Hoidon tarpeen arvioinnin asiakirjarakenteen käyttöönotto hyvinvointialueella (Pohjois-Pohjanmaan HVA ja Päijät-Hämeen HVA (RRP5))
Hoidon tarpeen arvioinnin asiakirjarakenteen käyttöönotto hyvinvointialueella (Pohjois-Pohjanmaan HVA ja Päijät-Hämeen HVA (RRP5))
Toimintamallissa on kuvattu uuden Kanta-asiakirja rakenteen käyttöönoton vaiheet neljästä eri näkökulmasta: Valmistelija, kouluttaja, esihenkilö ja ammattilainen. Toimintamallia voi hyödyntää soveltaen myös muihin toiminnan muutoksiin.
Toimintamallin nimi
Toimintamallissa on kuvattu uuden Kanta-asiakirja rakenteen käyttöönoton vaiheet neljästä eri näkökulmasta: Valmistelija, kouluttaja, esihenkilö ja ammattilainen. Toimintamallia voi hyödyntää soveltaen myös muihin toiminnan muutoksiin.
Ratkaisun perusidea on kuvata mitä tulee tehdä jotta hoidon tarpeen arvioinnin kanta-asiakirjan käyttöönotto mahdollistuu kaikissa prosessin vaiheissa.
Hoitoonpääsytieto on yksi merkittävä, kansallisesti seurattava tieto. Hoitoonpääsyssä seurataan, missä ajassa perusterveydenhuollon avosairaanhoidon asiakkaat pääsevät hoitoon. Hoidon tarpeen arviointi on yksi hoitoonpääsyn vaiheista. Hoidon tarpeen arviointiin on kansallisesti määritelty asiakirjarakenne, jonka käyttöönoton tavoitteena on muun muassa yhtenäistää Suomessa hoidon tarpeen arvioinnin kirjaamista, parantaa tiedon laatua ja tekee kirjatuista hoidon tarpeen arvioinneista näkyviä, kun asiakirjarakenne tallentuu kantaan niin kansalaisen kuin ammattilaisenkin nähtäville
RRP5 hankkeessa toteutetussa HTA Kanta-pilotissa:
- Hoidon tarpeen arvioinnin TERMETA-asiakirjarakenne otettiin käyttöön Pohjois-Pohjanmaalla (Esko) ja Päijät-Hämeessä (Lifecare) potilastietojärjestelmissä.
- Työstö tehtiin yhteistyössä THL:n, Kelan, potilastietojärjestelmätoimittajien ja hyvinvointialueiden edustajien kanssa
- Asiakirjarakenteen käyttöönotto tukee hyvinvointialueiden strategiaa palveluiden saatavuuden ja kustannustehokkuuden lisäämiseksi
-
HVA:n sisäiset toimijat
-
ICT palvelut
-
Potilastietojärjestelmän sovellustuki/pääkäyttäjät
-
PTH avopalveluiden edustajat
-
Esihenkilöt
-
Vastuukäyttäjät ja kirjaamisvastaavat
-
Hoidon tarpeen arviointia tekevät työntekijät
-
-
-
HVA:n ulkopuoliset toimijat
-
Kela
-
THL
-
Potilastietojärjestelmätoimittaja
-
Toimintamallia on kehitetty siitä näkökulmasta, että hyvinvointialueet ovat eri tavoin organisoituneita ja käyttävät erilaisia asiakas- ja potilastietojärjestelmiä. Halusimme jakaa käyttöönottoon liittyvän toimintamallin, jota voi hyödyntää hoidon tarpeen arvioinnin asiakirjan käyttöönotossa, riippumatta organisaatiosta tai käytettävästä järjestelmästä.
Toimintamalli koostuu seuraavista neljästä polusta:
-
Valmistelu ja selvitystyö (Valmistelijan polku)
-
HTA asiakirjan kouluttaminen loppukäyttäjille (Kouluttajan polku)
-
Koulutusten mahdollistaminen ja osaamisen ylläpito (Esihenkilön polku)
-
Osaamisen varmistaminen (Ammattilaisen (kouluttautujan) polku)
Toimintamallin tarkoituksena on ohjata ja tukea käyttöönoton valmistelua, koulutusten suunnittelua, esihenkilöiden roolia käyttöönotossa, sekä ammattilaisten osaamiseen kehittymispolkua.
Ohje lukijalle: Toimintamallin polut ovat liitteenä Kuvaa ja jaa osion kuvatiedostoissa.
Toimintamallin polut on tunnistettu, kuvattu ja otettu käyttöön, mahdollistamaan hoidon tarpeen arvioinnin asiakirjarakenteen käyttöönotto. Asiakirjan käyttöönoton myötä kirjaaminen yhdenmukaistuu ja hoidon tarpeen arvioinnin tekstien näkyvyys laajenee Kanta-arkistoitumisen kautta. Kehitettyä toimintamallia voi hyödyntää myös muiden asiakas- ja potilastietojärjestelmien uusien merkittävien ominaisuuksien käyttöönotoissa.
Kansikuva