Valtimotaudit digihoitopolku, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Valtimotaudit digihoitopolku, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen perusterveydenhuollon valtimotaudin asiakkaille.
Toimintamallin nimi
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen perusterveydenhuollon valtimotaudin asiakkaille.
Valtimotautipotilaat: 1) ahtauttava sepelvaltimotauti, 2) ateroskleroottinen aivovaltimotauti, 3) ahtauttava alaraajavaltimotauti (ASO).
Asiakas saa tietoa valtimotautien hoidosta ja seurannasta omahoidon tueksi. Lisäksi digihoitopolulta saa tietoa valtimotautien lääkehoidosta, ajoterveydestä ja digihoitopolulla tarjotaan tietoa kuntoutumisesta, etuuksista ja vertaistuesta sekä hyvinvointialueen kuntien liikuntatoimien tarjonnasta. Valtimotaudin digihoitopolku kulkee valtimotaudin hoidon rinnalla yhdessä vastaanottokäyntien ja muun asioinnin kanssa. Asiakas saa muistutuksia tulevista määräaikaiskontrolleista.
Valtimotaudit digihoitopolun helminauhakuvaaja liitteenä.
Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.
Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille.
Kohderyhmänä hyvinvointialueen valtimotauti asiakkaat sekä heitä hoitavat ammattilaiset. Asiakasymmärrystä kerätään käyttäjäkyselyillä, ja toimintamallia kehitetään saadun palautteen perusteella.
Suunnitteluvaiheessa tulee kuvata mahdollisimman tarkasti asiakkaan palvelupolku, ammattilaisten roolit ja toimintaympäristö:
- miten asiakas ohjautuu digihoitopolun käyttäjäksi
- tekniset vaatimukset
- tietosuoja-asiat
- miten ammattilaiset perehdytetään järjestelmän käyttöön
- ammattilaisten roolit (pääkäyttäjät)
- miten toimitaan virhetilanteissa, mikä on järjestelmätoimittajan rooli
- miten asiakkaan hoitotiedot siirrettään potilastietojärjestelmään
- mitä mittareita vaikuttavuuden arvioinnissa käytetään
Kansikuva