Digimentori toimintamalli, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I4)
Digimentori toimintamalli, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I4)
Pohjois-Pohjanmaalla vahvistetaan sote-ammattilaisten digiosaamista digimentoritoimintamalli.
Toimintamallin nimi
Pohjois-Pohjanmaalla vahvistetaan sote-ammattilaisten digiosaamista digimentoritoimintamalli.
Digimentoritoiminta on organisaation sisäinen tukimalli, jonka tavoitteena on vahvistaa henkilöstön digiosaamista ja edistää digitaalisten palvelujen sujuvaa käyttöönottoa. Mallin ydin on siinä, että jokaisessa yksikössä toimii nimetty digimentori – oma työntekijä, joka tuntee yksikön arjen ja toimii kollegoiden lähitukena digiasioissa.
Digimentorit:
- Sparraavat ja opastavat kollegoita uusien digitaalisten työkalujen ja palvelujen käytössä.
- Jakavat ajankohtaista tietoa kehittämisen puolelta ja varmistavat, että tieto kulkee yksiköihin.
- Luovat positiivista digikulttuuria, vähentävät epävarmuutta ja rohkaisevat kokeilemaan uusia ratkaisuja.
Toimintamalli perustuu verkostoon ja yhteiskehittämiseen: digimentorit saavat koulutusta, osallistuvat työpajoihin ja jakavat kokemuksiaan muiden mentorien kanssa. Näin varmistetaan, että osaaminen kehittyy jatkuvasti ja digitalisaatio juurtuu arkeen suunnitelmallisesti. Malli tukee Pohteen strategisia tavoitteita ja tuo rakenteen digiosaamisen kehittämiseen.
Digitaalinen muutos sote-palveluissa on maailman terveysjärjestö WHO:n ja Euroopan unionin tasolla nostettu sosiaali- ja terveydenhuollon strategiseksi painopisteeksi. Sote-palveluiden digitalisointi vastaa toimintaympäristön muutokseen, jossa korostuvat globaalit turvallisuusuhkat, ilmastonmuutoksen vaikutukset, väestön ikääntyminen ja eriarvoisuuden lisääntyminen. Digitalisaatio mahdollistaa yksilöllisemmät ja ennakoivammat palvelut vastaten asiakkaiden tarpeisiin ajasta ja paikasta riippumatta, mutta samalla se edellyttää luottamuksen säilyttämistä ja kansalaisten mahdollisuuksia valvoa omien tietojensa hyödyntämistä.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue on maantieteellisesti laaja alue, josta löytyy 30 kuntaa. Alueella asuu noin 416 000 asukasta ja työskentelee lähes 18 000 ammattilaista.
Pohjois-Pohjanmaalla kehitetään RRP2 hankkeessa toimintamallia, jonka avulla vahvistetaan ammattilaisten digiosaamista. Syksyllä 2023 käynnistyneessä hankkeessa on tarkoitus kehittää ja pilotoida digimentoritoimintamallia ja matalan kynnyksen menetelmiä ammattilaisten digiosaamisen tukemiseen.
Henkilöstön digiosaaminen on perusedellytys, jotta palveluketjut toimisivat ja digiratkaisut olisivat hyötykäytössä. Digiosaamisen eri osa-alueet tulevat lähivuosina korostumaan entisestään. Pohteen kehittämistyön vaikutuksena ammattilaisten digiosaaminen kehittyy, joka edistää asukkaiden etä- ja digipalveluiden laatua.
Kohderyhmänä vastaanottojen ammattilaiset.
Tehtävät ja toimenpiteet juurruttamiseksi
- Digimentoreiden nimeäminen ja perehdytys: Jokaisessa yksikössä nimetään digimentori
- Verkoston rakentaminen: Digimentoreilla yhteinen Teams-kanava ja säännölliset verkostotapaamiset.
- Viesti ja näkyvyys: Toimintamallista tiedotetaan intrassa, yksikköpalavereissa ja esihenkilöiden kautta
- Materiaalien tuottaminen: Ohjeet, vinkit ja videot kootaan helposti saavutettavaan paikkaan (Teams).
- Seuranta ja palaute: Toteutetaan palautekyselyjä digimentoreille ja esihenkilöille säännöllisesti.
- Suunnittelu
Tavoitteiden määrittely, toimintamallin kuvaus ja resurssien varmistaminen. Hallintamallin laatiminen varmistaa, että tehtävät ja roolitukset ovat selvillä hankkeen jälkeen. - Käynnistys
Digimentoreiden nimeäminen, perehdytys ja verkoston perustaminen. - Toiminnan vakiinnuttaminen
Säännölliset tapaamiset, materiaalien jakaminen ja jatkuva viestintä. - Seuranta ja kehittäminen
Säännöllisten palautteiden avulla arvioidaan vaikutuksia ja tehdään parannuksia. - Juurtuminen
Digimentorointi sisällytetään osaksi kehittämisen palvelualueen toimintoja ja yksiköiden arjen käytäntöjä.
Johtopäätökset pilotoinnin jälkeen
- Toiminnan laajentaminen ja juurruttaminen syvällisellä tasolla vaatii esihenkilöiden tukea toimintaan.
- Toimintaan rekrytointi on ollut osittain haastavaa. Kiinnostuneita on ollut mutta resurssien puute estänyt osallistuminen verkoston toimintaan.
Malli on luonut rakenteen, jossa digiosaamista kehitetään suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti. Digimentorit toimivat lähitukena omissa yksiköissään, mikä on lisännyt osaamisen jakamista ja yhteisöllistä oppimista.
Mittarit ja vaikutusten seuranta
- Digimentoreiden määrän kehitys ja heidän palaute toiminnasta
- Digimentoreiden osallistuminen verkostopalavereihin
Cover image