Kertomustietojen näkyvyyden laajentaminen Päijät-Sote-sovelluksessa (RRP)

Päijät-Sote-sovelluksen kehityksen tavoitteena on, että asukkaalla on yksi alusta, jossa hän voi aktiivisesti edistää terveyttään ja osallistua sairautensa hoitoon ajasta ja paikasta riippumatta.

 

Toimintamallin nimi
Kertomustietojen näkyvyyden laajentaminen Päijät-Sote-sovelluksessa (RRP)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Päijät-Sote-sovelluksen kehityksen tavoitteena on, että asukkaalla on yksi alusta, jossa hän voi aktiivisesti edistää terveyttään ja osallistua sairautensa hoitoon ajasta ja paikasta riippumatta.

 

Toteutuspaikka
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Minna Tuuri

Luotu

5.9.2025

Viimeksi muokattu

21.10.2025
Ratkaisun perusidea

Asiakas näkee kaikki terveyden ja sairauden hoitoon liittyvät tulevat ja menneet tapahtumat yhdestä paikasta helposti, silloin kun itselle sopii.

Toimintaympäristö

Alueen väestön sairastavuus ja palvelutarve ovat keskimääräistä suurempia, mikä on johtanut hoito- ja palveluvelan sekä teknisen korjausvelan kasvuun. Covid-19-pandemia ja henkilöstöhaasteet ovat heikentäneet hoidon jatkuvuutta vuodesta 2020 lähtien. 

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeessa on kehitetty perustason sosiaali- ja terveyspalveluja sekä monipalveluasiakkaan palvelupolkua. RRP 4 -hankkeessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli, jossa jokaiselle asukkaalle nimetään omatiimi ja omalääkäri-omahoitaja-työpari. Digitaaliset ratkaisut tukevat kehittämistyötä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä Päijät-Hämeen hyvinvointialueen asukkaat, jotka käyttävät terveydenhuollon palveluja ja Päijät-Sote-sovellusta.

Digialustan käyttökokemuksia on kartoitettu Päijät-Hämeen hyvinvointialueen Harjun terveyden asiakasraadin kautta, Päijät-Sote-sovelluksen etusivu-uudistuksen ja terminologian yhtenäistämisessä. Asiakasraadin kokemuksiin ja toiminnan työryhmän ehdotuksiin perustuen tehtiin mobiilisovelluksen  Koti-sivulle muutoksia. Koti-sivun muutoksesta ja sovelluksen käytöstä tehtiin käyttäjäkokemus -kysely sovelluksen sisäisen bannerin avulla. Kyselyssä kartoitettiin käytetäänkö sovellusta omiin asiointeihin vai puolesta asiointiin, kuinka usein ja millaisten asioiden hoitamiseen käyttää sovellusta ja kuinka käytettävä sovellus on.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Digialustan käyttöönoton yhteydessä vuonna 2020 on tehty integraatio potilastietojärjestelmän ja digialustan välille. Käyttöönoton alussa mukana olivat perusterveydenhuollon toimintayksiköt rajoitetusti. 

Integraation kautta tapahtuu yksipuolinen tiedon siirto potilastietojärjestelmästä digialustalle asiakkaan nähtäville, kun hän kirjautuu sovellukseen. Potilastietojärjestelmästä siirtyvät tiedot eivät tallennu digialustalle eikä digialustalla käydyt keskustelut ammattilaisen kanssa tai täytetyt lomakkeet  siirry potilastietojärjestelmään.

Tietojen näkyvyys perustuu konfiguraatioexceliin määritettyihin toimintayksiköiden suorituspaikkatietoihin (OID-koodisto taustalla) ja vastaanottolajeihin. Tietojen keräys on tehty manuaalisesti yhteistyössä toiminnan yksiköiden kanssa, jolloin tarvitaan yksikkötasoinen tuntemus käytössä olevista vastaanottolajeista sekä ajanvarauksen toimintamalleista. Tietojen keräyksen jälkeen konfiguraatioexcel päivitetään digialustan staging ympäristön kautta tuotantoon. Tarvittaessa testataan näkyvyydet.

Tietojen keruu tehdään vain kerran/toimintayksikkö, jonka jälkeen ammattilaisilta ei vaadita aktiivisia toimenpiteitä. Ajanvarauskirjoja käyttävien ammattilaisten on muistettava, että suuri osa ajoista näkyy asiakkaille sovelluksessa, joten vastaanottolajien ja -kirjojen suunniteltu, oikeaoppinen käyttö on muistettava. Kaikkien toimintayksiköiden ajat ja kertomustiedot eivät ole vielä näkyvissä asiakkaille, mutta niitä työstetään toimialojen kanssa aktiivisesti.

 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kehityksen myötä perusterveydenhuollon kaikkien yksiköiden ajat ovat näkyvissä asiakkaille. Asiakas voi tarvittaessa perua tulevan vastaanottoajan omatoimisesti Päijät-Sote-sovelluksen kautta 24 tuntia ennen vastaanottoa. Lisäksi hän voi ilmoittautua vastaanotolle, kun saapuu toimipisteeseen. Näiden toiminnallisuuksien myötä puheluiden määrää saadaan vähennettyä yleisten kyselyiden osalta.

Myös erikoissairaanhoidon palveluiden sekä kuntoutuksen ja psykososiaalisten palveluiden tiedot näytetään sovelluksessa asiakkaille. 

Mitä laajemmin tulevien vastaanottojen ajat ja kertomuskirjaukset näkyvät asiakkaille, sitä parempaa palautetta saamme. Tällöin myös toimintamallista vielä ulkona olevat yksiköt korostuvat ja asiakaspalautteissa harmitellaan, miksi aikoja ei näy.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli vaatii toimiakseen integraation sekä konfiguraatiot, mutta on sovellettavissa eri ympäristöihin. Puolesta asioinnissa huomioitava alaikäiset, etenkin 12-17-vuotiaat, joiden kohdalla ammattilaisen tekemä kypsyysarvio potilastietojärjestelmässä on ehdoton, jotta tiedot näkyvät/eivät näy huoltajille. 

Kansikuva
Asiakkaan näkymä internet selaimella digialustan käyttäjän tapahtumista ja potilaskertomuksista.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä