Kotihoidon etä- ja tukipalveluiden hallinnoinnin järjestelmäratkaisut, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP2, P4, I4)

Kotihoidon etä- ja tukipalveluiden hallinnoinnin järjestelmäratkaisut, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP2, P4, I4)

Etelä-Pohjanmaan kotihoidon etä- ja tukipalveluille otetaan käyttöön järjestelmäratkaisut, joiden avulla hallinnoidaan kotiin vietäviä digitaalisia laitteita ja ateriapalveluita. 

Toimintaympäristö

Etelä-Pohjanmaan Hyvinvointialueen ikäihmisten kotihoidon etä- ja tukipalveluyksikkö hallinnoi erilaisia kotihoidon asiakkaiden hoidon tukena käytettäviä kotiin vietäviä teknologisia laitteita ja tukipalveluita, kuten ateria-, kauppa-, etä- ja turvapalvelut. Nämä palvelut vaikuttavat asiakkaan kokemukseen turvallisesta kotona asumisesta ja siellä pidempään pärjäämisestä. Uuden teknologisen toimintamallin avulla hoitajilla on ajantasainen tieto asiakkaiden laite- ja apuvälinekannasta hoidon entistä parempaa suunnittelua ja toteuttamista ajatellen. Jo olemassa olevien ohjelmistojen sekä tekoälyalustojen hyödyntäminen kehitystyössä ja kustannustehokkuuden lisääminen henkilöstöresurssien käytössä ja oikeanlaisessa kohdentamisessa helpottaa organisaation näkökulmaa laitteiden hallintaan. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lähtökohtana kehitystyölle on kotiin vietävien palveluiden tukena toimivien teknologisten laitteiden ja apuvälineiden hallinnoinnin haasteellisuus johtuen eri laiterekistereiden sijaintipaikoista eri tiedostoissa. Tästä johtuen täydellistä kokonaiskuvaa kaikista laitteista ei ole kellään ja se aiheuttaa monesti asiakastyöhön ylimääräistä selvittelytyötä ja voi olla myös riski asiakkaan kotona asumisen turvallisuustilanteelle. Myös kotihoidon tukipalveluna tuotettavan ateriapalvelun hallinnoinnin ja koordinoinnin pirstaleisuus monen eri tiedoston ja ohjelman kautta, jolloin virhemahdollisuus ateriatoimitusten sujumiseen on olennainen ongelma. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Yhdestä paikasta löytyvä kaikkia kotihoidon teknologisia laitteita koskeva laiterekisteri tuo ammattilaisille helpotusta asiakkaiden hoidon tilanteen suunnitteluun ja selvittelyyn, sekä SoTe-tikelle karttanäkymän avulla mahdollisuuden kokonaistilannekuvaan esimerkiksi laiteverkon kaatumisen tai sähkökatkon aikana. Ateriapalvelun hallinnoinnin helpottuminen ja tähän liittyvien asiakastietojen löytyminen yhdestä paikasta lisää tietoturvaa ja vähentää toimitusten virheitä.  Myös raportoinnit löytyvät ja ovat saatavilla samasta järjestelmästä eri toimijoita varten. 

Asiakas näkökulmasta ratkaisut lisäävät turvallisuuden tunnetta ja mahdollistavat pidempään kotona asumista ammatillisesti hallittujen tukipalveluiden avulla. 

Organisaatio- ja yhteiskuntatasolla erilaiset digi- ja etäpalvelut tuovat kustannussäästöjä, joihin myös tällä kehitystyöllä pyritään palveluiden, laitehallinnan ja sen myötä myös henkilöstöresurssien oikeanlaisen kohdentamisen avulla.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

ICT ratkaisujen kehittäjäjoukkoon osallistui moninainen ryhmä eri alojen asiantuntijoita, hyvinvointialueen sosiaalityön osaajia, tietohallintopalveluiden osaajia, tietojärjestelmäosaajia ja -kehittäjiä, projektityön osaajia sekä tulevien ratkaisujen käyttäjätahon ammattilaisia. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena yhtenäinen ja ajantasainen laitehallinta, jonka avulla parannetaan hyvinvointialueen asukkaiden mahdollisuuksia asua kotona mahdollisimman pitkään digitaalisten palveluiden avulla ja siten helpotetaan hoidon suunnittelua ja jatkuvuutta kustannustehokkaasti. Kotona asumista tuetaan kotiin vietävillä turvalaitteilla ja –palveluilla, IoT-alustan käytöllä ja sen tekoälyominaisuuksilla, toimintakyvyn arviointityökaluilla ja kotihoidon ICR ratkaisuilla.  Käyttöönotetaan lisää kotiin vietäviä laitteita, sensoreita ja etädiagnostiikkaa sekä laajennetaan olemassa olevien käyttö.  Manuaalisesta laitehallinasta luopuminen on välttämätöntä, että voidaan kasvattaa digitaalisten kotiin vietävien laitteiden, sensorien ja muiden sähköisten laitteiden määrää, koska jatkossa on tarkoitus laajentaa rekisteriä ainakin hoitaja turvan, kuntoutuksen sekä kotisairaalan laitteisiin.

Tavoitteena saada ateriapalvelun hallinnoinnista helpompaa ja tehokkaampaa jo olemassa olevaan toiminnanohjausjärjestelmään saatavan uuden näkymän avulla. Virhemahdollisuuksien vähentäminen asiakastyytyväisyyden lisäämiseksi palvelun tarjonnassa. Henkilöstöresurssien uudelleen mitoitus palvelun hallinnoinnin helpottuessa ja yhteistyön sujuvuuden parantuminen organisaation sisäisesti eri yksiköiden välisessä työskentelyssä. 

Muutoksen mittaaminen

Varmistetaan, että kaikista rekisterissä olevista laitteista nousee asianmukaiset herätteet laitetuottaja kohtaisin integraatioin ja testauksin. Varmistetaan laaja kattavuus laiterekisterin hallinnan koulutuksiin. Käyttäjäkokemuksista kerätään palautetta jatkokehityksen tarkasteluun tekemällä kyselyitä. 

Ateriapalvelun hallintasovelluksen seurantamittareina käytetään tilausmuutosten käsittelyaikaa sekä työntekijäpalautteita ja käyttäjäkokemuksia palautekyselyiden avulla.

Toteutussuunnitelma

Eri teknologisten laitteiden tuottamien herätteiden nouseminen laiterekisteriin on testattava, samoin ateriapalvelunäkymään tulevat hallinnoinnin toiminnot.

Kaikki laiterekisteriä ja  ateriapalvelun hallinnointinäkymää käyttävä henkilöstö on koulutettava. Koulutusmateriaalit on lisättävä myös organisaation omalle koulutusalustalle.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Uudet järjestelmäratkaisut tulevat ainoastaan ammattilaisten ja organisaatiotahon käyttöön helpottamaan ja tehostamaan työtä sekä parantamaan tiedonsaantia ja tietoturvaa. Nämä järjestelmät eivät tule näkymään suoraan asiakkaille mitenkään, välillisesti ne vaikuttavat palveluiden parempaan sujuvuuteen, toimivuuteen ja luotettavuuteen. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen
Ideointi

Ateriapalvelun hallinnointisovelluksen kehittämisen polulla pidettyjen työpajojen tuloksena luotiin sovelluksen testausalustan käytön huomioita varten taulukointi sovelluksen toiminnoista yhteiseen yhteydenpitokanavaan. Sen avulla pystyttiin testauskierroksilla heti kirjaamaan, huomioimaan ja lähettämään sovelluskehittäjälle virheet ja kehitysehdotukset seuraavaa yhteistä läpikäyntiä varten.

Ratkaisun perusidea

AI pohjainen laiterekisteri kerää ajantasaisesti sovittuja tietoja eri laitetoimittajien alustoilta organisaation ammattilaisten käyttöön yhteen yhteiseen rekisteriin. Laiterekisterin ylläpitämisellä helpotetaan kotiin vietävien teknologisten laitteiden hallinnointia, palveluiden suunnittelun ja toteutuksen sujuvuutta sekä teknologisiin häiriötilanteisiin ajantasaisesti reagoimista. 

