Käännekohta – palvelu kriisiytyneen elämäntilanteen ratkaisemiseen, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)

Käännekohta on liikkuvan tuen palvelumalli, jonka tarkoituksena on mahdollistaa tuen saamista varhaisemmin ja intensiivisemmin kriisiytyneissä elämäntilanteissa sekä edistää asiakkaiden palveluihin ohjatumista.​

Toimintamallin nimi
Käännekohta – palvelu kriisiytyneen elämäntilanteen ratkaisemiseen, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Käännekohta on liikkuvan tuen palvelumalli, jonka tarkoituksena on mahdollistaa tuen saamista varhaisemmin ja intensiivisemmin kriisiytyneissä elämäntilanteissa sekä edistää asiakkaiden palveluihin ohjatumista.​

Toteutuspaikka
Palvelumalli on suunniteltu aikuisten sosiaalipalveluihin ja toimimaan palvelupolkujen edistäjänä muihin palveluihin
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

13.5.2024

Viimeksi muokattu

23.9.2025
Ratkaisun perusidea

Käännekohta on liikkuvan tuen palvelumalli, jonka tarkoituksena on mahdollistaa tuen saamista varhaisemmin ja intensiivisemmin kriisiytyneissä elämäntilanteissa sekä edistää asiakkaiden palveluihin ohjatumista.

Käännekohdan asiakkaaksi ohjaudutaan aikuisten sosiaalipalveluista tilanteissa, joissa on tarve sote-osaamiselle. Palveluun ohjautuvat asiakkaat tavataan sote-työparina (sosiaaliohjaaja ja sairaanhoitaja). Työpari työskentelee asiakkaan kanssa intensiivisesti ja lyhytkestoisesti. Tapaamisilla arvioidaan asiakkaan tilannetta kokonaisvaltaisesti ja tuetaan tätä asiakkaan tarvitsemalla tavalla. Palvelu pitää sisällään 1–5 asiakaskohtaamista. Asiakastyötä toteutetaan puhelimessa, kotikäynnillä tai muissa asiakaspalvelupisteissä.

Arviointityön aikana työpari pohtii asiakkaan kanssa hänen elämäänsä kokonaisvaltaisesti. Arvioinnissa tarkastellaan asiakkaan elämäntilannetta ja sitä heikentäviä tekijöitä, terveydentilaa, käytössä olevia palveluita sekä hoidon ja palvelujen tarpeita. Tavoitteena on paikantaa ongelmakohdat ja löytää ratkaisut, jotka vievät eteenpäin palvelupolulla. Tarvittaessa työpari ottaa yhteyttä muihin asiakkaan asioita hoitaviin asiantuntijoihin ja auttaa rakentamaan polkua asiakkaan tarvitsemiin palveluihin ja hoitoon. Asiakasta avustetaan tarvittaessa myös konkreettisesti asioiden hoitamisessa, palveluasioinnissa ja palveluun pääsyssä.

Sote-työpari voi toimia tarvittaessa toiselle asiantuntijalle työparina ja konsultointitukena tilanteissa, joissa on tarve sairaanhoitajan tai sosiaaliohjaajan osaamiselle.

Toimintaympäristö

Palvelumalli on suunniteltu palvelujen välitilaan edistämään palvelutarpeiden tunnistamista ja palveluihin ohjautumista. Palvelu on luoteeltaan nopeaa interventiotyötä, jonka aikana etsitään ratkaisua kriisiytyneeseen elämäntilanteeseen tai ennaltaehkäistään tilanteen kriisiytymistä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palvelumallin kohderyhmää ovat asiakkaat, joiden elämäntilanteiden taustalla on mielenterveyteen, päihteidenkäyttöön ja terveyteen liittyviä kysymyksiä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ennen käytännön kokeilua on syytä kartoittaa tarpeet ja laatia niiden pohjalta konseptikuvaus.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Palveluun ohjautuneiden asiakkaiden elämäntilannetta heikensi mielenterveysongelmat, terveysongelmat ja taloudelliset vaikeudet. Palvelu toteutui suurimmalle osalle 1–2 kontaktin aikana ja viikon sisällä. Erään asiakkaan kanssa työskentelyä jatkettiin kuitenkin neljä kuukautta. Asiakastyötä tehtiin asiakastapaamisilla joko asiakkaan kotona tai muissa asiointipisteissä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hyödynnä kehittämisessä vastaavanlaisia malleja myös muualta ja laadi tarpeisiin perustuva konsepti eli kuvaus palvelusta, jota päätätte lähteä kokeilemaan käytännössä.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä