Kymenlaakson digitaalinen perhekeskus (RRP, P1, I1)

Kymenlaakson digitaalinen perhekeskus (RRP, P1, I1)

Kuvaus Kymenlaakson digitaalisen perhekeskuksen verkkosivujen uudistamisesta rakenteen, visuaalisen ilmeen ja sisältöjen osalta. 

Toimintamallin nimi
Kymenlaakson digitaalinen perhekeskus (RRP, P1, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kuvaus Kymenlaakson digitaalisen perhekeskuksen verkkosivujen uudistamisesta rakenteen, visuaalisen ilmeen ja sisältöjen osalta. 

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialue, perhekeskus
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
EU-lippu ja teksti Euroopan unionin rahoittama

Tekijä

Tekijä

Katri Alakunnas

Luotu

Luotu

21.11.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

21.11.2025
Ratkaisun perusidea

Kymenlaakson perhekeskuksen verkkosivut uudistettiin rakenteellisesti, visuaalisesti ja sisällöllisesti. Uudistuksen tavoitteena oli asiakkaan digitaalisen tiedonhaun ja asioinnin lisääntyminen ja palveluohjauksen sujuvoittaminen. Lisäksi tavoitteena oli koota perhekeskuksen verkostotyössä tarvittava tieto helposti saavutettavaksi.  

Kehittäminen mukaili palvelumuotoiluprosessia ja kehittämisessä hyödynnetiin palvelumuotoilun menetelmiä. Asiakasymmärryksen ja yhteiskehittämisen tuloksena muodostettiin sivujen käyttäjäpersoonat ja design driverit, jotka ohjasivat kehittämistä. Keskiössä oli itsehoidon suosiminen, sivujen selkeys ja helppokäyttöisyys, tuki asiakkaalle läpi sivuston ja perhekeskustietoisuuden lisääminen.    

Kestävän kasvun ohjelman hanketuki kohdistui palvelumuotoiluprosessin ja sisällön tuottamiseen. Sivuston tekninen suunnittelu ja toteutus eivät kuuluneet tähän kokonaisuuteen. 

Sivuston rakenne muodostettiin perhekeskuksen käyttäjistä ja heille merkittävistä aihealueista: lapsen odotus, lapset, nuorille ja perheet. Päänavigaation alle luotiin alasivut teemoittain. Teemojen sisältösivuille koottiin keskeisen tieto käyttäjille tarpeellisista aiheista, joita oli kartoitettu niin alueen asukkailta kuin ammattilaisilta. Jokaisen sisältösivun lopussa on kuvattuna aiheeseen liittyvät keskeiset palvelut ja käytettävissä on myös palvelutietovarantoon pohjautuva palveluhaku.  

Verkkosivujen sisällön tuottamiseen osallistui laaja joukko perhekeskusverkoston ammattilaisia. Yhtenäisestä sisällön tuottamisesta huolehdittiin viestinnän järjestämällä kirjoittamisen koulutuksella. Käyttäjien moninaisuus ja sisällön saavutettavuus huomioitiin lisäksi aiheisiin liittyvillä videoilla. Sivusto mahdollistaa myös pelkkien videoiden katselun aihealueittain videokirjaston muodossa. 

Toimintaympäristö

Kymenlaakson perhekeskus on palvelukokonaisuus, johon kuuluvat Kymenlaakson hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden sosiaali- ja terveyspalvelut, alueen kunnat, seurakunnat ja järjestötoimijat. Kymenlaaksossa on yksitoista perhekeskusaluetta, jotka sijoittuvat Kotkan, Kouvola, Pyhtään, Haminan, Miehikkälän ja Virolahden alueille. 

Perhekeskus toimii verkostona, jossa ammattilaiset tekevät yhteistyötä perheiden hyväksi. Perhekeskustoimintaa on yhteisissä kohtaamispaikoissa lähellä asiakasta.  

Digitaalinen perhekeskus tarjoaa fyysisten perhekeskusten rinnalla perheille helposti saavaa tietoa, apua ja tukea oikea-aikaisesti silloin, kun perhe sitä tarvitsee. Vuonna 2018 käyttöön otetut Kymenlaakson perhekeskuksen verkkosivut ovat olleet aktiivisessa käytössä verkoston ammattilaisilla.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Lähtökohtana verkkosivu-uudistukselle toimi asiakas- ja käyttäjäymmärrys. Projektin alussa alueen asukkaille, perhekeskusverkoston ammattilaisille ja johdolle toteutettiin kysely Webropol-alustalla. Lisäksi haastateltiin kuutta vapaaehtoista perhekeskuksen asiakasryhmään kuuluvaa alueen asukasta ja vierailtiin kahdessa kohtaamispaikassa keskustelemassa pienten lasten huoltajien kanssa.  

Vastauksissa ilmeni, että termi perhekeskus oli vieras eikä tiedetty, mitä se tarkoittaa. Myös käytössä olevat perhekeskuksen verkkosivut olivat useille ennestään tuntemattomat. He, ketkä olivat asioineet perhekeskuksen verkkosivuilla, toivoivat uudistettavan sivuston olevan selkeä ja helppokäyttöinen. Palvelut haluttiin löytää sivustolta tarvittaessa helposti. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Asiakasymmärrykseen pohjautuva kehittäminen
  • Projektiryhmän laaja-alainen osaaminen
  • Tarpeiden selkeä sanoittaminen alustan vaatimusmäärittelyistä vastaavalle taholle
  • Riittävä resursointi:
    • sisällön tuottamiseen
    • sisällön tuottamisen koordinointiin
    • sisällön yhdenmukaistamiseen ennen sisällönsyöttöä alustalle
  • Viestinnän vahva tuki läpi projektin
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Verkkosivusto on saanut hyvää palautetta käyttöönoton jälkeen. Käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä sivuston visuaaliseen ilmeeseen ja selkeyteen. Kattava sisältö lapsen odotuksesta aina varhaisaikuisuuteen saakka on koettu hyvänä. Erityistä kiitosta käyttäjiltä on tullut aihetta täydentävistä videoista ja erillisestä videokirjastosta. 

Nuoret ovat olleet tyytyväisiä heille suunnattuun sisältöön. Aiheet ovat olleet heitä kiinnostavia ja tekstit ovat olleet riittävän lyhyitä.  

Kehittämiskohteena on tuotu esiin palveluhaun kautta nousevien palveluiden tarkempi rajaaminen. Palveluhausta toivotaan löytyvän paremmin juuri kyseiseen aiheeseen liittyvät palvelut.  

Vinkit toimintamallin soveltajille

Perhekeskuksen verkkosivu-uudistukseen tai kokonaisten uusien sivujen luomiseen tulee resursoida riittävästi aikaa, osaamista ja budjetti, jossa on joustonvaraa. Palvelumuotoiluun panostaminen kannattaa, jotta ymmärretään oikein, mihin kehittämisessä erityisesti kiinnitetään huomiota ja mitä tavoitellaan.  

Projektiryhmän monimuotoinen osaaminen edistää sivuston kehittämistä.

Kansikuva
Kymenlaakson hyvinvointialueen logo, Euroopan unionin rahoittama -tunnus sekä graafinen kuvitus Kymenlaakson kunnista.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt