Digimentori toimintamalli, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I4)

Pohjois-Pohjanmaalla vahvistetaan sote-ammattilaisten digiosaamista digimentoritoimintamalli.

Toimintamallin nimi
Digimentori toimintamalli, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pohjois-Pohjanmaalla vahvistetaan sote-ammattilaisten digiosaamista digimentoritoimintamalli.

Toteutuspaikka
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (Pohde)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Hanna Hannila

Luotu

16.1.2024

Viimeksi muokattu

15.10.2025
Ratkaisun perusidea

Digimentoritoiminta on organisaation sisäinen tukimalli, jonka tavoitteena on vahvistaa henkilöstön digiosaamista ja edistää digitaalisten palvelujen sujuvaa käyttöönottoa. Mallin ydin on siinä, että jokaisessa yksikössä toimii nimetty digimentori – oma työntekijä, joka tuntee yksikön arjen ja toimii kollegoiden lähitukena digiasioissa.

Digimentorit:

  • Sparraavat ja opastavat kollegoita uusien digitaalisten työkalujen ja palvelujen käytössä.
  • Jakavat ajankohtaista tietoa kehittämisen puolelta ja varmistavat, että tieto kulkee yksiköihin.
  • Luovat positiivista digikulttuuria, vähentävät epävarmuutta ja rohkaisevat kokeilemaan uusia ratkaisuja.

Toimintamalli perustuu verkostoon ja yhteiskehittämiseen: digimentorit saavat koulutusta, osallistuvat työpajoihin ja jakavat kokemuksiaan muiden mentorien kanssa. Näin varmistetaan, että osaaminen kehittyy jatkuvasti ja digitalisaatio juurtuu arkeen suunnitelmallisesti. Malli tukee Pohteen strategisia tavoitteita ja tuo rakenteen digiosaamisen kehittämiseen.

Toimintaympäristö

Digitaalinen muutos sote-palveluissa on maailman terveysjärjestö WHO:n ja Euroopan unionin tasolla nostettu sosiaali- ja terveydenhuollon strategiseksi painopisteeksi. Sote-palveluiden digitalisointi vastaa toimintaympäristön muutokseen, jossa korostuvat globaalit turvallisuusuhkat, ilmastonmuutoksen vaikutukset, väestön ikääntyminen ja eriarvoisuuden lisääntyminen. Digitalisaatio mahdollistaa yksilöllisemmät ja ennakoivammat palvelut vastaten asiakkaiden tarpeisiin ajasta ja paikasta riippumatta, mutta samalla se edellyttää luottamuksen säilyttämistä ja kansalaisten mahdollisuuksia valvoa omien tietojensa hyödyntämistä. 

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue on maantieteellisesti laaja alue, josta löytyy 30 kuntaa. Alueella asuu noin 416 000 asukasta ja työskentelee  lähes 18 000 ammattilaista. 

Pohjois-Pohjanmaalla kehitetään RRP2 hankkeessa toimintamallia, jonka avulla vahvistetaan ammattilaisten digiosaamista. Syksyllä 2023 käynnistyneessä hankkeessa  on tarkoitus kehittää ja pilotoida digimentoritoimintamallia ja matalan kynnyksen menetelmiä ammattilaisten digiosaamisen tukemiseen.

Henkilöstön digiosaaminen on perusedellytys, jotta palveluketjut toimisivat ja digiratkaisut olisivat hyötykäytössä. Digiosaamisen eri osa-alueet tulevat lähivuosina korostumaan entisestään.  Pohteen kehittämistyön vaikutuksena ammattilaisten digiosaaminen kehittyy, joka edistää asukkaiden  etä- ja digipalveluiden laatua. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä vastaanottojen ammattilaiset. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tehtävät ja toimenpiteet juurruttamiseksi

  • Digimentoreiden nimeäminen ja perehdytys: Jokaisessa yksikössä nimetään digimentori
  • Verkoston rakentaminen: Digimentoreille luodaan yhteinen Teams-kanava ja säännölliset verkostotapaamiset.
  • Viesti ja näkyvyys: Toimintamallista tiedotetaan intrassa, yksikköpalavereissa ja esihenkilöiden kautta
  • Materiaalien tuottaminen: Ohjeet, vinkit ja videot kootaan helposti saavutettavaan paikkaan (Teams).
  • Seuranta ja palaute: Toteutetaan osaamiskartoituksia ja palautekyselyjä digimentoreille ja henkilöstölle.
  1. Suunnittelu
    Tavoitteiden määrittely, toimintamallin kuvaus ja resurssien varmistaminen. Hallintamallin laatiminen varmistaa, että tehtävät ja roolitukset ovat selvillä hankkeen jälkeen.
  2. Käynnistys
    Digimentoreiden nimeäminen, perehdytys ja verkoston perustaminen.
  3. Toiminnan vakiinnuttaminen
    Säännölliset tapaamiset, materiaalien jakaminen ja jatkuva viestintä.
  4. Seuranta ja kehittäminen
    Säännöllisten palautteiden avulla arvioidaan vaikutuksia ja tehdään parannuksia.
  5. Juurtuminen
    Digimentorointi sisällytetään osaksi kehittämisen palvelualueen toimintoja ja  yksiköiden arjen käytäntöjä.

Johtopäätökset pilotoinnin jälkeen

 

Kansikuva
Hoitaja tietokoneella

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä