Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon digitaaliset palvelut Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I1, I4)

Toimintamallissa kuvataan Kymenlaakson hyvinvointialueella kouluterveydenhuollon esitietolomakkeisiin kehitetty toimintamalli ja opiskeluterveydenhuollossa tarjottavat digitaaliset palvelut lukion ja ammattioppilaitosten opiskelijoille. 

Toimintamallin nimi
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon digitaaliset palvelut Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I1, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallissa kuvataan Kymenlaakson hyvinvointialueella kouluterveydenhuollon esitietolomakkeisiin kehitetty toimintamalli ja opiskeluterveydenhuollossa tarjottavat digitaaliset palvelut lukion ja ammattioppilaitosten opiskelijoille. 

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialue, perhekeskuksen terveyspalvelut, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Logo Euroopan unionin rahoittama

Tekijä

Katri Alakunnas

Luotu

8.12.2023

Viimeksi muokattu

14.11.2025
Ratkaisun perusidea
  1. Kouluterveydenhuollossa käytössä olevista 1.lk, 5.lk ja yläkoululaisen vanhempien esitietolomakkeista tiedotetaan Wilma-tiedotteessa, jossa kerrotaan oppilaan tulevasta terveystarkastuksesta. Tiedote sisältää ohjeen esitietolomakkeen täyttämisestä Oma Kymenlaakso -palvelussa. Wilma-tiedote on yhtenäinen koko hyvinvointialueella. Terveydenhoitajien vastuulla on päivittää tiedotteeseen omat yhteystiedot ja terveystarkastusten ajankohdat. Toimintamallissa on kuvallinen ja sanallinen ohjeistus lomakkeiden tiedottamisesta huoltajille aina lomakkeiden käsittelyyn ja kirjaamiseen Oma Kymenlaakso -palvelussa.
  2. Opiskeluterveydenhuollossa opiskelijoiden on mahdollisuus varata digitaalisesti aika terveydenhoitajan etä- tai lähivastaanotolle. Ajanvarauksen yhteydessä on myös ohjausteksti kyseisellä vastaanotolla tarvittavan lomakkeen täyttämiseen. Ajanvaraus on mahdollista tehdä edelleen myös suoraan terveydenhoitajalta puhelimitse, tekstiviestillä, sähköpostilla ja asioimalla avovastaanotolla. 

Terveydenhoitajien ajanvarauksella tarjottavien palveluiden kaikki aikatyypit ajanvarausjärjestelmässä ovat digitalisesti varattavissa olevia aikoja. Sekä opiskelijat että terveydenhoitajat näkevät reaaliaikaisesti vapaina samat ajanvarausajat. 

  • 1. opiskeluvuoden terveystarkastus
    • Ajanvarauksen yhteydessä ohjataan täyttämään esitietolomake
  • Vastaanottokäynti terveydenhoitajalle  / Etävastaanotto terveydenhoitajalle
    • Näihin palveluihin opiskelija ohjataan varaamaan aika, kun hän haluaa keskustella esimerkiksi seuraavista asioista: 
      • Terveystottumukset (uni, liikunta, ravitsemus, päihteet) 
      • Mielen hyvinvointi (ahdistus, jännittäminen, keskittymisen haasteet, matala mieliala) 
      • Huoli opiskelujen etenemisestä tai arjen sujumisesta 
      • Epäily seksitaudista tai keskustelutarve muuhun seksuaalisuuteen liittyvästä asiasta 
      • Opiskelijalle on suositeltu uuden ajan varaamista edellisellä vastaanotolla.
  • Rokotukset
    • B-hepatiitti-rokote, influenssarokote, omakustannerokote
  • Raskauden ehkäisyn palvelut  ( katso tarkemmin toimintamalli Raskauden ehkäisyn digitaaliset palvelut Kymenlaakson hyvinvointialueella)
    • Raskauden ehkäisyn aloituksen hoitopolku
    • Ajanvaraus raskauden ehkäisyn lähi- ja etävastaanotoille
    • Esitietolomake raskauden ehkäisyn seurantakäyntiä tai raskauden ehkäisyn vaihtoa varten
Toimintaympäristö

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut ovat osa perhekeskuksen palveluja. Opiskeluterveydenhuollon palveluja tarjotaan 2. asteella, lukioissa ja ammattioppilaitoksissa. 

