DIABETESHOITAJIEN TOIMINTAMALLI: Yhtenäiset toimintatavat vastaanottopalveluissa | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Sote-keskusten vastaanottopalvelujen diabeteshoitajien toimintatapojen yhtenäistämisellä vahvistetaan Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella palvelujen, hoidon ja saatavuuden tasalaatuisuutta sekä osaamisen optimaalista hyödyntämistä.
Toimintamallin nimi
Sote-keskusten vastaanottopalvelujen diabeteshoitajien toimintatapojen yhtenäistämisellä vahvistetaan Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella palvelujen, hoidon ja saatavuuden tasalaatuisuutta sekä osaamisen optimaalista hyödyntämistä.
Toimintamallissa pyritään yhtenäistämään diabeteshoitajien toimintatavat palvelujen saatavuuden, laadun ja yhdenmukaisuuden parantamiseksi. Malli kattaa sekä kasvokkain että etänä tapahtuvat vastaanotot, ohjaa potilaiden omahoitoa ja tukee hoitohenkilöstön työskentelyä. Keskeisiä ratkaisuja ovat digitaalinen ajanvaraus, etävastaanotto, takaisinsoittojärjestelmä, kirjaamispohjat, yhtenäiset tilastointikäytännöt, etäseurantalaitteet sekä Teams-kanava tiedottamiseen ja vertaistukeen.
Diabeteshoitajien toimintatapojen yhdenmukaistaminen palvelee hyvinvointialueen asukkaiden etua ja palvelujen tasalaatuisuutta.
Kohderyhmänä olivat perustason diabeteshoitajat. Alkuselvittelynä tehtiin Webropol-kysely diabeteshoitajille heidän nykyisistä toimintatavoistaan ja kehittämisajatuksistaan. Näiden pohjalta poimittiin yhtenäistämistarpeessa olevat toimintatavat ja hyvät käytännöt, joista hoitotyön johdon tuella ja asiantuntija-konsulttien turvin kehitettiin toimintamalli (pari diabeteshoitajaa ja diabetologi). Hyväksytty toimintamalli esiteltiin johdon linjausten jälkeen lähiesihenkilöille ja diabeteshoitajille.
Toimintamalli sisältää toimintaohjeita ja yhtenäistettyjä pelisääntöjä, jotka eivät sinänsä vaadi lisäresursseja tai rahaa, vaan asioita tehdään mahdollisesti aiemmasta poiketen – joillakin muutoksia tuli enemmän, toisilla vähemmän. Käyttöönotto ja juurruttaminen toteutettiin vaiheittain.
Toimintamalli esiteltiin hankekehittäjän ja kehittämisessä mukana olleen perustason diabeteksen kehittämislääkärin toimesta ensin lähiesihenkilöille ja sitten diabeteshoitajille kirjallisen materiaalin kera. Tilaisuudet olivat vuorovaikutteisia. Materiaali tallennettiin käytännön toteutuksen ja jatkuvuuden varmistamiseksi diabeteshoitajien Teams-kanavalle, johon on pääsy myös lähiesihenkilöillä. Toimintamallin esittelypäivässä vahvistettiin osaamista kertaamalla jalkojen riskiluokitus ja opettamalla uuden etäseurantalaitteen käyttö. Lisäksi toimintamalliin liitettiin uutena digitaalisesti varattavat vastaanottoajat, etävastaanottomahdollisuus siihen liittyvine koulutuksineen sekä takaisinsoittojärjestelmä.
Toimintamalli vietiin yksiköissä käytäntöön lähiesihenkilöjen tuella. Hankkeesta tarjottiin ohjausta ja tukea koko käyttöönoton ajan sekä esihenkilöille että diabeteshoitajille. Vuoden kuluttua toimintamalli kerrattiin lähiesihenkilöiden ja lähiylilääkäreiden kanssa. Tilastoinnin merkityksestä ja ohjeista muistutettiin lisäksi Teams-kanavalla.
Käyttöönotto ja juurruttaminen perustuivat henkilöstön sitoutumiseen ja esihenkilöjen tukeen. Aikaa ja henkilöstöresursseja tarvittiin mm. nykytilaselvityksiin, materiaalin valmisteluun, päätöksenteon valmisteluihin, esittelypäivän ja koulutuksen järjestämiseen sekä esihenkilöjen ja diabeteshoitajien opastamiseen. Prosessin tuloksena toimintamallista tuli vakiintunut osa diabeteshoitajien arkea.
Diabeteshoitajille mm. asetettiin reunaehdot potilaskontaktien määrästä, tehtiin vastaanoton sisältöä ohjaava kirjaamisen fraasipohja ja tilastointiohjeet. Yhtenäiset tilastointiohjeet tukevat tiedolla johtamista. Käyttöön otettiin myös digitaalinen ajanvaraus, uusi etäseurantalaite ja takaisinsoittojärjestelmä.
Kansikuva
