Kotihoidon etä- ja tukipalveluiden hallinnoinnin järjestelmäratkaisut, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP2, P4, I4)
Kotihoidon etä- ja tukipalveluiden hallinnoinnin järjestelmäratkaisut, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP2, P4, I4)
Etelä-Pohjanmaan kotihoidon etä- ja tukipalveluille otetaan käyttöön järjestelmäratkaisut, joiden avulla hallinnoidaan kotiin vietäviä digitaalisia laitteita ja ateriapalveluita.
Etelä-Pohjanmaan Hyvinvointialueen ikäihmisten kotihoidon etä- ja tukipalveluyksikkö hallinnoi erilaisia kotihoidon asiakkaiden hoidon tukena käytettäviä kotiin vietäviä teknologisia laitteita ja tukipalveluita, kuten ateria-, kauppa-, etä- ja turvapalvelut. Nämä palvelut vaikuttavat asiakkaan kokemukseen turvallisesta kotona asumisesta ja siellä pidempään pärjäämisestä. Uuden teknologisen toimintamallin avulla hoitajilla on ajantasainen tieto asiakkaiden laite- ja apuvälinekannasta hoidon entistä parempaa suunnittelua ja toteuttamista ajatellen. Jo olemassa olevien ohjelmistojen sekä tekoälyalustojen hyödyntäminen kehitystyössä ja kustannustehokkuuden lisääminen henkilöstöresurssien käytössä ja oikeanlaisessa kohdentamisessa helpottaa organisaation näkökulmaa laitteiden hallintaan.
Lähtökohtana kehitystyölle on kotiin vietävien palveluiden tukena toimivien teknologisten laitteiden ja apuvälineiden hallinnoinnin haasteellisuus johtuen eri laiterekistereiden sijaintipaikoista eri tiedostoissa. Tästä johtuen täydellistä kokonaiskuvaa kaikista laitteista ei ole kellään ja se aiheuttaa monesti asiakastyöhön ylimääräistä selvittelytyötä ja voi olla myös riski asiakkaan kotona asumisen turvallisuustilanteelle. Myös kotihoidon tukipalveluna tuotettavan ateriapalvelun hallinnoinnin ja koordinoinnin pirstaleisuus monen eri tiedoston ja ohjelman kautta, jolloin virhemahdollisuus ateriatoimitusten sujumiseen on olennainen ongelma.
ICT ratkaisujen kehittäjäjoukkoon osallistui moninainen ryhmä eri alojen asiantuntijoita, hyvinvointialueen sosiaalityön osaajia, tietohallintopalveluiden osaajia, tietojärjestelmäosaajia ja -kehittäjiä, projektityön osaajia sekä tulevien ratkaisujen käyttäjätahon ammattilaisia.
Tavoitteena yhtenäinen ja ajantasainen laitehallinta, jonka avulla parannetaan hyvinvointialueen asukkaiden mahdollisuuksia asua kotona mahdollisimman pitkään digitaalisten palveluiden avulla ja siten helpotetaan hoidon suunnittelua ja jatkuvuutta kustannustehokkaasti. Kotona asumista tuetaan kotiin vietävillä turvalaitteilla ja –palveluilla, IoT-alustan käytöllä ja sen tekoälyominaisuuksilla, toimintakyvyn arviointityökaluilla ja kotihoidon ICR ratkaisuilla. Käyttöönotetaan lisää kotiin vietäviä laitteita, sensoreita ja etädiagnostiikkaa sekä laajennetaan olemassa olevien käyttö. Manuaalisesta laitehallinasta luopuminen on välttämätöntä, että voidaan kasvattaa digitaalisten kotiin vietävien laitteiden, sensorien ja muiden sähköisten laitteiden määrää, koska jatkossa on tarkoitus laajentaa rekisteriä ainakin hoitaja turvan, kuntoutuksen sekä kotisairaalan laitteisiin.
Tavoitteena saada ateriapalvelun hallinnoinnista helpompaa ja tehokkaampaa jo olemassa olevaan toiminnanohjausjärjestelmään saatavan uuden näkymän avulla. Virhemahdollisuuksien vähentäminen asiakastyytyväisyyden lisäämiseksi palvelun tarjonnassa. Henkilöstöresurssien uudelleen mitoitus palvelun hallinnoinnin helpottuessa ja yhteistyön sujuvuuden parantuminen organisaation sisäisesti eri yksiköiden välisessä työskentelyssä.
Varmistetaan, että kaikista rekisterissä olevista laitteista nousee asianmukaiset herätteet laitetuottaja kohtaisin integraatioin ja testauksin. Varmistetaan laaja kattavuus laiterekisterin hallinnan koulutuksiin. Käyttäjäkokemuksista kerätään palautetta jatkokehityksen tarkasteluun tekemällä kyselyitä.
Ateriapalvelun hallintasovelluksen seurantamittareina käytetään tilausmuutosten käsittelyaikaa sekä työntekijäpalautteita ja käyttäjäkokemuksia palautekyselyiden avulla.
Eri teknologisten laitteiden tuottamien herätteiden nouseminen laiterekisteriin on testattava, samoin ateriapalvelunäkymään tulevat hallinnoinnin toiminnot.
Kaikki laiterekisteriä ja ateriapalvelun hallinnointinäkymää käyttävä henkilöstö on koulutettava. Koulutusmateriaalit on lisättävä myös organisaation omalle koulutusalustalle.
Uudet järjestelmäratkaisut tulevat ainoastaan ammattilaisten ja organisaatiotahon käyttöön helpottamaan ja tehostamaan työtä sekä parantamaan tiedonsaantia ja tietoturvaa. Nämä järjestelmät eivät tule näkymään suoraan asiakkaille mitenkään, välillisesti ne vaikuttavat palveluiden parempaan sujuvuuteen, toimivuuteen ja luotettavuuteen.
Ateriapalvelun hallinnointisovelluksen kehittämisen polulla pidettyjen työpajojen tuloksena luotiin sovelluksen testausalustan käytön huomioita varten taulukointi sovelluksen toiminnoista yhteiseen yhteydenpitokanavaan. Sen avulla pystyttiin testauskierroksilla heti kirjaamaan, huomioimaan ja lähettämään sovelluskehittäjälle virheet ja kehitysehdotukset seuraavaa yhteistä läpikäyntiä varten.