DIABETESHOITAJIEN TOIMINTAMALLI: Yhtenäiset toimintatavat vastaanottopalveluissa | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
DIABETESHOITAJIEN TOIMINTAMALLI: Yhtenäiset toimintatavat vastaanottopalveluissa | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Sote-keskusten vastaanottopalvelujen diabeteshoitajien toimintatapojen yhtenäistämisellä vahvistetaan Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella palvelujen, hoidon ja saatavuuden tasalaatuisuutta sekä osaamisen optimaalista hyödyntämistä.
Toimintamallin nimi
Sote-keskusten vastaanottopalvelujen diabeteshoitajien toimintatapojen yhtenäistämisellä vahvistetaan Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella palvelujen, hoidon ja saatavuuden tasalaatuisuutta sekä osaamisen optimaalista hyödyntämistä.
Diabeteshoitajien toimintamalli otettiin käyttöön Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella marraskuussa 2024. Toimintamalliin koottiin kahdeksan sote-keskusalueen diabeteshoitajien osaaminen, yhtenäistetyt käytännöt ja selkeät pelisäännöt - tavoitellen sujuvia palveluja kaikkien 18 kunnan asukkaille tehokkaasti ja yhdenvertaisesti vastaamaan diabetesta sairastavien tarpeisiin. Toimintamalli kattaa pääosin kasvokkain tapahtuvat vastaanotot, mutta uutena lisättiin etävastaanottomahdollisuus, digitaalisesti varattavat ajat ja takaisinsoittojärjestelmä, jotka parantavat palvelujen saavutettavuutta ja joustavuutta. Vastaanoton sisältöä ohjaava kirjaamispohja yhtenäistää dokumentointia ja tilastointikäytäntöjen yhdenmukaistaminen vahvistaa tiedolla johtamisen edellytyksiä. Toimintamalli tukee diabeteshoitajien työskentelyä määritellyillä pelisäännöillä ja konkreettisilla ohjeilla. Yhtenäistämistoimilla parannetaan palvelujen sujuvuutta ja laatua, luoden perustaa tasalaatuiselle ja asiakaslähtöiselle diabeteksen hallinnalle koko hyvinvointialueella.
Toimintamallissa yhtenäistettiin diabeteshoitajien toimintatavat palvelujen saatavuuden, laadun ja yhdenmukaisuuden parantamiseksi. Malli kattaa sekä kasvokkain että etänä tapahtuvat vastaanotot, ohjaa potilaiden omahoitoa ja tukee hoitohenkilöstön työskentelyä.
Toimintamallin keskeisiä yhtenäistämistoimia
- Yhtenäiset toimintatavat
- Yhtenäinen kirjaamisen fraasipohja
- Yhtenäiset tilastointikäytännöt
- Terveys- ja hoitosuunnitelman käyttöönotto
- Takaisinsoittojärjestelmän laajentuminen kaikille
- Digitaalinen ajanvarauksen käyttöönotto
- Etävastaanottokoulutus
- Etäseurantalaitteiden käyttöönotto
- Diabeteshoitajien verkostokanavan perustaminen
Diabeteshoitajien toimintatapojen yhdenmukaistaminen palvelee hyvinvointialueen asukkaiden etua ja palvelujen tasalaatuisuutta.
Kohderyhmänä olivat sote-keskusten diabeteshoitajat. Alkuselvittelynä tehtiin Webropol-kysely kaikille vastaanottopalvelujen diabeteshoitajille heidän nykyisistä toimintatavoistaan ja kehittämisajatuksistaan. Näiden pohjalta poimittiin yhtenäistämistarpeessa olevat toimintatavat ja hyvät käytännöt, joista hoitotyön johdon tuella ja asiantuntijakonsulttien turvin kehitettiin toimintamalli (mukana oli pari diabeteshoitajaa ja perustason diabeteksen hoitoa kehittävä diabetologi). Hyväksytty toimintamalli esiteltiin johdon linjausten jälkeen lähiesihenkilöille ja diabeteshoitajille.
Toimintamalli koostuu yhtenäistetyistä toimintaohjeista ja pelisäännöistä, jotka ohjaavat tekemään asioita uudella tavalla ilman lisärahoituksen tarvetta. Malliin sisältyy myös uusia digitaalisia ratkaisuja, kuten ajanvarausjärjestelmä, etävastaanottomahdollisuus ja takaisinsoittojärjestelmä. Esittelypäivän yhteydessä järjestettiin etäseurantalaitteen käyttöönottokoulutus ja osaamista vahvistettiin diabetologin luennolla.
Vaiheittain toteutettu käyttöönotto ja juurruttaminen vaatii henkilöstön sitoutumista ja esihenkilöjen aktiivista tukea. Prosessi käynnistyi vuorovaikutteisella esittelytilaisuudella, joka järjestettiin esihenkilöille ja diabeteshoitajille. Tiedotus ja jatkuvuuden varmistaminen toteutettiin tallentamalla materiaali diabeteshoitajien ja esihenkilöjen yhteiselle kanavalle. Käyttöönoton aikana sekä esihenkilöille että diabeteshoitajille tarjottiin ohjausta ja tukea. Toimintamalli kerrattiin vielä noin vuoden kuluttua esihenkilöjen ja lähiylilääkäreiden kanssa.
Kehittämisprosessi vaati aikaa erityisesti nykytilan selvittämiseen, kenttäyhteistyöhön, materiaalin ja koulutusten valmisteluun sekä henkilöstön opastamiseen. Lopputuloksena toimintamallin toivotaan vakiintuvan osaksi diabeteshoitajien arkea koko hyvinvointialueella.
Diabeteshoitajille mm. asetettiin reunaehdot potilaskontaktien määrästä, tehtiin vastaanoton sisältöä ohjaava kirjaamisen fraasipohja ja tilastointiohjeet. Yhtenäiset tilastointiohjeet tukevat tiedolla johtamista. Käyttöön otettiin myös digitaalinen ajanvaraus, etäseurantalaite ja takaisinsoittojärjestelmä.
Kansikuva