Palvelut kuuluvat osaksi opiskeluhuoltopalveluja. Terveydenhoitajan palvelujen lisäksi oppilaille ja opiskelijoille on tarjolla kuraattori- ja psykologipalvelut. Digitaalisilla palveluilla mahdollistetaan palveluiden käyttö myös muulloin kuin fyysisesti paikan päällä kouluissa ja oppilaitoksissa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Opiskelijoita on pyydetty palautetta ajanvarauksen ohjausteksteistä. Lisäksi huoltajien ja opiskelijoiden antamaan palautetta, myös terveydenhoitajien saamaa spontaania palautetta, on huomioitu kehittämisessä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Selkeä ohjeistus, joka on koottuna ammattilaisille yhteen paikkaan
  • Viestintään panostaminen
    • Asiakkaille lähtevissä tiedotteissa, ohjausteksteissä ja viestinnässä painotus saavutettavuuteen. Vaikeasti ymmärrettävän termistön välttäminen.
  • Moniammatillinen kehittäminen ja yhdyspintatyö eri toimijoiden kesken, joiden palveluja käyttää sama asiakaskunta (opiskelijat / opiskeluhuoltopalvelut)
  • Päivittämisvastuista sopiminen mm. kansallisesti käytössä olevien lomakkeiden muutokset 
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Opiskeluterveydenhuollon digitaalisista palveluista käytetyimmät ovat ajanvarausta 1.opiskeluvuoden terveystarkastukseen, rokotusten ajanvaraus ja terveystarkastuksen esitietolomakkeen täyttäminen. Käyttömäärissä on vaihtelua lukuvuoden aikana. Esimerkiksi rokotusten ajanvarauksessa on selkeä nousu syksyn influenssarokotusten aikana. Myös 1.opiskeluvuoden terveystarkastusten ajanvaraukset painottuvat syyslukukauteen. Parhaimpina kuukausina mm. ajanvarauksia on tehty digitaalisesti yli 100 opiskeluterveydenhuollon palveluihin. 

Etävastaanottoja toteutuu opiskeluterveydenhuollon palveluissa niukemmin. Aika tulee näyttämään, milloin ja minkälaista palvelua opiskelijat hyödyntävät etänä.    

Kaikkien ajanvarauksella tarjottavien palveluiden digitalisointi (ajanvaraus sekä mahdolliset lomakkeet ja etävastaanotto) helpottaa sekä käyttäjiä että ammattilaisia hyödyntämään digitaalisia palvelukanavia.  Palvelut muodostavat selkeän ja yhtenäisen kokonaisuuden.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digitaalisten palveluiden kehittämistä toteutettiin koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa kahden vuoden ajan. Kehittäminen tehtiin osakokonaisuus kerralla. Kehittämistyötä helpotti nimetyt kehittämistiimit, jonka osaamista oli mahdollista hyödyntää toimintamallin yksityiskohtia hiottaessa. 

Tiimien osallistujat olivat sitoutunut kehittämiseen ja ymmärsivät tavoitellun muutoksen. Tämä helpotti tiedonvaihtoa, mahdollisti ketterämmän kehittämisen ja palvelujen juurtumista käytäntöön.    

Puolesta asiointi asetti kehittämiselle rajoitteita, jotka tulee huomioida ja tehdä tarvittavaa selvitystyötä lasten ja nuorten palveluiden kohdalla.

Asiakasviestintään panostaminen monikanavaisesti on merkittävää palveluista kerrottaessa.  Tässä kokonaisuudessa viestinnän yksikkö tuotti laajan materiaalipaketin opiskeluhuoltopalvelujen käyttöön. Materiaali koottiin yhteistyössä palvelun tuottajan, hyvinvointialueen viestinnän yksikön ja hanketoimijoiden kanssa.     

 

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä