Vieraskielisten naisten teatterikurssi

Teatterikurssi maahanmuuttajataustaisille naisille kehitettiin ja sitä toteutettiin osana  Oppien osallisuuteen ESR+ -hanketta 1.8.2023-31.12.2025. Teatterikurssit suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä Hämeenlinnan teatterin kanssa.

Toimintamallin nimi
Vieraskielisten naisten teatterikurssi
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Teatterikurssi maahanmuuttajataustaisille naisille kehitettiin ja sitä toteutettiin osana  Oppien osallisuuteen ESR+ -hanketta 1.8.2023-31.12.2025. Teatterikurssit suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä Hämeenlinnan teatterin kanssa.

Toteutuspaikka
Hämeen Setlementti ry:n ja Hämeenlinnan teatterin yhteistyönä
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Euroopan Sosiaalirahasto (ESR)

Tekijä

Luotu

Luotu

20.11.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

20.11.2025
Ratkaisun perusidea

Kurssi on tarkoitettu vieraskielisille tytöille ja naisille vahvistamaan itsetuntemusta ja tunnetaitoja sekä rohkaisemaan mielipiteiden muodostamiseen ja ääneen sanomiseen. Kurssin tavoitteena on lisätä yhdenvertaisuutta ja vahvistaa vieraskielisten naisten aktiivista osallisuutta ja toimijuutta, lisäämällä ymmärrystä itseensä, naiseuteensa sekä tunteisiinsa ja mielipiteisiinsä, jotta annettu tieto yhteiskunnastamme sekä itsemääräämisoikeudesta tulee ymmärretyksi.

Teatterin osalta kurssin tavoitteena on tutustua teatteriin. Kurssien aikana tutustuttiin teatterissa työskenteleviin eri ammattikuntien edustajiin, joita ovat mm. näyttelijät, ompelijat, suunnittelijat, ohjaajat, maskeeraajat, kampaajat, näyttämömestarit, lavasterakentajat, ääni- ja valohenkilöt ym. Osallistujat saivat tietoa mahdollisista uravaihtoehdoista sekä mitä koulutuksia eri ammattikunnat vaativat.

Osana kurssia toimivat vierailut, näytelmän katsominen Hämeenlinnan teatterissa ja Helsingin kansallisteatterissa, vierailu Tyttöjen talossa ja Kanta-Hämeen Muistiyhdistyksessä. Kurssiin liittyi myös asiantuntijavierailuita ja ryhmässä kävi esim. Ihmisoikeusliiton asiantuntija luennoimassa Itsemääräämisoikeudesta perheessä. Kurssin aikana käsiteltyjä teemoja ovat seksuaaliterveys ja seurusteluasiat sekä itsemääräämisoikeudet ja ihmisoikeudet. Lisäksi Kanta-Hämeen Muistiyhdistys kertoi muistisairauden tuomista haasteista omaisille ja yhdistyksen kehittämästä Musiikkitahto-menetelmästä ja siitä, kuinka musiikkia voi käyttää oman menneen ja tulevan elämän sanoittamisessa. 

Ensimmäisellä kurssilla kokoontumiskertoja oli 25 ja toisella kerralla 15. Kurssia kehitettiin ensimmäisen kerran jälkeen ja toinen kurssi toteutettiin tiiviimpänä pakettina. 

Toimintaympäristö

Ensimmäinen kurssi toteutettiin teatterin tiloissa. Tämä oli hyvä siitä lähtökohdasta, että teatteriin ja mitä kaikkea siihen liittyy, tutustuminen kävi jouhevasti osana ryhmän kokoontumisia. Kurssi on mahdollistaa toteuttaa myös muissa tiloissa ja järjestää erillinen tutustuminen paikalliseen teatteriin ja teatterissa työskenteleviin. Toisella kerralla kurssin tapaamiset pidettiin koululla, jotta aikaa ei kulunut matkustamiseen ja teatterissa käytiin tutustumassa erikseen. 

Tutustumiskohteena voisi olla myös harrastajateatteri, joka voisi mahdollistaa osallistujille teatteriharrastuksen jatkumisen/alkamisen kurssin jälkeen. 

