HYTE kansallisen palvelukonseptin digi-ratkaisut Keusotessa (RRP, P4, I2 ja P4, I4)
HYTE kansallisen palvelukonseptin digi-ratkaisut Keusotessa (RRP, P4, I2 ja P4, I4)
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue osallistui STM:n ja THL:n ohjauksessa HYTE-palvelutarjottimen kehittämiseen osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta. Keusotessa palvelutarjotin koostuu hyvinvointisivuista ja toimintakalenterista.
Toimintamallin nimi
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue osallistui STM:n ja THL:n ohjauksessa HYTE-palvelutarjottimen kehittämiseen osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta. Keusotessa palvelutarjotin koostuu hyvinvointisivuista ja toimintakalenterista.
Keusoten Hyvinvointi-palvelutarjottimen perusidea on tarjota yksi selkeä digitaalinen kokonaisuus, josta löytyy hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvää tietoa sekä palveluja ja tapahtumia Keski-Uudenmaan alueella. Palvelutarjottimen avulla asukas löytää helposti ajankohtaiset mahdollisuudet osallistua ja ylläpitää hyvinvointia.
Hyvinvointi-palvelutarjotin koostuu kahdesta pääelementistä: Keusoten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivuista sekä Keski-Uudenmaan alueen toimintakalenterista. Verkkosivuille on koottu teemoittain sekä kohderyhmittäin tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä. Sivut sisältävät mm. kuvauksia palveluista, toimijoista, tukimuodoista sekä kansallisia hyvinvointia ja terveyttä edistäviä digitaalisia palveluita että itse- ja omahoidon ohjeita.
Keski-Uudenmaan toimintakalenteri täydentää hyvinvointisivuja kokoamalla yhteen Keski-Uudenmaan kuntien, ympäryskuntien ja muiden alueellisten toimijoiden tapahtumat ja esittelee ne helposti löydettävässä muodossa. Toimintakalenterista löytyvät tapahtumat ja tilaisuudet tukevat laaja-alaisesti hyvinvointia, yhteisöllisyyttä ja aktiivista arkea.
Toimintakalenterin tapahtumatiedot kootaan useista lähteistä, kuten kuntien omista tapahtumakalentereista, Lähellä.fi-palvelusta, alueen evankelisluterilaisen seurakunnan tapahtumista, yleisistä lippukaupoista sekä Keusoten omasta tapahtumakalenterista.
Keski-Uudenmaan kuntayhtymä aloitti toimintansa vuonna 2019, jolloin Keusoten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivuja alettiin kehittää yhdessä ammattilaisten, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien edustajien kanssa Alueellisen hyvinvointisuunnitelman seitsemän tavoitteen ympärille.
Keusoten hyvinvointisuunnitelman tavoitteet vuosina 2019-2025
- Sairastavuus vähenee
- Liikkuminen lisääntyy vähän liikkuvien ja liikkumattomien parissa
- Ylipainoisten ja lihavien määrä laskee
- Yksinäisyyden kokemus vähenee
- Sähköinen omahoito ja asiointi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä lisääntyy
- Mielenterveysongelmien määrä vähenee
- Päihteiden (nikotiinituotteet, alkoholi, huumeet) käyttö vähenee.
Keusoten tehtävänä on kehittää ja ylläpitää niin ammattilaisille kuin kuntalaisille luotettavaa digitaalista alustaa, josta löytää alueellista hyvinvointia tukevaa ja ennaltaehkäisevää tietoa, toimintaa ja toimijoita. Verkkosivuja kehitetään edelleen ammattilaisilta, kunnilta, järjestöiltä ja seurakunnilta nousseiden toiveiden ja tarpeiden mukaisesti. Yhteistyötä tehdään myös HYTE ry:n lähellä.fi alustan kehittäjien kanssa.
Vuonna 2023 lähtien olemme olleet mukana kehittämässä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen koordinoimassa kansallisen kehittämisen tuella hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen digitaalista palvelutarjotinta.
Kohderyhmänä on alueen asukkaat ja Keusoten asiakkaita ohjaavat ammattilaiset. Ilmiöpajoissa ja kyselyihin osallistui asukaskehittäjiä, järjestöjen, kuntien ja Keusoten ammattilaisten edustajia ilmiötyöpajatyöskentelyn kautta.
Tarmoa-pilotoinnissa esiin nousi kustannushaasteet, tietoa ei löytynyt alustalta - Googlen kautta löytyi tietoa paremmin, integraatio ei toiminut lähellä.fi alustan kanssa vielä.
Toteutettu viestintäkampanja:
- Julkaistu tiedotteita: Intrassa, Teamsissa eri ryhmissä, verkkosivuilla sekä Yhdistysverkoston somessa ja uutiskirjeessä.
- Tehty somessa maksutonta sekä maksullista mainontaa
- Mainos Järvenpään ja Keusoten asukaslehdissä
- Käynnistetty tiimiesittelyt (18 käyty, tavoitettu n. 450 työntekijää). Tiimiesittelyt jatkuvat 2026.
- Painettu 20 000 hyvinvointikorttia ohjaustyön tueksi. Korttia jaettu hyvinvointialueelle, järjestöille ja kuntiin.
- Toteutettu testauskyselyt henkilöstölle, asukaskehittäjille, kunnille, järjestöille ja seurakunnille. Kyselyt toimivat osana tunnettuuden lisäämistä.
- Palvelutarjottimesta viestitään asukkaille ja työntekijöille säännöllisesti myös hankkeen jälkeen.
Omistajuus siirtynyt jo hankeaikana 2025: Asiakasohjaus, integraatio- sekä lasten ja aikuisten sosiaalipalvelut (AISO)
ja ylläpitovastuut sovittu palvelualueittain.
Henkilöstöresurssi oli hankkeen aikana keväällä 2025 100% ja syksyllä 2025 2x 20% HyTeAs-tiimin (nyk. AISO) henkilöstöstä. Keusoten viestinnän henkilöstö avusti suunnittelussa ja määritteli yhteistyössä Keusoten verkkosivutoimittajan kanssa, millainen palvelutarjotin ratkaisu voidaan liittää Keusoten verkkosivuille. Hankkeen jälkeiseksi henkilöstöresurssiksi on määritelty 2x20% AISO:n henkilöstöstä.
Hyvinvointi-palvelutarjotin löytyy nyt Keusoten verkkosivujen päävalikosta etusivulta. Sivun sisältöjä teemoiteltiin uudelleen, jotta hyvinvointisisällöt pystyttiin linkittämään näkyvämmin hyvinvointialueen palvelujen sivuille. Nyt palvelukohtaisilta sivuilta pääsee teeman mukaisen hyvinvointitiedon äärelle.
Otettiin käyttöön alueen tapahtumat ja toiminnan kokoava toimintakalenteri, jossa on hakutoiminto. Muutoksen jälkeen sivujen katselukerrat ovat nousseet 23 % verrattaessa tarkastelujaksoon 1.1.–31.11. vuosina 2024 ja 2025. (2024: N21887, 2025: N27024).
Palvelutarjottimeen liittyen tehtiin kyselyt henkilöstölle sekä asukaskehittäjille, kunnille sekä kolmannelle sektorille. Henkilöstökyselyn palautteen mukaan nykyiset sivut koettiin paremmiksi kuin aiemmin. Toimintakalenterin hakutoiminto sai kiitosta asukaskehittäjien, kuntien ja kolmannen sektorin kyselyssä.
Kansikuva