Työyksikön säännöllisten toimintojen vakiointi

Aiemmin jo kerättyä tietoa, kuten Hairprot ja henkilöstöpulssikyselyn tulokset, ei hyödynnetty. Palavereiden ajoittaminen ja asialistojen luominen oli työlästä ja aikaa vievää.  Vakioitiin säännölliset toimintamallit työyhteisöön.

Toimintamallin nimi
Työyksikön säännöllisten toimintojen vakiointi
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Aiemmin jo kerättyä tietoa, kuten Hairprot ja henkilöstöpulssikyselyn tulokset, ei hyödynnetty. Palavereiden ajoittaminen ja asialistojen luominen oli työlästä ja aikaa vievää.  Vakioitiin säännölliset toimintamallit työyhteisöön.

Toteutuspaikka
Etelä-Savon hyvinvointialue, Mikkelin keskussairaala sote-tilannekeskus
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Savon hyvinvointialue
Etelä-Savo
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

29.10.2025

Viimeksi muokattu

29.10.2025
Ratkaisun perusidea

Aiemmin jo kerättyä tietoa, kuten Hairprot ja henkilöstöpulssikyselyn tulokset, ei hyödynnetty. Palavereiden ajoittaminen ja asialistojen luominen oli työlästä ja aikaa vievää. 

Vakioitiin säännölliset toimintamallit työyhteisöön ja näin säästettiin aikaa, työtä ja päätöksentekoa.

Päätettiin, että työyksikkö tarvitsee säännöllistä, vuosittaista työnohjausta. Valittiin työnohjaaja, joka on erikoistunut esihenkilötyöhön ja hyödyntää luontoa ohjauksissaan. Sitouduttiin työyhteisönä esihenkilöä myöten toteuttamaan työnohjausta säännöllisesti, jotta työn kuorma pysyisi hallittavissa. 

Päätettiin, että kehittämispäivät pidetään kerran vuodessa syksyllä. Kehittämispäivässä käydään läpi asiakaspalaute, kehitetään sen pohjalta toimintaa ja paneudutaan ajankohtaisiin asioihin.

Säännölliset viikko- ja kuukausipalaverit kalenteroitiin ja niille luotiin valmiit asialistapohjat. Kuukausipalavereihin vietiin jatkuviksi asioiksi Haiprojen käsittely, vuosikello sekä henkilöstöpulssikyselyn tuloksien analysointi. 

Päivittäistoiminnan ja kehittämisen Lean -taulut pidetään erillään ja hyvin selkeinä sekä osana kaikkia työvuoroja. Lean -taulun myötä kehittäminen pidetään myös näkyvillä. 

Toimintaympäristö

Sote-tilannekeskus sijaitsee Mikkelin keskussairaalassa ja yhtenä työtehtävänä on tuottaa tilannekuvaa ja jakaa tietoa. Tarkoituksena on vaikuttaa myös talouteen esimerkiksi järkevällä henkilöstöresurssoinnilla, sujuvalla potilassijoittelulla ja potilaiden oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan tapahtuvana hoitona. Toiminta-alueena on koko hyvinvointialue.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on työyhteisö, sote-tilannekeskuksen kenttäjohtajat. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallia tulee toista monta kertaa, jotta se vakioituu käyttöön. Vaatii koko työyhteisön sitoutumisen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Vakioidut toimintamallit ovat helpottaneet työtä, parantaneet työhyvinvointia ja vähentäneet työkuormaa. Työaikaa jää olellisiin asioihin. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Jonkun on hyvä ottaa vetovastuu asian läpiviemiseksi. Kuitenkin jokaisen työntekijän osallistaminen esimerkiksi kyselyn tai muun avulla on tärkeää, jotta kaikki kokee tulleensa kuulluiksi. Aloitus on oltava ketterää ja toimintamallia voi tarvittaessa ketterästi myös muuttaa, kun toiminnasta saadaan palautetta. 

Kansikuva
raporttipohja

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä