Pirkanmaan lähitorien ja Palveluneuvonnan alkukartoituksen tukilista, Pirkanmaan HVA ( RRP.P4, I1)
Pirkanmaan lähitorien ja Palveluneuvonnan alkukartoituksen tukilista, Pirkanmaan HVA ( RRP.P4, I1)
Tarkistuslista tukee alkukartoitusta toteuttavia työntekijöitä ohjaamaan asiakkaita yhdenmukaisemmin tarpeen mukaan eteenpäin palveluissa. Asiakas voidaan ohjata 3. sektorin -, yksityisen- tai hyvinvointialueen palveluihin.
Toimintamallin nimi
Tarkistuslista tukee alkukartoitusta toteuttavia työntekijöitä ohjaamaan asiakkaita yhdenmukaisemmin tarpeen mukaan eteenpäin palveluissa. Asiakas voidaan ohjata 3. sektorin -, yksityisen- tai hyvinvointialueen palveluihin.
Tukilista kehitettiin tukemaan alkukartoitusta toteuttavia työntekijöitä ohjaamaan asiakkaita yhdenmukaisemmin tarpeen mukaan eteenpäin palveluissa. Ohjauksen tukemisen tarve tuli esiin keskusteluissa työntekijöiden kanssa, sekä alkuarviointia suorittavien kuin myös palvelutarpeen arviointeja toteuttavien. Tilastoinnit osaltaan osoittivat, että palvelutarpeen arvioinneista n. puolelle ei aloitettu palvelua. Tämän havaittiin tuovan ruuhkaa sekä viivettä palvelutarpeen arviointeihin sekä palveluiden aloitukseen. Tukilistan käytöllä haluttiin tukea myös kohdattavien asiakkaiden kokonaisvaltaista tilanteen huomioimista kaikissa palvelukanavissa. Tukilistaa kehitettiin yhteisesti Palveluneuvonnan-, kotiin annettavien palveluiden - sekä lähitorien työntekijöiden kanssa sisäiseen käyttöön. Tavoitteena oli toteuttaa tukilista sähköisessä muodossa, harmillisesti tämä ei ollut mahdollista aikataulujen puitteissa.
Omaishoidon tuen hakua pohtiville tukilista on ”Omaishoitajaksi?” -muodossa käytettävissä hyvinvointialueen omaishoidon tuen verkkosivuilla.
Hyvinvointialueen aloittaessa palveluihin tulivat voimaan uudet yhteiset myöntämisen perusteet sekä asiakkaiden ohjautumisen tapa mm. kotona asumista tukeviin palveluihin uudistui. Ikääntyneiden ja vammaisten henkilöiden palveluihin hakeutuvien väylänä toimii alkuarviointi lähitorien tai Palveluneuvonnan kautta. Tarvittaessa asiakas ohjataan hyvinvointialueelle tarkempaan palvelutarpeen arviointiin tarkoituksenmukaiseen palveluun tai ohjataan 3. sektorin tai yksityisen palvelun piiriin.
Ikääntyneiden ja vammaisten henkilöiden palveluihin hakeutumisen väylänä toimii alkuarviointi lähitorien tai Palveluneuvonnan kautta. Rinnalla on kehitetty asiakaskokemuksen keräämisen toimintamallia palveluohjauksesta.
Työvälineiden käyttöönotto vaatii johdon tuen systemaattisen juurruttamisen onnistumiseksi sekä kytkemisen osaksi perehdytystä.
Käyttöönotto tukilistan kohdalla viivästyi ja luotettavia tuloksia ei ollut hankkeen aikana vielä osoitettavissa toimintamallin vaikutuksista havaittuihin ongelmakohtiin.