Selkeyttää rajatun lääkkeenmääräämis sairaanhoitajan (LMEP) työnkuvaa päivystyksessä.

Toimintaympäristö

Kanta-Hämeen hyvinvointialue järjestää kaikkien kantahämäläisten asukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut. Hyvinvointialue muodostuu 11 Kanta-Hämeen kunnasta. Asukkaita maakunnassa on noin 170 000.

Projekti toteutetaan Kanta-Hämeen hyvinvointialueen päivystyksessä yhteistyössä LMEP -hoitajien, päivystyksen osastonhoitajan sekä muiden päivystyksessä työskentelevien hoitajien kanssa. Mukana projektissa ovat myös päivystyksen asiakkaat. 

Tällä hetkellä päivystysklinikassa toimii kuusi (6) LMEP hoitajaa ja kaksi (2) sairaanhoitajaa on koulutuksessa. 

Päivystyksen pt määrä/kk. Erikseen aulaprosessi.

Oma Hämeen terveydenhuollossa tapahtuneiden rakennemuutosten vuoksi LMEP -hoitajien työnkuva päivystyksessä on muuttunut. Hyvinvointialueen kiirevastaanottoja sekä etä- ja digi-palveluita on kehitetty ja tehostettu. Tämä näkyy päivystyksessä niin, että LPEM hoitajan itsenäisesti hoidettavia potilaita on vähemmän. 

Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle valmistuva uusi keskussairaala uusine tiloineen ja toimintaympäristöineen innostaa kehittämään toimintaa ja prosesseja entistä asiakaslähtöisempään suuntaan hyödyntämällä LMEP hoitajan osaamista.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Päivystyksessä tällä hetkellä LMEP -hoitajan osaaminen hukkuu perinteisiin sairaanhoitajan töihin. 

LMEP hoitajan osaamista ei hyödynnetä siinä laajuudessa, mihin koulutus antaisi mahdollisuuden. 

Päivystyksen resurssi ei kohdennut optimaalisesti; lääkärin vastaanotolle ohjautuvat potilaat, jotka voisi hoitaa LMEP hoitajan toimesta. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Työnkuvan selkeä erottuminen muiden sairaanhoitajien tehtävänkuvista.

Resurssien oikea kohdentuminen päivystyksessä.

Yksikön selkeät toimintamallit potilaiden ohjautumisesta LMEP-hoitajalle ja osaamisen hyödyntäminen päivystyksessä.

Asiakastyytyväisyyden lisääntyminen.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Projekti käynnistyi suunnittelun osalta 03/2025 ja seuraavaksi 11/2025 alkaa projektin pilotointi. 

 

Tavoiteltu muutos

Tavoittelemme LMEP -hoitajan työnkuvan selkeyttämistä ja selkeitä toimintamalleja päivystyksessä.

LMEP -hoitajan työtyytyväisyyden parantuminen.

Kliinisen osaamisen ja päätöksenteon vahvistuminen.

Potilaiden ohjautuminen oikealle ammattihenkilölle oikea-aikaisesti ja hoidon jatkuvuuden turvaaminen tarkemman hoidontarpeen arvion myötä. 

Muutoksen mittaaminen

Asiakastyytyväisyys

Työtyytyväisyys

Läpimenoaika?

Toteutussuunnitelma

LMEP hoitaja siirtyy työskentelemään fyysisesti erilleen muusta aulatiimistä Triagen läheisyyteen, jolloin LMEP hoitaja saa työskentelyrauhan ja mahdollisuuden hoitaa potilaita itsenäisesti sekä mahdollisuuden konsultoida triage-lääkäriä.

Triagehoitaja voi suoraan tarvittaessa ohjata potilaan tarkempaan hoidontarpeen- ja kiireellisyyden arvioon LMEP hoitajan huoneeseen, joka sijaitsee triagen välittömässä läheisyydessä. 

Tarkemman hoidontarpeen arvion jälkeen potilas voidaan uudelleen ohjata tarkoituksenmukaiseen hoitopaikkaan tai ottaa päivystykseen potilaaksi. LMEP hoitaja voi diagnosoida ja kotiuttaa potilaan myös itsenäisesti vastaanoton jälkeen. 

Jos potilas tarvitsee lääkärin tarkempaa arviota hoitajan suorittamien tutkimusten jälkeen, potilas ohjataan aulaan odottamaan.

Monitorille merkitään selvästi potilaat, jotka LMEP hoitaja ottaa hoitoonsa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Päivystykseen hakeutuvat potilaat.