Vuosikello työn tekemisen ja kehittämisen tukena
Vuosikello työn tekemisen ja kehittämisen tukena
Luodaan vuosikello tiimin työn tueksi. Kirjataan vuosikelloon keskeiset tapahtumat, mm. kehittämispäivät, kehityskeskustelut ja tiimin työhyvinvointikyselyiden toteutus.
Toimintamallin nimi
Luodaan vuosikello tiimin työn tueksi. Kirjataan vuosikelloon keskeiset tapahtumat, mm. kehittämispäivät, kehityskeskustelut ja tiimin työhyvinvointikyselyiden toteutus.
Luodaan vuosikello tukemaan tiimin työtä, ennakoiden työn kehittämistä ja suunnittelua.
Hyvinvointialue tuottaa sosiaali- ja terveyspalveluita taloudellisesti haastavassa tilanteessa. Palveluiden kohdentaminen ja saatavuus ovat olleet keskeisiä teemoja sosiaalipalveluiden kehittämisessä. Toisaalta tuotettavien palveluiden laatu liittyy vahvasti palveluita tuottavien työntekijöiden työmotivaatioon, työtyytyväisyyteen ja -hyvinvointiin. Työssään hyvin voiva työntekijä tuottaa myös asiakkaan näkökulmasta laadukasta palvelun.
Kehittämistyön kohteena ovat sosiaalitoimessa työskentelevät kotiin vietäviä palveluita toteuttavat työntekijät. Välillisesti työn kehittäminen ja prosessien tarkentaminen tuottaa asiakkaille laadukkaampaa palvelua ja mahdollistaa oikea-aikaisen tuen. Asiakkaat antavat palautetta työntekijöille työskentelyjaksojen aikana ja työskentelyn päättyessä.
Vuosikello toimii pohjasuunnitelmana tiimin toiminnalle. Vuosikelloon kirjatut oleelliset asiat siirtyvät konkretiaan kalenterikutsuina, vastuuhenkilönä esihenkilö. Vuosikello toimii esihenkilötyön tukena ja avaa tiimille mahdollisuuden vaikuttaa pitkäjänteisesti tiimin toimintaan ja työn kehittämiseen.
Vuosikellon luominen on toteutunut suunnitellusti. Vuosikelloon kirjattujen, työn kannalta oleellisten asioiden siirtyminen vaatii esihenkilöltä ennakointia ja vuosikellon säännöllistä ja aktiivista tarkastelua. Ennakoinnin ja avoimuuden tavoitteena on vahvistaa tiimin työhyvinvointia ja selkeyttää tiimin toimintatapoja.