Mistä työkalussa on kyse?
Erätauko-keskustelu on dialoginen menetelmä, jonka avulla voidaan syventää ymmärrystä käsiteltävästä aiheesta ilman pakkoa yksimielisyyteen tai nopeisiin ratkaisuihin. Sen tavoitteena on lisätä keskinäistä ymmärrystä, luottamusta ja osallisuutta.
Menetelmä on kehitetty yhteiskehittämisen prosessina, ja se on avoimesti kaikkien toimijoiden käytettävissä rakentavan keskustelukulttuurin vahvistamiseen.
Dialogin keskeinen tavoite on tuottaa ymmärrystä toisten näkemyksistä sekä luoda uusia merkityksiä käsiteltäville asioille.
Dialogin periaatteet
Dialoginen keskustelu edellyttää seuraavien periaatteiden toteutumista:
1. Tasa-arvoisuus
Kaikki osallistujat ovat dialogissa tasa-arvoisia. Jokaisen näkökulma on yhtä arvokas, ja tavanomaiset valta-asemat pyritään siirtämään syrjään.
2. Kuunteleminen ja toisten näkökulmien arvostaminen
Dialogi perustuu aktiiviseen ja myötäelävään kuunteluun. Tavoitteena on ymmärtää, mitä toinen tarkoittaa, ja arvioida omia näkökulmia kuulemansa perusteella.
3. Omien oletusten tarkastelu
Osallistujien tulee olla valmiita tarkastelemaan ja kyseenalaistamaan omia taustaoletuksiaan. Aidossa dialogissa ei ajeta piilotettuja intressejä, vaan pyritään yhteiseen ymmärrykseen.
4. Luottamus
Dialogi edellyttää luottamusta sekä toisten näkemyksiin että osallistujiin ihmisinä. Luottamus mahdollistaa oppimisen ja näkökulmien avartumisen.
Mihin työkalua käytetään?
Erätauko-menetelmää käytetään rakentavan keskustelun käynnistämiseen ja ohjaamiseen. Sen avulla voidaan tuoda yhteen erilaisista taustoista tulevia ihmisiä tasavertaiseen kohtaamiseen ja edistää merkityksellistä dialogia.
Menetelmä soveltuu erityisesti tilanteisiin, joissa:
- halutaan lisätä yhteistä ymmärrystä
- käsitellään monimutkaisia tai jakavia aiheita
- pyritään vahvistamaan osallisuutta ja luottamusta
Miten työkalua käytetään?
Erätauko-keskusteluun on olemassa laaja materiaalipankki Erätauko-säätiön sivuilla, jossa on työkalut:
- keskustelun suunnitteluun
- keskustelun ohjaamiseen
- keskustelun purkamiseen ja oppimisen kokoamiseen
Menetelmä etenee tyypillisesti:
- Aiheen ja tavoitteen määrittely
- Osallistujien kutsuminen
- Keskustelun ohjaaminen Erätauko-periaatteiden mukaisesti
Yhteisen ymmärryksen kokoaminen ja oppiminen
Vinkkejä käyttöön
Erätauko-menetelmän tavoitteena on vahvistaa rakentavaa keskustelukulttuuria, vähentää yhteiskunnan polarisaatiota ja lisätä osallisuutta.
Menetelmä vaatii onnistuakseen:
- riittävästi aikaa
- turvallisen ilmapiirin
- luottamuksen rakentumista osallistujien välille
Nopeatempoisessa kehittämistyössä menetelmä toimii parhaiten, kun dialogille varataan tietoisesti oma tilansa.