Kertomustietojen näkyvyyden laajentaminen Päijät-Sote-sovelluksessa (RRP)
Päijät-Sote-sovelluksen kehityksen tavoitteena on, että asukkaalla on yksi alusta, jossa hän voi aktiivisesti edistää terveyttään ja osallistua sairautensa hoitoon ajasta ja paikasta riippumatta.
Alueen väestön sairastavuus ja palvelutarve ovat keskimääräistä suurempia, mikä on johtanut hoito- ja palveluvelan sekä teknisen korjausvelan kasvuun. Covid-19-pandemia ja henkilöstöhaasteet ovat heikentäneet hoidon jatkuvuutta vuodesta 2020 lähtien.
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeessa on kehitetty perustason sosiaali- ja terveyspalveluja sekä monipalveluasiakkaan palvelupolkua. RRP 4 -hankkeessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli, jossa jokaiselle asukkaalle nimetään omatiimi ja omalääkäri-omahoitaja-työpari. Digitaaliset ratkaisut tukevat kehittämistyötä.
Kohderyhmänä Päijät-Hämeen hyvinvointialueen asukkaat, jotka käyttävät terveydenhuollon palveluja ja Päijät-Sote-sovellusta.
Digialustan käyttökokemuksia on kartoitettu Päijät-Hämeen hyvinvointialueen Harjun terveyden asiakasraadin kautta, Päijät-Sote-sovelluksen etusivu-uudistuksen ja terminologian yhtenäistämisessä. Asiakasraadin kokemuksiin ja toiminnan työryhmän ehdotuksiin perustuen tehtiin mobiilisovelluksen Koti-sivulle muutoksia. Koti-sivun muutoksesta ja sovelluksen käytöstä tehtiin käyttäjäkokemus -kysely sovelluksen sisäisen bannerin avulla. Kyselyssä kartoitettiin käytetäänkö sovellusta omiin asiointeihin vai puolesta asiointiin, kuinka usein ja millaisten asioiden hoitamiseen käyttää sovellusta ja kuinka käyettävä sovellus on.