Kotihoidon etä- ja tukipalveluiden hallinnoinnin järjestelmäratkaisut, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP2, P4, I4)
Kotihoidon etä- ja tukipalveluiden hallinnoinnin järjestelmäratkaisut, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP2, P4, I4)
Etelä-Pohjanmaan kotihoidon etä- ja tukipalveluille otetaan käyttöön järjestelmäratkaisut, joiden avulla hallinnoidaan kotiin vietäviä digitaalisia laitteita ja ateriapalveluita.
Toimintamallin nimi
Etelä-Pohjanmaan kotihoidon etä- ja tukipalveluille otetaan käyttöön järjestelmäratkaisut, joiden avulla hallinnoidaan kotiin vietäviä digitaalisia laitteita ja ateriapalveluita.
AI pohjainen laiterekisteri kerää ajantasaisesti sovittuja tietoja eri laitetoimittajien alustoilta organisaation ammattilaisten käyttöön yhteen yhteiseen rekisteriin. Laiterekisterin ylläpitämisellä helpotetaan kotiin vietävien teknologisten laitteiden hallinnointia, palveluiden suunnittelun ja toteutuksen sujuvuutta sekä teknologisiin häiriötilanteisiin ajantasaisesti reagoimista.
Ateriapalvelun hallintasovelluksella sujuvoitetaan palvelun hallinnointia ammattilaisen toimesta. Sovellus helpottaa eri ammattilaisten yhteistyötä ja asiakastiedon välityksen tietoturvaa aina palvelun aloituksesta sen päättymiseen saakka. Sovelluksen käyttöoikeuksien mukaisen ajantasaisen raportointimahdollisuuden myötä ateriapalvelutyöntekijöiden työtehtävät palvelun hallinnoinnissa muuttuvat selkeämmiksi ja helpommiksi. Tämän myötä asiakaskokemus paranee toimintojen virhemarginaalin pienentyessä.
Etelä-Pohjanmaan Hyvinvointialueen ikäihmisten kotihoidon etä- ja tukipalveluyksikkö hallinnoi erilaisia kotihoidon asiakkaiden hoidon tukena käytettäviä kotiin vietäviä teknologisia laitteita ja tukipalveluita, kuten ateria-, kauppa-, etä- ja turvapalvelut. Nämä palvelut vaikuttavat asiakkaan kokemukseen turvallisesta kotona asumisesta ja siellä pidempään pärjäämisestä. Uuden teknologisen toimintamallin avulla hoitajilla on ajantasainen tieto asiakkaiden laite- ja apuvälinekannasta hoidon entistä parempaa suunnittelua ja toteuttamista ajatellen. Jo olemassa olevien ohjelmistojen sekä tekoälyalustojen hyödyntäminen kehitystyössä ja kustannustehokkuuden lisääminen henkilöstöresurssien käytössä ja oikeanlaisessa kohdentamisessa helpottaa organisaation näkökulmaa laitteiden hallintaan.
Uudet järjestelmäratkaisut tulevat ainoastaan ammattilaisten ja organisaatiotahon käyttöön helpottamaan ja tehostamaan työtä sekä parantamaan tiedonsaantia ja tietoturvaa. Nämä järjestelmät eivät tule näkymään suoraan asiakkaille mitenkään, välillisesti ne vaikuttavat palveluiden parempaan sujuvuuteen, toimivuuteen ja luotettavuuteen.
Laiterekisteri toteutetaan organisaatiolla valmiiksi käytössä olevalle IoT - alustalle, jota ammattilaiset ovat jo jonkin aikaa työssään käyttäneet. Tämä helpottaa uuden toimintamallin koulutusta ja käyttöönottoa. Rekisterin ylläpitäjiksi nimetään tietyn osaamisen omaava työntekijäryhmä, jolloin koulutukset ja toimintamallin vakiinnuttaminen voidaan myös resursoida oikein.
Ateriapalvelun hallinnointijärjestelmä toteutetaan myös organisaatiolla valmiiksi käytössä olevaan sovellukseen omana näkymänään. Sovelluskehittäjän ja toimintamallia työssään käyttävien tiivis yhteistyö jo kehitysvaiheessa edesauttaa toimintamallin juurruttamista ja käyttöönottoa osaksi arjen toimintaa. Tätä toimintamallia työssään käyttää vain osa tiettyjä organisaation toimintoja tuottava ammattilaisryhmä, joten koulutusten ja käyttöönoton kohdentaminen ja resursointi ovat valmiiksi tiedossa.
Laiterekisterin käyttö on vakiintunut organisaatiossa kotihoidon etä- ja tukipalveluiden sekä SoTe - tiken ammattilaisten käyttöön ja uusia laitekategorioita ollaan rekisteriin lisäämässä. Rekisteri jää ainakin toistaiseksi käyttöön nykyisillä ominaisuuksilla, jotka ovat jo ammattilaisten työhön tuoneet positiivisia vaikutuksia.
Ateriapalvelun hallinnointisovelluksen käyttö on aloitettu ensin alueellisesti pienemmän asiakaskunnan palvelun hallinnoinnilla ja laajennetaan vähitellen koskemaan koko hyvinvointialuetta. Toimintamallin kehitystyön aikana idean jatkojalostaminen muidenkin palveluun liittyvien ammattilaisryhmien työn helpottamiseksi on laajentunut.
Kansikuva