Digitaalinen tilannetyökalu hoidon saatavuuden ja jatkuvuuden seurantaan Kainuun hyvinvointialueen terveysasemien vastaanotoilla RRP4, P4, INV4
Vastaanottotoiminnasta vastaavien tiedolla johtamisen tueksi kehitetään ja tuotetaan digitaalinen tilannetyökalu eli tietopöytä, johon valitut hoidon saatavuutta ja jatkuvuutta kuvaavat mittarit toteutetaan ja visualisoidaan helposti saavutettaviksi.
Toimintamallin nimi
Vastaanottotoiminnasta vastaavien tiedolla johtamisen tueksi kehitetään ja tuotetaan digitaalinen tilannetyökalu eli tietopöytä, johon valitut hoidon saatavuutta ja jatkuvuutta kuvaavat mittarit toteutetaan ja visualisoidaan helposti saavutettaviksi.
Tarkoituksena on edistää Kainuun hyvinvointialueen vastaanottotoiminnan tiedolla johtamista hoidon saatavuuden ja jatkuvuuden seurannassa ja arvioinnissa. Tavoitteena on tuoda tarvittava tieto helposti ja nopeasti saavutettavaksi vastaanottotoiminnan esihenkilöiden tietopöydälle, jolloin voidaan tarvittaessa reagoida nopeasti ratkaisuja vaativiin muutoksiin.
Digitaalinen tilannetyökalu toteutetaan hyödyntäen Kainuun hyvinvointialueen tietojohtamisen tietovarasto- ja raportointiratkaisua Power BI:tä. Tilannetyökalu toteutettiin yhteistyössä asiantuntijakumppani Netum Oy:n ja Kainuun hyvinvoinitialueen eri asiantuntijoiden kanssa.
Digitaalinen tilannetyökalu kehitetään Kainuun hyvinvointialueen perusterveydenhuollon vastaanottotoimintaan.
Toimintamallin kohderyhmänä ovat Kainuun hyvinvointialueen perusterveydenhuollon vastaanottotoiminnan lääkäri- ja hoitotyön esihenkilöt. Järjestelmään toteutettujen mittareiden valikointiin ja tilannetyökalun toteutuksen etenemisen katselmointiin ovat osallistuneet tulevat työkalun käyttäjät.
Työkalun tulevat käyttäjät eli vastaanottotoiminnan lääkäri- ja hoitotyön esihenkilöt ovat mukana työkalun kehittämisessä, aina tarvemäärittelystä, toteutuksen katselmointiin ja testaukseen asti. Näin varmistetaan, että työkalu vastaa tarpeeseen eli se tukee tiedolla johtamista hoidon saatavuuden ja jatkuvuuden seurannassa. Käyttäjäkoulutuksella varmistetaan, että työkalua osataan käyttää, tiedon hakeminen ja sen hyödyntäminen on sujuvaa. Kannustetaan ottamaan työkalu osaksi päivittäistä johtamista ja toiminnan seurantaa.
Kokemuksia ja kommentteja työkalun toimivuudesta ja sen hyödyntämisestä tiedolla johtamisessa kerätään käyttöönoton jälkeen loppukesästä/alkusyksystä 2025 käyttäjille tehtävällä kyselyllä.
Kansikuva