Ateriapalvelun hallintasovelluksella sujuvoitetaan palvelun hallinnointia ammattilaisen toimesta. Sovellus helpottaa eri ammattilaisten yhteistyötä ja asiakastiedon välityksen tietoturvaa aina palvelun aloituksesta sen päättymiseen saakka. Sovelluksen käyttöoikeuksien mukaisen ajantasaisen raportointimahdollisuuden myötä ateriapalvelutyöntekijöiden työtehtävät palvelun hallinnoinnissa muuttuvat selkeämmiksi ja helpommiksi. Tämän myötä asiakaskokemus paranee toimintojen virhemarginaalin pienentyessä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Laiterekisteri toteutetaan organisaatiolla valmiiksi käytössä olevalle IoT - alustalle, jota ammattilaiset ovat jo jonkin aikaa työssään käyttäneet. Tämä helpottaa uuden toimintamallin koulutusta ja käyttöönottoa. Rekisterin ylläpitäjiksi nimetään tietyn osaamisen omaava työntekijäryhmä, jolloin koulutukset ja toimintamallin vakiinnuttaminen voidaan myös resursoida oikein. 

Ateriapalvelun hallinnointijärjestelmä toteutetaan myös organisaatiolla valmiiksi käytössä olevaan sovellukseen omana näkymänään. Sovelluskehittäjän ja toimintamallia työssään käyttävien tiivis yhteistyö jo kehitysvaiheessa edesauttaa toimintamallin juurruttamista ja käyttöönottoa osaksi arjen toimintaa. Tätä toimintamallia työssään käyttää vain osa tiettyjä organisaation toimintoja tuottava ammattilaisryhmä, joten koulutusten ja käyttöönoton kohdentaminen ja resursointi  ovat valmiiksi tiedossa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kaikkien uusien toimintamallien soveltaminen käytäntöön vaatii ensisijaisesti organisaation johdon aktiivista mukana oloa uuden ominaisuuden käyttöönotossa.  Johdon asenteella on tärkeä vaikutus ratkaisujen juurruttamisessa käytäntöön. Uusien teknologisten laiteratkaisuiden kilpailutusvaiheessa tulisi jo sopia tahtotilasta uusiin integraatioihin tämän kaltaisten ratkaisuiden varalta. Uusien innovaatioiden kehitystyössä ja varsinkin käyttöönotossa tulee huomioida myös ajan käytön resursointi käyttöönoton tapahtuessa henkilöstön normaalin työn ohella. Myös henkilöstön motivointi ja osaamisen kehittäminen tekoälyä ja robotiikkaa hyödyntävien palveluiden käyttöönotossa on ehdottoman tärkeää. Kaikki asianosaiset on myös otettava mukaan kehittämiseen, jotta he sitoutuvat uudistukseen ja oppivat mallien toimivuuksien arviointia työssään.

Tämän AI pohjaisen toimintamallin soveltaminen sopii mielestämme erinomaisesti myös muille kohderyhmille ja eri toimintaympäristöihin. Erilaisten integraatioiden avulla saadaan kerättyä tarvittavaa tietoa niin ammattilaisten, kuin mahdollisesti myös asiakkaiden oman käyttöön.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Laiterekisterin käyttö on vakiintunut organisaatiossa kotihoidon etä- ja tukipalveluiden sekä SoTe - tiken ammattilaisten käyttöön ja uusia laitekategorioita ollaan rekisteriin lisäämässä.  Rekisteri jää ainakin toistaiseksi käyttöön nykyisillä ominaisuuksilla, jotka ovat jo ammattilaisten työhön tuoneet positiivisia vaikutuksia.

Ateriapalvelun hallinnointisovelluksen käyttö on aloitettu ensin alueellisesti pienemmän asiakaskunnan palvelun hallinnoinnilla ja laajennetaan vähitellen koskemaan koko hyvinvointialuetta. Toimintamallin kehitystyön aikana idean jatkojalostaminen muidenkin palveluun liittyvien  ammattilaisryhmien työn helpottamiseksi  on laajentunut.