Valtimotaudit digihoitopolku, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)

Valtimotaudit digihoitopolku, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen perusterveydenhuollon valtimotaudin asiakkaille.

Toimintaympäristö

Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.

Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä hyvinvointialueen valtimotauti asiakkaat sekä heitä hoitavat ammattilaiset. Asiakasymmärrystä kerätään käyttäjäkyselyillä, ja toimintamallia kehitetään saadun palautteen perusteella.

Ratkaisun perusidea

Valtimotautipotilaat: 1) ahtauttava sepelvaltimotauti, 2) ateroskleroottinen aivovaltimotauti, 3) ahtauttava alaraajavaltimotauti (ASO). 

Asiakas saa tietoa valtimotautien hoidosta ja seurannasta omahoidon tueksi.  Lisäksi digihoitopolulta saa tietoa valtimotautien lääkehoidosta, ajoterveydestä ja digihoitopolulla tarjotaan tietoa kuntoutumisesta, etuuksista ja vertaistuesta sekä hyvinvointialueen kuntien liikuntatoimien tarjonnasta. Valtimotaudin digihoitopolku kulkee valtimotaudin hoidon rinnalla yhdessä vastaanottokäyntien ja muun asioinnin kanssa. Asiakas saa muistutuksia tulevista määräaikaiskontrolleista.

Valtimotaudit digihoitopolun helminauhakuvaaja liitteenä.

Liitteet
Kuva
Valtimotaudit digihoitopolun helminauhakuvaaja
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Suunnitteluvaiheessa tulee kuvata mahdollisimman tarkasti asiakkaan palvelupolku, ammattilaisten roolit ja toimintaympäristö:

  • miten asiakas ohjautuu digihoitopolun käyttäjäksi
  •  tekniset vaatimukset
  • tietosuoja-asiat
  • miten ammattilaiset perehdytetään järjestelmän käyttöön
  • ammattilaisten roolit (pääkäyttäjät)
  • miten toimitaan virhetilanteissa, mikä on järjestelmätoimittajan rooli
  • miten asiakkaan hoitotiedot siirrettään potilastietojärjestelmään 
  • mitä mittareita vaikuttavuuden arvioinnissa käytetään
Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Sisällön suunnittelussa ja pilottisuunnitelmassa tulee olla mukana asiakasrajapinnassa työskenteleviä ammattilaisia sekä heidän esihenkilöitään. 

  • Ydintyöryhmä ja vastuutaho: Kuka/ketkä vastaavat kehittämistyön kokonaiskoordinaatiosta ja ohjauksesta​? Tarvitaan innokkaita kehittäjiä organisaation sisältä. Huomioida, että asiakastyötä tekevien ammattilaisten ajankäyttö on rajallista. 

  • Kehittämistyöllä selkeät tavoitteet ja toimenpiteet​: Mitä digihoitopolkujen käyttöönotolla saavutetaan asiakkaan ja ammattilaisten näkökulmasta?​ Digitaalisten palveluiden tulisi säästää resursseja, vaikka kehittämisvaiheessa resursseja kuluukin enemmän.

  • Aikataulutus, työvaiheiden ja vastuiden määrittely tehtävä huolellisesti.

  • Suunnitellaan seuranta, arviointi ja raportointi jo kehittämisvaiheessa.

  • Toimintamallia kehitetään asiakkailta ja ammattilaisilta saadun palautteen perusteella.