Olennaista kurssilla on tutustuminen, luottamuksen rakentaminen ryhmän kesken ja itseilmaisun kehittäminen. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat maahanmuuttajataustaiset, vieraskieliset tytöt ja naiset. Oppien osallisuuteen -hankkeessa osallistujat olivat Tavastian opiskelijoita. Hankkeen kohderyhmään kuuluivat syrjäytymisvaarassa olevat henkilöt riippumatta heidän aiemmasta koulutus- ja työhistoriastaan tai sen puutteesta ja välillisesti myös esim. heidän läheisensä. Ja tarkemmin hanke kohdentui Ammattiopisto Tavastiassa opiskeleviin vieraskielisiin. Ammattiopisto Tavastian vieraskieliset opiskelijat ovat erityisen heikossa työmarkkina-asemassa, koska koulu kantaa vastuuta mm. luku- ja kirjoitustaidottomina tulleista.

Kurssin onnistumiselle on tärkeää luottamuksen rakentaminen ryhmän kesken. Ensimmäisillä tapaamiskerroilla tavoitteena oli tutustua ja rakentaa luottamusta ryhmän sisälle. Kurssit alkoivat kevyillä tutustumisharjoituksilla ja teatterileikeillä. Sen jälkeen mukaan otettiin myös keskittymistä lisääviä harjoituksia ja osallistujat harjoittelivat muun muassa katsekontaktin tärkeyttä. 

Vähitellen on mahdollista siirtyä leikeistä kohti luottamusharjoituksia. Näitä tehtiin pariharjoituksina, joissa toisella on silmät kiinni ja toinen ohjaa niin, että kontaktina on vain kämmenet päällekkäin. Tämä harjoitus vaatii silmät kiinni kulkevalta henkilöltä uskallusta ja luottamusta pariin, jonka tehtävänä on pitää ystävänsä turvassa niin että hän ei sokkona törmäile mihinkään. Harjoituksen vaativuutta lisättiin vielä niin, että vaihdoimme kämmenkontaktin ääneen.

Tapaamiskerroilla tehtiin myös tunnetyöskentelyä ja eri tunnetilojen kautta kurssilaiset jakoivat tarinoita omasta elämästään. Aina tunteiden kanssa työskentely ei ollut ollut helppoa, mutta ryhmään muodostuneen luottamuksen ja vertaistuen avulla pystyttiin käsittelemään vaikeitakin asioita.

Eri tunnetilojen kautta sanoitettiin tarinoita omasta elämästä. Kurssilaisille opetettiin myös konkreettisia tapoja jännityksen vähentämiseen (mm. hengitysharjoituksia pillin kanssa) sekä artikuloinnin selkeyttämiseen (mm. toistohokemat, ns änkyttäminen). 

Eri artikulaatioharjoitukset vahvistivat esiintymistaitoja; kolmen naisen työhaastatteluun valmistauduttiin näiden harjoitteiden avulla. Kahden naisen lapset aloittivat teatteriharrastuksen toisen kurssin aikana. Toisen kurssin aikana esiteltiin osallistujilla myös muita harrastus- ja vapaa-ajan mahdollisuuksia. Vapaaehtoiskoulutuksen kävi usea, tämän kautta he löysivät paikallisia yhdistyksiä; SPR, MML ja Hämeen Setlementti. Asiantuntijaluennoilla osallistujat saivat tietoa esimerkiksi opiskelun tärkeydestä, sekä käytiin keskusteluja naisen oikeudesta uraan.

Kurssien tavoitteena oli tuoda nämä naiset näkyviksi ja kuulluiksi. Vaikka päämääränä ei ollut esitys, siihen annettiin mahdollisuus ja molempien kurssien päätteeksi oli esitykset. Esitysten valmisteluun liittyi käynti Pukuvuokraamossa, josta valittiin esitystä varten rekvisiittaa kuvaamaan naiseutta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tämä teatterikurssi on sukupuolisensitiivistä toimintaa. Sukupuolisensitiivisessä työssä tila toimii tärkeässä roolissa mahdollistajana. Kurssin osalta onkin tärkeää luoda siitä tilasta, missä ryhmä kokoontuu, turvallinen. Eriytetty tila ja toiminta on tärkeää erityisesti seksuaalisuuteen, identiteettiin ja naiseuteen liittyvissä kysymyksissä. Yhteiset turvallisemman tilan periaatteet tulee sopia kurssin aluksi. 

Kulttuuri- ja suukupuolisensitiiviseen toimintaan voi tutustua Setlementtiliiton sivuilla https://setlementti.fi/toiminta/lapsi-ja-nuorisotyo/sukupuolisensitiivisyys/

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kurssi herätti paljon kiinnostusta. Yle Häme teki ensimmäisestä kurssista jutun, joka löytyy Yle Areenasta: https://areena.yle.fi/1-68038570 

Ensimmäisen kurssin esitykset pidettiin Hämeenlinnan Miniteatterin näyttämöllä ja niitä järjestettiin suosion vuoksi kaksi perättäistä. Esityksen näki yhteensä 150 hlöä. Toisen kurssin esitys toteutettiin Hämeenlinnan teatterin päänäyttämöllä ja se keräsi 315 katsojaa. Esityksissä moni oli teatterissa ensi kertaa, näin kynnys teatterissa käyntiin madaltui.

Palaute esityksistä oli kiittävää ”En ainoastaan nähnyt vaan tunsin esityksen viestin", "Tärkeää tuoda naiset näkyviksi". 

Kurssille osallistuneilta kerättiin suullisen palautteen sekä myös heidän opettajiltaan. Osallistuneiden naisten suomen kielen sujuvuus puhuessa sekä esiintymisvarmuus ja rohkeus tuoda mielipiteensä esille oli merkittävästi lisääntynyt. Kurssi edisti erityisesti osallistujien henkilökohtaista kasvua ja ymmärrystä omasta toiminnastaan ja vaikutusmahdollisuuksistaan

Toisen kurssin päätteeksi käytettiin arvioinnissa osallisuusindikaattoria (Experiences of Social Inclusion Scale, ESIS) ja -kyselyä. Sen avulla teatterikurssin vieraskielisten naisten osalta mitattiin osallisuuden kokemuksen muutosta. Osallisuusindikaattorilla lasketaan väittämistä pisteitä ja summa muunnetaan asteikolle 0–100. Suurempi pistemäärä tarkoittaa vahvempaa osallisuuden kokemusta. Osallisuuden kokemus voidaan raportoida jatkuvana muuttujana tai käyttää katkaisukohtaa. Erittäin heikon osallisuuden kokemuksen rajaksi on määritelty alle 50 pistettä. Ennen toimintaa osallistumista sai kaksi naista tulokseksi alle 50 pistettä. Alkukyselyn tulokset hätkähdyttivät heikoilla tuloksillaan. Naisten kokemukset osallisuudesta olivat todella heikot, alkukyselyn keskiarvo oli 66. Kurssin jälkeen kaikilla osallistujilla oli pistemäärät nousseet rajusti, monella läheni sataa pistettä. Loppukyselyn keskiarvoksi nousi 81. Kurssi lisäsi osallisuutta, vahvisti osallistujien itseilmaisua ja aktiivisuutta. 

Kurssien tavoitteet edistää tasa-arvoa ja lisätä ymmärrystä omasta itsestään ja oikeuksistaan sekä vaikuttamismahdollisuuksistaan toteutuivat.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kurssin sisällöstä saa monipuolisimman tekemällä yhteistyötä eri organisaatioiden kanssa, esim. vierailuiden ja asiantuntijaluentojen osalta.

Luottamuksen rakentaminen ryhmän kesken on tärkeää, jotta osallistujat rohkaistuvat kertomaan omasta elämästään ja keskustelemaan kurssin sisällöistä, kuten itsemääräämisoikeudesta, sukupuolirooleista, seksuaaliterveydestä ja ihmisoikeuksista.

Ryhmän kanssa ei saa edetä liian nopeasti, vaan antaa aikaa luottamuksen rakentamiselle.

Teatteriyhteistyö mahdollistaa alaan tutustumisen lähemmin, eri ammatteihin, ja mahdollisen oman esityksen rakentaminen tuo kuvaa, mitä kaikkea esitysten taakse kätkeytyy. Osallistujat valitsevat itse, haluavatko tehdä yhteisen esityksen ja jokainen valitsee, haluaako siinä olla mukana ollenkaan ja millaisessa roolissa. Yhteistyö voi olla myös harrastajateatterin kanssa. Toisaalta kurssi on mahdollista toteuttaa yksinomaan oppilaitoksessakin ja mahdollisesti toteuttaa kurssilaisten ystäville ja perheille pienimuotoisempi esitys. Esitys ei ole välttämätön kurssin onnistumiselle, mutta sitä kautta ryhmäläisten voimaantuminen ja oman äänen löytäminen kyllä vahvistuu. Näin tuli todettua hankkeessa toteutettujen kahden kurssin kohdalla. Esitys on myös luonteva ja juhlallinen päätös kurssille.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä