Hoidon tarpeen arvioinnin (HTA) laadun vahvistaminen Lapin HVA (RRP, P4, I1, I3)
- HTA- verkkokoulutus terveysasemien hoitajien osaamisen vahvistamiseksi.
- Älykäs HTA-ohjelmiston pilotointi ja käyttöönotto HTA:n laadun parantamiseksi.
- ISBAR-työkalun jalkautus HTA:n ja konsultaation välineenä
Toimintamallin nimi
- HTA- verkkokoulutus terveysasemien hoitajien osaamisen vahvistamiseksi.
- Älykäs HTA-ohjelmiston pilotointi ja käyttöönotto HTA:n laadun parantamiseksi.
- ISBAR-työkalun jalkautus HTA:n ja konsultaation välineenä
Hoidon tarpeen arvioinnin laadussa tunnistettiin olevan paljon vaihtelua, erityisesti yksikkökohtaisissa työpajoissa hoidon tarpeen arviointi nostettiin toistuvasti keskeiseksi kehittämisen kohteeksi. Lisäksi hoidon tarpeen arvioinnista toteutettiin avovastaanoton ammattilaisille kysely, jossa ammattilaiset toivoivat koulutusta mm strukturoituun hoidon tarpeen arvioinnin tekemiseen.
Sovittiin Laphalla perusterveydenhuollossa yhtenäiseksi toimintatavaksi ISBAR. ISBAR- toimintamallia laajennettiin yhteistyössä Päivystysapu 116117, SOTE-koordinaattoritoiminnan, Turvalliset potilassiirrot ja kotiutukset- projektin sekä ikääntyneiden palveluiden kanssa.
Tuotimme yhteisiä ISBAR- ohjeistuksia, joiden tarkoituksena oli tarjota kohderyhmille kohdennettuja ohjeita ISBAR:n käytöstä. Kuvassa ISBAR- prosessi etänä tapahtuvassa hoidon tarpeen arvionnissa.
Hoidon tarpeen arvioinnin verkkokurssi on toteutettu yhteistyössä Pohteen, Laphan ja Soiten innhouse-yhtiö Mediecon kanssa. Kurssin teoriaosuus koostuu seuraavista kokonaisuuksista
- Hoidon tarpeen arvioinnin perusteet (lopussa tehtäviä)
- Hoitoonpääsyn määräajat
- Kiireellisyyden arviointi ja hoidon jatkuvuus(lopussa tehtäviä)
- ISBAR-työkalu puhelussa ja konsultaatiossa
- Hoidon tarpeen arviointi chatissa (lopussa tehtäviä)
-
Kirjaaminen ja hoitoon pääsytiedon tuottaminen perusterveydenhuollossa
Näiden lisäksi kurssilla on 5 potilasesimerkkiä ja lopputentti.
Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollossa ei ole ollut sovittuja yhtenäisiä käytänteitä hoidon tarpeen arvioinnin tekemiseen, osaamisen vahvistamiseen tai laadun varmistamiseen. Hyvinvointialue uudistus on kuitenkin nostanut uudella tavalla keskusteluun toimintamallien- ja tapojen yhtenäistämisen tarpeen. On selvää, että hyvinvointialue hakee vielä uomiaan ja rakenteet ovat monilta osin vielä muodostumassa. Hankkeen asiantuntijoiden kanssa päätettiin kartoittaa pysyvän verkkokoulutuksen mahdollisuuksia sillä lyhyeksi jäävä hankeaika toi kuitenkin omat rajoitteet koulutukselle. Kartoituksen lopputuloksena päädyimme hyödyntämään Pirkanmaan hyvinvointialueen HTA-verkkokoulutusta pohjana koulutuksen rakenteessa ja sisällössä. Valtakunnallisissa keskusteluissa hoitajien osaamisen tunnistaminen ja vahvistaminen ja on noussut hoidon jatkuvuuden kehittämisen yhteydessä keskusteluun monien terveysasemien ollessa yhä enemmän hoitajavetoisia.
Kohderyhmänä on terveysasemien henkilöstö. Henkilöstöä osallisestaan kartoituskyselyllä sekä osallistamalla verkkokoulutuksen pilotointiin.
HTA-verkkokurssi integroidaan Lapissa OSS- koulutusjärjestelmään, josta muodostuu suoritusmerkintä kun ammattilainen on suorittanut kurssin. Kurssi on velvoittava kaikille avovastaanotolla työskenteleville hoitajille, jotka tekevät työssään hoidon tarpeen arviointia. RRP2- hankerahalla maksettiin kaikille Laphan avovastaanoton hoitajille kurssimaksu ennakkoon vuodelle 2026.
Lapissa ei ole aiemmin ollut yhteistä linjaa, suunnitelmaa tai sovittuja koulutuspolkuja tai kursseja avovastaanoton hoidon tarpeen arvioin tekemiseen
Kansikuva