Hoitopolun luominen ja etävastaanottojen käynnistäminen puheterapiassa, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Hoitopolun luominen ja etävastaanottojen käynnistäminen puheterapiassa, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Toimintamallissa on kuvattu lasten puheterapiaan kehitetty etävastaanottojen hoitopolku Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle.

Toimintamallin nimi
Hoitopolun luominen ja etävastaanottojen käynnistäminen puheterapiassa, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallissa on kuvattu lasten puheterapiaan kehitetty etävastaanottojen hoitopolku Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Tekijä

Disa Sjögren

Luotu

Luotu

6.10.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

30.10.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli kuvaa lasten ja nuorten puheterapian etävastaanottojen toteutusta ja hoitopolkua siihen, sekä palvelun juurruttamista osaksi toimintaa Etelä-Pohjanmaan Hyvinvointialueella (HyväEP).

Toimintaympäristö

Etäpuheterapian kehittämiseen vaikuttavat useat yhteiskunnalliset asiat. Hyvinvointialueiden toiminta on vielä melko alkutaipaleella, mikä voi helpottaa uusien toimintamallien ottamista osaksi palvelurakennetta. Julkisen talouden paineet korostavat tarvetta kustannustehokkaille ratkaisuille. Väestörakenteen muutos, kuten lasten määrän väheneminen joillain alueilla, voi vaikuttaa lähipalveluiden saavutettavuuteen ja lisätä tarvetta etäpalveluiden kehittämiselle. Digitaalisten välineiden käytön hyväksyttävyys ja käyttäjien valmiudet vaihtelevat, mikä on tärkeä huomioida palveluita suunniteltaessa. Etäpalvelut tukevat myös kestävää kehitystä vähentämällä liikkumistarvetta ja ympäristökuormitusta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Yksilöetävastaanottojen kohderyhmänä ovat perusterveydenhuollon lasten puheterapian 0-17 -vuotiaat asiakkaat ja heidän läheisensä, jotka ovat saaneet suosituksen puheterapiaan. Lasten puheterapiaan asiakas voi ohjautua muun muassa päivähoidosta, neuvolasta, kouluterveydenhuollosta, lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön lähetteellä tai perheen omasta yhteydenotosta. HyväEP:n puheterapeutti arvioi tilanteen lähivastaanotolla, ja tekee suunnitelman jatkotoimenpiteistä. Mikäli terapiaa tarvitaan enemmän kuin lähiterapeutti pystyy tarjoamaan, hän voi ohjata asiakkaan etäpuheterapeutille, joka toteuttaa lähiterapeutin laatiman suunnitelman terapiasta. Tähän mennessä tarjotut etävastaanotot ovat olleet yksilökäyntejä. Asiakkaita osallistetaan ja asiakasymmärrystä kerrytetään keskustelemalla heidän kanssaan sekä sisällyttämällä palautekyselyn puheterapiaprosessiin. Lisäksi asiakasymmärrystä kerrytetään kannustamalla asiakkaita avoimeen keskusteluun puheterapiaprosessin eri vaiheissa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin onnistuneessa suunnittelutyössä keskeistä on ollut johdon sitoutuminen ja uudistushenkisyys sekä konsultointimahdollisuus eri yksiköistä. Toimintamallin yhdessä suunnittelu hyvinvointialueen muiden puheterapeuttien kanssa on ollut tärkeää, jotta polku tulee aidosti osaksi puheterapiapalveluita, ja jotta sitä voidaan edelleen kehittää. 

Jotta etäterapia on saatu käytäntöön ja se voi jäädä aidosti osaksi palveluvalikoimaa, on kehittämistyöhön resursoitu työaikaa organisaation monella eri tasolla. Erityisesti puheterapiayksikön sisällä on tehty tiivistä yhteistyötä, johon on tarvittu työaikaa. 

Tilanteessa, jossa olemassaoleva etävastaanottojärjestelmä viedään pilotoitavaksi etäkuntoutuskäyttöön puheterapeuteille, tarvitaan motivoituneita työntekijöitä, joilla riittävä ymmärrys teknologisesta toimintaympäristöstä. Luovasta ongelmanratkaisutaidosta on myös hyötyä. Toimintamallin käyttöönotossa on myös havaittu lisäkoulutustarpeita esimerkiksi palvelumuotoilussa, asiakkaan toimintakyvyn arvioinnissa ja muutoksien hallintaidoissa.

Palautetta palveluiden onnistumisesta ja vaikuttavuuden kokemuksista kerätään asiakkailta ja heidän vanhemmiltaan, jonka perusteella voidaan edelleen kehittää palveluita. Palvelun juurrutus vaihtoehtoiseksi osaksi puheterapiapalveluiden toteuttamista vaatii jatkossa koulutusta ja perehdyttämistä asiasta kiinnostuneille puheterapeuteille.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Etäpuheterapia on tuotu osaksi palvelutarjotinta, ja koska palvelua tarjotaan koko hyvinvointialueella, se tasaa puheterapian saatavuuseroja ja hoidon yhdenvertaisuutta alueen sisällä. 

Kommunikointi puheterapeuttikollegoille on ollut jatkuvaa, ja heitä on tiedotettu uusista käytänteistä, kun niitä on luotu tai muutettu. Toimintamallin käyttöönoton jälkeen kerättiin palautetta puheterapeuttikollegoilta. Pääasiassa hoitopolun todettiin toimivan sujuvasti ja yhteistyö arvioivan ja kuntouttavan puheterapeutin välillä on helppoa, kun on kyse saman yksikön työntekijöistä. Palvelupolun koettiin kevenevän aiempaan nähden. Hieman työläänä koettiin sen selvittämistä, milloin asiakas pääsisi realistisesti aloittamaan etäterapian.

Toimintamallin aikana on tunnistettu uusia asioita, jotka vaikuttavat palvelun juurtumiseen. Henkilökunnan tekninen taitotaso sekä laajemmin suhtautuminen muutoksiin saattavat vaikuttaa uusien palveluiden juurruttamiseen. Toisaalta onnistuneet kokemukset uusien teknisten apuvälineiden käytössä voivat helpottaa myöhemmin tulevien teknisten välineiden käyttöönottoa. Tämän toimintamallin kehittämisen aikana tarve ryhmäetävastaanotoille on tunnistettu ja suunnittelu niistä on jo käynnistetty. 

Palvelua käyttäneiltä perheiltä kerätään palautetta. Palautekysely löytyy verkosta, ja perheelle lähetetään linkki sinne. Kyselyyn vastataan anonyymisti. Vastauksia kyselyyn on tullut vielä sen verran vähän, että niiden perusteella on vaikea tehdä päätelmiä. Havaittavissa on kuitenkin, että valtaosalle palvelupolkuun ohjautuneista asiakkaista etäpuheterapia on ollut toimiva ratkaisu: puheterapeutille näkyviä teknisiä haasteita on ollut melko vähän ja harjoittelu ja läheisten ohjaus on sujunut.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Eri hyvinvointialueilla on erilaiset palvelupolut kuntoutukseen ohjautumisessa - palvelupolku pitää mukauttaa niin, että se huomioi olemassa olevat käytänteet ja sopii niihin.

Asiakkaan ja perheen soveltuvuus etäpuheterapiaan on hyvä arvioida tapauskohtaisesti. Soveltuvuuden arvioinnista on hyvä olla myös yhteisesti sovitut kriteerit, jotka ovat kaikkien tiedossa. Lähtökohtana tulee pitää sitä, että asiakas ja hänen läheisensä ovat valmiita kokeilemaan etäpuheterapiaa. Asiakkaan soveltuvuudessa voi olla hyvä kiinnittää huomiota keskittymiseen ja hahmottamisen taitoihin. Mikäli asiakkaalla tai hänen läheisellään on kuulonvaraisessa hahmottamisessa haasteita, saattaa sillä olla vaikutusta etävastaanottoihin.

Mikäli tilanteessa on paikalla aikuinen avustamassa, voi olla hyvä kiinnittää huomiota heidän väliseensä vuorovaikutukseen. Etäpuheterapiassa avustavan aikuisen rooli korostuu, ja siksi puheterapeutin on hyvä valmistautua erityisesti ohjaukseen liittyviin strategioihin. Yhteistyö vanhemman kanssa on keskeinen osa terapian onnistumista. 

Palvelun juurruttamiseen on suositeltavaa laatia selkeä strategia. Uusien toimintamallien käyttöönotto vaatii aikaa, innostusta, uudistumismyönteisyyttä sekä koulutusta. On myös tärkeää, että henkilökunta on sitoutunutta ja saa riittävästi tukea uudenlaisten työskentelytapojen kokeiluun ja omaksumiseen.

Toimintamalli saattaa olla sovellettavissa myös aikuisten kanssa työskentelyyn. Tärkeää voisi olla pohtia soveltuvuudessa asioita, kuten it-taitoja, yleisemmin kognitiivisia taitoja, ja mahdollisia haasteita kuulemisessa tai näkemisessä.