pesu, kuivaus, lajittelu, jakelu), materiaalitilausten tekeminen ja toimitusten vastaanotto, ruoan jakelu ja astioiden kerääminen, astioiden pesu iltapalan jälkeen.

Resurssit:

Yksi hoiva-avustaja oli iltavuorossa välillistä asiakastyötä varten. Iltavuoron valinta johtui siitä, että suurin osa välillisestä asiakastyöstä voitiin keskittää iltavuoroon, mutta myös siksi, että tukitoimintojen henkilökunta työskentelee aamuvuorossa. Tämän tekemiseksi pysyväksi ratkaisuksi vaaditaan yhteistyötä tukitoimintojen kanssa, ilman sitä välillinen asiakastyö ei täytä koko vuoroa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Lähihoitajien välillinen asiakastyö väheni. Pilotoinnin aikana sen osuus väheni prosentuaalisesti eniten yövuoron aikana, johon aiemmin kuului vaatehuolto. Viikon tarkastelujaksolla lähihoitajien välillinen asiakastyö väheni vastaavasti kolmen kokonaisen vuoron verran. Tämän ajan lähihoitajat pystyivät tekemään tehtäviä, jotka kuuluvat välittömään asiakastyöhön ja jotka ovat aiemmin olleet vaikeita ehtiä. Näitä ovat asiakassuunnitelmien laatiminen ja päivittäminen, väliarvioinnit, laadullinen dokumentointi ja ajan antaminen omahoitoasiakkaille.

Lähihoitajien ja hoiva-avustajien antama palaute projektin aikana ja sen jälkeen oli positiivista. He kokivat, että he pystyivät keskittymään omiin työtehtäviinsä ja että työ sujui hyvin, koska alusta alkaen oli selvää, kuka hoitaa mitä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Helpompaa toteuttaa suuremmassa yksikössä. On oltava selvää ja yksiselitteistä, mitä välilliseen asiakastyöhön kuuluu ja mitkä tehtävät siihen sisältyvät.