Asiakaskokemuksen kerääminen uuden asiakaspalautejärjestelmän avulla, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1 ja I4)

Asiakaskokemuksen kerääminen uuden asiakaspalautejärjestelmän avulla, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1 ja I4)

Kehitetään toimintamalli asiakaskokemuksen keräämiseksi uudella asiakaspalautejärjestelmällä, laadukkaan, vertailukelpoisen ja ajantasaisen asiakaskokemukseen ja asiakaspalautteeseen liittyvän tiedon tuottamiseen tiedolla johtamisen tueksi. 

Toimintamallin nimi
Asiakaskokemuksen kerääminen uuden asiakaspalautejärjestelmän avulla, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1 ja I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kehitetään toimintamalli asiakaskokemuksen keräämiseksi uudella asiakaspalautejärjestelmällä, laadukkaan, vertailukelpoisen ja ajantasaisen asiakaskokemukseen ja asiakaspalautteeseen liittyvän tiedon tuottamiseen tiedolla johtamisen tueksi. 

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Kuvassa on EU:n rahoittama-tunnus

Tekijä

Tekijä

Anne Haapala

Luotu

Luotu

4.6.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

5.12.2025
Ratkaisun perusidea

Asiakaspalautejärjestelmä mahdollistaa laadukkaan, vertailukelpoisen ja ajantasaisen asiakaskokemukseen ja asiakaspalautteeseen liittyvän tiedon tuottamisen tiedolla johtamisen ja palveluiden kehittämisen tueksi. Uusi toimintamalli tukee toteutusta. 

Toimintaympäristö

Kymenlaakson hyvinvointialue on aloittanut toimintansa 1.1.2023 ja se kattaa Haminan, Kotkan, Kouvola, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kunnat. 

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on määritellyt kansallisen tason linjaukset koskien asiakaskokemuksen mittausta, mikä otetaan huomioon hankittavan ratkaisun toiminnallisissa vaatimuksissa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä on Kymenlaakson hyvinvointialueen asiakkaat/asukkaat ja palvelutuotanto. Terveyden ja hyvinvoinnin laiton on hyödyntänyt osaltaan kansallisten väittämien muotoilussa kokemusasiantuntijoiden ja palveluiden käyttäjien palautetta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Koulutus

Implementointi

Viestintä henkilöstölle sekä palveluiden käyttäjille. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Käyttöönotto 06/25. Asiakaspalautejärjestelmän käytön laajentamista ja kehittämistä jatketaan vuoden 2025 loppuun RRP- rahoituksella.  vuodesta 2026 alkaen kehittämistoimia tehdään hyvinvointialueen omana toimintana. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Sidosryhmien sitouttaminen suunnitelmaan ja sen toteutukseen on tärkeää asioiden etenemisen kannalta. Tiedottaminen on huomioitava osana toteuttamista.  

Kansikuva
Kuvassa näkyy Kymenlaakson hyvinvointialueen logo, Euroopan unionin rahoittama -tunnus sekä graafinen kuvitus Kymenlaakson kunnista.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä