Pirkanmaan lähitorien ja Palveluneuvonnan alkukartoituksen tukilista, Pirkanmaan HVA ( RRP.P4, I1)

Pirkanmaan lähitorien ja Palveluneuvonnan alkukartoituksen tukilista, Pirkanmaan HVA ( RRP.P4, I1)

Tarkistuslista tukee alkukartoitusta toteuttavia työntekijöitä ohjaamaan asiakkaita yhdenmukaisemmin tarpeen mukaan eteenpäin palveluissa. Asiakas voidaan ohjata 3. sektorin -, yksityisen- tai hyvinvointialueen palveluihin. 

Toimintamallin nimi
Pirkanmaan lähitorien ja Palveluneuvonnan alkukartoituksen tukilista, Pirkanmaan HVA ( RRP.P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tarkistuslista tukee alkukartoitusta toteuttavia työntekijöitä ohjaamaan asiakkaita yhdenmukaisemmin tarpeen mukaan eteenpäin palveluissa. Asiakas voidaan ohjata 3. sektorin -, yksityisen- tai hyvinvointialueen palveluihin. 

Toteutuspaikka
Pirkanmaan lähitorit ja Palveluneuvonta
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Tekijä

Piia Korhonen

Luotu

Luotu

29.11.2024

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

23.12.2025
Ratkaisun perusidea

Tukilista kehitettiin tukemaan alkukartoitusta toteuttavia työntekijöitä ohjaamaan asiakkaita yhdenmukaisemmin tarpeen mukaan eteenpäin palveluissa. Ohjauksen tukemisen tarve tuli esiin keskusteluissa työntekijöiden kanssa, sekä alkuarviointia suorittavien kuin myös palvelutarpeen arviointeja toteuttavien. Tilastoinnit osaltaan osoittivat, että palvelutarpeen arvioinneista n. puolelle ei aloitettu palvelua. Tämän havaittiin tuovan ruuhkaa sekä viivettä palvelutarpeen arviointeihin sekä palveluiden aloitukseen. Tukilistan käytöllä haluttiin tukea myös kohdattavien asiakkaiden kokonaisvaltaista tilanteen huomioimista kaikissa palvelukanavissa. Tukilistaa kehitettiin yhteisesti Palveluneuvonnan-, kotiin annettavien palveluiden - sekä lähitorien työntekijöiden kanssa sisäiseen käyttöön. Tavoitteena oli toteuttaa tukilista sähköisessä muodossa, harmillisesti tämä ei ollut mahdollista aikataulujen puitteissa.

Omaishoidon tuen hakua pohtiville tukilista on ”Omaishoitajaksi?” -muodossa käytettävissä hyvinvointialueen omaishoidon tuen verkkosivuilla.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueen aloittaessa palveluihin tulivat voimaan uudet yhteiset myöntämisen perusteet sekä asiakkaiden ohjautumisen tapa mm. kotona asumista tukeviin palveluihin uudistui. Ikääntyneiden ja vammaisten henkilöiden palveluihin hakeutuvien väylänä toimii alkuarviointi lähitorien tai Palveluneuvonnan kautta. Tarvittaessa asiakas ohjataan hyvinvointialueelle tarkempaan palvelutarpeen arviointiin tarkoituksenmukaiseen palveluun tai ohjataan 3. sektorin tai yksityisen palvelun piiriin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Ikääntyneiden ja vammaisten henkilöiden palveluihin hakeutumisen väylänä toimii alkuarviointi lähitorien tai Palveluneuvonnan kautta. Rinnalla on kehitetty asiakaskokemuksen keräämisen toimintamallia palveluohjauksesta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Työvälineiden käyttöönotto vaatii johdon tuen systemaattisen juurruttamisen onnistumiseksi sekä kytkemisen osaksi perehdytystä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Käyttöönotto tukilistan kohdalla viivästyi ja luotettavia tuloksia ei ollut hankkeen aikana vielä osoitettavissa toimintamallin vaikutuksista havaittuihin ongelmakohtiin.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin onnistunut käyttöönotto vaatii sitkeää juurruttamista ja seurantaa. Tarkistuslistan on kustannustehokas ja edullinen keino varmistaa monipuolinen huomioiminen ja struktuuri asiakkaita kohdatessa etenkin uudessa toimintaympäristössä.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä