HYTE kansallisen palvelukonseptin digi-ratkaisut Keusotessa (RRP, P4, I2 ja P4, I4)

HYTE kansallisen palvelukonseptin digi-ratkaisut Keusotessa (RRP, P4, I2 ja P4, I4)

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue osallistui STM:n ja THL:n ohjauksessa HYTE-palvelutarjottimen kehittämiseen osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta. Keusotessa palvelutarjotin koostuu hyvinvointisivuista ja toimintakalenterista.

Toimintamallin nimi
HYTE kansallisen palvelukonseptin digi-ratkaisut Keusotessa (RRP, P4, I2 ja P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue osallistui STM:n ja THL:n ohjauksessa HYTE-palvelutarjottimen kehittämiseen osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta. Keusotessa palvelutarjotin koostuu hyvinvointisivuista ja toimintakalenterista.

Toteutuspaikka
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue sekä kansallinen yhteistyö THL:n kanssa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen Tukea hyvinvointiin ja terveyteen verkkosivukokonaisuus - HYTE-palvelutarjotin
Kuvateksti
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen Tukea hyvinvointiin ja terveyteen verkkosivukokonaisuus - HYTE-palvelutarjotin

Tekijä

Tekijä

Marjut Suo

Luotu

Luotu

9.8.2024

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

11.12.2025
Ratkaisun perusidea

Keusoten Hyvinvointi-palvelutarjottimen perusidea on tarjota yksi selkeä digitaalinen kokonaisuus, josta löytyy hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvää tietoa sekä palveluja ja tapahtumia Keski-Uudenmaan alueella. Palvelutarjottimen avulla asukas löytää helposti ajankohtaiset mahdollisuudet osallistua ja ylläpitää hyvinvointia.

Hyvinvointi-palvelutarjotin koostuu kahdesta pääelementistä: Keusoten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivuista sekä Keski-Uudenmaan alueen toimintakalenterista. Verkkosivuille on koottu teemoittain sekä kohderyhmittäin tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä. Sivut sisältävät mm. kuvauksia palveluista, toimijoista, tukimuodoista sekä kansallisia hyvinvointia ja terveyttä edistäviä digitaalisia palveluita että itse- ja omahoidon ohjeita.

Keski-Uudenmaan toimintakalenteri täydentää hyvinvointisivuja kokoamalla yhteen Keski-Uudenmaan kuntien, ympäryskuntien ja muiden alueellisten toimijoiden tapahtumat ja esittelee ne helposti löydettävässä muodossa. Toimintakalenterista löytyvät tapahtumat ja tilaisuudet tukevat laaja-alaisesti hyvinvointia, yhteisöllisyyttä ja aktiivista arkea.

Toimintakalenterin tapahtumatiedot kootaan useista lähteistä, kuten kuntien omista tapahtumakalentereista, Lähellä.fi-palvelusta, alueen evankelisluterilaisen seurakunnan tapahtumista, yleisistä lippukaupoista sekä Keusoten omasta tapahtumakalenterista.

Toimintaympäristö

Keski-Uudenmaan kuntayhtymä aloitti toimintansa vuonna 2019, jolloin Keusoten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivuja alettiin kehittää yhdessä ammattilaisten, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien edustajien kanssa Alueellisen hyvinvointisuunnitelman seitsemän tavoitteen ympärille.  

Keusoten hyvinvointisuunnitelman tavoitteet vuosina 2019-2025  

  1. Sairastavuus vähenee
  2. Liikkuminen lisääntyy vähän liikkuvien ja liikkumattomien parissa
  3. Ylipainoisten ja lihavien määrä laskee
  4. Yksinäisyyden kokemus vähenee
  5. Sähköinen omahoito ja asiointi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä lisääntyy
  6. Mielenterveysongelmien määrä vähenee
  7. Päihteiden (nikotiinituotteet, alkoholi, huumeet) käyttö vähenee. 

Keusoten tehtävänä on kehittää ja ylläpitää niin ammattilaisille kuin kuntalaisille luotettavaa digitaalista alustaa, josta löytää alueellista hyvinvointia tukevaa ja ennaltaehkäisevää tietoa, toimintaa ja toimijoita. Verkkosivuja kehitetään edelleen ammattilaisilta, kunnilta, järjestöiltä ja seurakunnilta nousseiden toiveiden ja tarpeiden mukaisesti. Yhteistyötä tehdään myös HYTE ry:n lähellä.fi alustan kehittäjien kanssa.

Vuonna 2023 lähtien olemme olleet mukana kehittämässä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen koordinoimassa kansallisen kehittämisen tuella hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen digitaalista palvelutarjotinta. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on alueen asukkaat ja Keusoten asiakkaita ohjaavat ammattilaiset. Ilmiöpajoissa ja kyselyihin osallistui asukaskehittäjiä, järjestöjen, kuntien ja Keusoten ammattilaisten edustajia ilmiötyöpajatyöskentelyn kautta. 

Tarmoa-pilotoinnissa esiin nousi kustannushaasteet, tietoa ei löytynyt alustalta - Googlen kautta löytyi tietoa paremmin, integraatio ei toiminut lähellä.fi alustan kanssa vielä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toteutettu viestintäkampanja:

  • Julkaistu tiedotteita: Intrassa, Teamsissa eri ryhmissä, verkkosivuilla sekä Yhdistysverkoston somessa ja uutiskirjeessä.
  • Tehty somessa maksutonta sekä maksullista mainontaa
  • Mainos Järvenpään ja Keusoten asukaslehdissä
  • Käynnistetty tiimiesittelyt (18 käyty, tavoitettu n. 450 työntekijää). Tiimiesittelyt jatkuvat 2026.
  • Painettu 20 000 hyvinvointikorttia ohjaustyön tueksi. Korttia jaettu hyvinvointialueelle, järjestöille ja kuntiin.
  • Toteutettu testauskyselyt henkilöstölle, asukaskehittäjille, kunnille, järjestöille ja seurakunnille. Kyselyt toimivat osana tunnettuuden lisäämistä.
  • Palvelutarjottimesta viestitään asukkaille ja  työntekijöille säännöllisesti myös hankkeen jälkeen.

Omistajuus siirtynyt jo hankeaikana 2025: Asiakasohjaus, integraatio- sekä lasten ja aikuisten sosiaalipalvelut (AISO)
 ja ylläpitovastuut sovittu palvelualueittain. 

Henkilöstöresurssi oli hankkeen aikana keväällä 2025 100% ja syksyllä 2025 2x 20% HyTeAs-tiimin (nyk. AISO) henkilöstöstä. Keusoten viestinnän henkilöstö avusti suunnittelussa ja määritteli yhteistyössä Keusoten verkkosivutoimittajan kanssa, millainen palvelutarjotin ratkaisu voidaan liittää Keusoten verkkosivuille.  Hankkeen jälkeiseksi henkilöstöresurssiksi on määritelty 2x20%  AISO:n henkilöstöstä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hyvinvointi-palvelutarjotin löytyy nyt Keusoten verkkosivujen päävalikosta etusivulta. Sivun sisältöjä teemoiteltiin uudelleen, jotta hyvinvointisisällöt pystyttiin linkittämään näkyvämmin hyvinvointialueen palvelujen sivuille. Nyt palvelukohtaisilta sivuilta pääsee teeman mukaisen hyvinvointitiedon äärelle.

Otettiin käyttöön alueen tapahtumat ja toiminnan kokoava toimintakalenteri, jossa on hakutoiminto. Muutoksen jälkeen sivujen katselukerrat ovat nousseet  23 % verrattaessa tarkastelujaksoon 1.1.–31.11. vuosina 2024 ja 2025. (2024: N21887, 2025: N27024). 

Palvelutarjottimeen liittyen tehtiin kyselyt henkilöstölle sekä asukaskehittäjille, kunnille sekä kolmannelle sektorille. Henkilöstökyselyn palautteen mukaan nykyiset sivut koettiin paremmiksi kuin aiemmin. Toimintakalenterin hakutoiminto sai kiitosta asukaskehittäjien, kuntien ja kolmannen sektorin kyselyssä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

HYTE-palvelutarjottimen toteuttaminen vaatii selkeän vastuutahon ja koordinaattorin, joka huolehtii sisällön kokoamisesta ja ajantasaisuudesta. Resursseja tarvitaan erityisesti tiedonhallintaan, verkostoyhteistyöhön ja viestintään. Digiosaaminen helpottaa työtä. Malli on sovellettavissa eri kohderyhmille ja toimintaympäristöihin, kun sisältö räätälöidään paikallisiin tarpeisiin. Onnistuminen edellyttää aktiivista yhteistyötä toimintakalenterin toimittajan, sekä kuntien, järjestöjen ja hyvinvointialueen välillä.

Sudenkuoppia ovat vanhentuneet tiedot, monimutkainen rakenne ja riittämätön viestintä. Tiedon löytymisen näkökulmasta selkeä hakutoiminto on tärkeä, jotta se tuottaa riittävän täsmällistä tietoa.  Keskeistä on panostaa myös ammattilaisten koulutukseen ja viestintään, jotta palvelutarjotin tulee tutuksi sekä asukkaille että ohjaustyötä tekeville. 

Kehittämisen lähtötilanteessa on tärkeää ottaa huomioon kehittämistyön jälkeiset käytettävissä olevat resurssit, jotta jatkuva kehittäminen ja ylläpito mahdollistuvat. Omistajuus ja ylläpitovastuut on hyvä määritellä hyvissä ajoin.

Kansikuva
Keusoten hyte-palvelutarjotin

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt