Hoidon tarpeen arvioinnin asiakirjarakenteen käyttöönotto hyvinvointialueella (Pohjois-Pohjanmaan HVA ja Päijät-Hämeen HVA (RRP5))

Hoidon tarpeen arvioinnin asiakirjarakenteen käyttöönotto hyvinvointialueella (Pohjois-Pohjanmaan HVA ja Päijät-Hämeen HVA (RRP5))

Toimintamallissa on kuvattu uuden Kanta-asiakirja rakenteen käyttöönoton vaiheet neljästä eri näkökulmasta: Valmistelija, kouluttaja, esihenkilö ja ammattilainen. Toimintamallia voi hyödyntää soveltaen myös muihin toiminnan muutoksiin.

 

Toimintamallin nimi
Hoidon tarpeen arvioinnin asiakirjarakenteen käyttöönotto hyvinvointialueella (Pohjois-Pohjanmaan HVA ja Päijät-Hämeen HVA (RRP5))
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallissa on kuvattu uuden Kanta-asiakirja rakenteen käyttöönoton vaiheet neljästä eri näkökulmasta: Valmistelija, kouluttaja, esihenkilö ja ammattilainen. Toimintamallia voi hyödyntää soveltaen myös muihin toiminnan muutoksiin.

 

Toteutuspaikka
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
NG EU

Tekijä

Tekijä

Ritva Saarelma

Luotu

Luotu

18.9.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

20.11.2025
Ratkaisun perusidea

Ratkaisun perusidea on kuvata mitä tulee tehdä jotta hoidon tarpeen arvioinnin kanta-asiakirjan käyttöönotto mahdollistuu kaikissa prosessin vaiheissa.

Toimintaympäristö

Hoitoonpääsytieto on yksi merkittävä, kansallisesti seurattava tieto. Hoitoonpääsyssä seurataan, missä ajassa perusterveydenhuollon avosairaanhoidon asiakkaat pääsevät hoitoon. Hoidon tarpeen arviointi on yksi hoitoonpääsyn vaiheista. Hoidon tarpeen arviointiin on kansallisesti määritelty asiakirjarakenne, jonka käyttöönoton tavoitteena on muun muassa yhtenäistää Suomessa hoidon tarpeen arvioinnin kirjaamista, parantaa tiedon laatua ja tekee kirjatuista hoidon tarpeen arvioinneista näkyviä, kun asiakirjarakenne tallentuu kantaan niin kansalaisen kuin ammattilaisenkin nähtäville

RRP5 hankkeessa toteutetussa HTA Kanta-pilotissa:

  • Hoidon tarpeen arvioinnin TERMETA-asiakirjarakenne otettiin käyttöön Pohjois-Pohjanmaalla (Esko) ja Päijät-Hämeessä (Lifecare) potilastietojärjestelmissä.
  • Työstö tehtiin yhteistyössä THL:n, Kelan, potilastietojärjestelmätoimittajien ja hyvinvointialueiden edustajien kanssa
  • Asiakirjarakenteen käyttöönotto tukee hyvinvointialueiden strategiaa palveluiden saatavuuden ja kustannustehokkuuden lisäämiseksi 
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
  • HVA:n sisäiset toimijat​

    • ICT palvelut​

    • Potilastietojärjestelmän sovellustuki/pääkäyttäjät​

    • PTH avopalveluiden edustajat​

      • Esihenkilöt​

      • Vastuukäyttäjät ja kirjaamisvastaavat​

      • Hoidon tarpeen arviointia tekevät työntekijät​

  • HVA:n ulkopuoliset toimijat​

    • Kela​

    • THL​

    • Potilastietojärjestelmätoimittaja​

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallia on kehitetty siitä näkökulmasta, että hyvinvointialueet ovat eri tavoin organisoituneita ja käyttävät erilaisia asiakas- ja potilastietojärjestelmiä. Halusimme jakaa käyttöönottoon liittyvän toimintamallin, jota voi hyödyntää hoidon tarpeen arvioinnin asiakirjan käyttöönotossa, riippumatta organisaatiosta tai käytettävästä järjestelmästä.

Toimintamalli koostuu seuraavista neljästä polusta:

  • Valmistelu ja selvitystyö (Valmistelijan polku)​

  • HTA asiakirjan kouluttaminen loppukäyttäjille (Kouluttajan polku)​

  • Koulutusten mahdollistaminen ja osaamisen ylläpito (Esihenkilön polku)​

  • Osaamisen varmistaminen (Ammattilaisen (kouluttautujan) polku) ​

Toimintamallin tarkoituksena on ohjata ja tukea käyttöönoton valmistelua, koulutusten suunnittelua, esihenkilöiden roolia käyttöönotossa, sekä ammattilaisten osaamiseen kehittymispolkua. 

Ohje lukijalle: Toimintamallin polut ovat liitteenä Kuvaa ja jaa osion kuvatiedostoissa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin polut on tunnistettu, kuvattu ja otettu käyttöön, mahdollistamaan hoidon tarpeen arvioinnin asiakirjarakenteen käyttöönotto. Asiakirjan käyttöönoton myötä kirjaaminen yhdenmukaistuu ja hoidon tarpeen arvioinnin tekstien näkyvyys laajenee Kanta-arkistoitumisen kautta. Kehitettyä toimintamallia voi hyödyntää myös muiden asiakas- ja potilastietojärjestelmien uusien merkittävien ominaisuuksien käyttöönotoissa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Käyttöönotosta laaditaan etukäteen selkeä suunnitelma, joka vähentää epäselvyyksiä käyttöönoton eri vaiheissa.
  • Hoidon tarpeen arvioinnin kirjaamisessa on palvelukohtaisia eroavaisuuksia. Tarvittaessa palvelukohtaisia tarpeita voi pyrkiä ratkaisemaan järjestelmäkohtaisesti huomioiden Termetan vaatimukset.  
  • Koulutustarpeet käyttöönotossa ja sen jälkeen
    • Tärkeä selvittää ja sopia kirjaamisen sekä tiedon laadun jatkuva seuranta, vastuut ja toimijat.
    • Kirjaamisen kouluttaminen on jatkuvaa ja syklistä toimintaa.  ->Edellyttää organisaatiolta pysyvää resurssointia, hyöty tulee kirjaamisen- ja tiedon laadun paranemisena.
    • Mahdollinen riski: Työntekijöille voi olla haasteena järjestyä aikaa opetella/oppia/osallistua koulutuksiin.
      • Ratkaisu: Suunnitellaan ja resursoidaan ammattilaisille koulutuksiin / opetteluun tarvittavaa aikaa, myös käyttöönoton jälkeen.
Kansikuva
Kanta-pilotit RRP5 toteuttavat hyvinvointialueet: Pohjois-Pohjanmaa hva ja Päijät-Hämeen hva

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä