Digitaalisen palvelualustan hankinta HVA-yhteistyönä, Pohjois-Karjalan HVA ja Etelä-Savon HVA (RRP, P4, I4)

Kahden HVA:n yhteistyönä tekemä digitaalisen palvelualustan hankinta. 

Sovellettavissa hyvinvointialueiden välisessä yhteistyössä.

Toimintamallin nimi
Digitaalisen palvelualustan hankinta HVA-yhteistyönä, Pohjois-Karjalan HVA ja Etelä-Savon HVA (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kahden HVA:n yhteistyönä tekemä digitaalisen palvelualustan hankinta. 

Sovellettavissa hyvinvointialueiden välisessä yhteistyössä.

Toteutuspaikka
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue ja Etelä-Savon hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Savon hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Mira Saarinen

Luotu

22.3.2024

Viimeksi muokattu

9.9.2025
Ratkaisun perusidea

Kahden HVA:n yhteistyönä tekemä digitaalisen palvelualustan hankinta. 

Toimintaympäristö

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue - Siun sote ja Etelä-Savon hyvinvointialue - Eloisa käynnistivät keväällä 2023 yhteistyön digitaalisen palvelualustan hankinnan valmistelussa. Tavoitteena oli hankkia ja kehittää asiakkaiden ja potilaiden asiointia sujuvoittava digitaalinen kokonaisuus sosiaali- ja terveyspalveluihin.  Yhteishankintaan päädyttiin molempien alueiden yhteisistä tarpeista sekä yhteiskehittämiseen kannustavan kansallisen ohjauksen ansiosta.  Hyvinvointialueiden yhteistyön myötä yhdistyi kahden alueen ammattilaisten asiantuntemus ja kokemus. Lisäksi hyvinvointialueiden RRP-hankkeiden yhteys vahvistui merkittävästi, koska palvelualustan hankinta on yksi suurimpia järjestelmähankintoja sekä Eloisan että Siun soten RRP2-hankkeiden aikana.

Yhteishankinta mahdollistaa kokonaisuutena edullisemman hankinnan molemmille hyvinvointialueille kilpailutuksen ja käyttöönoton osalta, ja on merkittävä askel kohti yhdenvertaista ja laadukasta sosiaali- ja terveydenhuoltoa.

 

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue (Siun sote) järjestää julkiset sosiaali- ja terveyspalvelut, ympäristöterveydenhuollon palvelut sekä pelastustoimen Pohjois-Karjalassa 13 kunnan alueella. Alueen kuntia ovat Joensuu, Kitee, Lieksa, Nurmes, Outokumpu, Kontiolahti, Ilomantsi, Juuka, Liperi, Polvijärvi, Rääkkylä, Tohmajärvi ja Heinävesi. Pohjois-Karjalassa on yhteensä noin 163 400 asukasta. Hyvinvointialueella työskentelee yhteensä noin 8 000 eri alojen ammattilaista. Lisätietoa: Etusivu - Siun sote.

 

Etelä-Savon hyvinvointialue

Etelä-Savon hyvinvointialue (Eloisa) järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut Etelä-Savon 11 kunnan alueella noin 170 toimipisteessä. Alueen kuntia ovat Enonkoski, Hirvensalmi, Juva, Kangasniemi, Mikkeli, Mäntyharju, Pieksämäki, Puumala, Rantasalmi, Savonlinna ja Sulkava. Hyvinvointialueella työskentelee yhteensä noin 7 500 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluiden ammattilaista. Lisätietoa:  https://etelasavonha.fi

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamalli koskee kahden hyvinvointialueen tekemää yhteishankintaa, johon osallistui näiden alueiden sote-ammattilaisia sekä asiantuntijoita. Hankinnan varsinaisena kohteena on digitaalinen palvelualusta. Digitaalisen palvelualustan käyttäjäkohderyhmänä ovat hyvinvointialueiden asukkaat, jotka asioivat palveluissa digitaalisesti alustan kautta sekä alueen sote-ammattilaiset, jotka tarjoavat palveluita digitaalisesti alustan avulla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tämän toimintamallin keskiössä on digitaalisen palvelualustan yhteishankinta. Digitaalisen palvelualustan käyttöönottoon liittyvä toimintamalli on kuvattu erillisenä toimintamallina Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen osalta (alla linkki).

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kahden HVA:n yhteistyönä tekemässä digitaalisen palvelualustan hankinnassa yhdistyi kahden hyvinvointialueen ammattilaisten ja asiantuntijoiden osaaminen ja vahvuudet yhteiseksi voimavaraksi koko prosessin ajan. Kyseessä oleva hankinta tunnistettiin merkitykselliseksi molemmilla alueilla, joten kilpailutukseen tarvittavien resurssien yhdistäminen sekä hankintaprosessin fasilitoinnin ostaminen ulkopuoliselta palveluntarjoajalta nähtiin järkeväksi ja tärkeäksi.

 

 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hankinnan suunnittelu - Hankinnassa onnistuminen riippuu pitkälti etukäteen tehdystä suunnittelusta

  • Riittävästi aikaa hankinnan suunnitteluun
  • Tilaajaorganisaation/tilaajaorganisaatioiden eri ammattilaisten tarpeenmukainen osallistaminen ja sitoutuminen hankintaprosessiin
  • Tarpeen määrittely, loppukäyttäjien tarpeet/toiveet ja tietämys - millaiseen tarpeeseen ja tavoitteisiin hankinnalla on tarkoitus vastata.
  • Markkinakartoitus/-vuoropuhelu - millaisia mahdollisuuksia markkinoilla on tarjolla?
  • Hankinnan rahoitus ja ennakoitu arvo sekä hankintayksikön resurssit ja aikataulu kilpailutukselle - tarvittaessa ulkopuolinen apu
  • Lain asettamat vaatimukset ja sopimusehdot

Tarjouspyyntö ja hankintailmoitus

  • Sopivimman hankintamenettelyn valinta (tämä kyseinen hankinta toteutettiin neuvottelumenettelyllä)
  • Kilpailutusprosessin määräaikojen laskeminen EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta
  • Ennakkoilmoituksen avulla voidaan hieman lyhentää määräaikoja

Tarjousten tarkastelu ja vertailu

  • Täyttääkö saapuneet tarjoukset tarjouspyynnön vaatimukset?
  • Täyttääkö tarjoajat asetetut soveltuvuusvaatimukset?
  • Tarjousten vertailu tulee suorittaa tarjouspyynnössä ja sen liitteissä ilmoitetulla tavalla, ja vertailussa tulee käyttää ainoastaan tarjouksista ilmi tulevia tietoja - vertailu tulee toteuttaa objektiivisesti - tarjousten vertailutaulukko liitetään lopulta osaksi hankintapäätöstä.

Neuvottelumenettelyn mahdollistama vuoropuhelu toimittajien kanssa + Käytettävyystestaus

  • Toimittajia on kutsuttava vähintään kolme edellyttäen, että soveltuvia ehdokkaita on riittävästi
  • Mahdollistaa hankinnan ja sopimusehtojen muotoilun ja kehittämisen yhdessä tarjoajien kanssa
  • Hankintailmoituksessa, alustavassa tarjouspyynnössä tai neuvottelukutsussa olevista vähimmäisvaatimuksista ja kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteesta ei voi neuvotella

Hankintapäätös

  • Päätös valinnasta + hankintamenettelyn kulun kuvaus + kuinka moni tarjous pääsi tarjousten vertailuun asti
  • Vertailutaulukko (ilman liikesalaisuustietoja)
  • Valitusoikeus ja oikaisuohje

Onnistuneen hankinnan kruunaa hyvin suunniteltu ja toteutettu käyttöönotto - ohessa linkit Pohjois-Karjan hyvinvointialueen digitaalisen palvelualustan käyttöönoton ja muutosvalmentamisen toimintamalleihin.

Lähteinä hyödynnetty: Neuvottelumenettelyn kulku | Hankinnat sekä Julkisten hankintojen käsikirja 2023