Vaikuttavuusperusteinen ohjausmalli, Varsinais-Suomen HVA (RRP, P4, I3)
Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle kuvataan vaikuttavuusperusteinen ohjausmalli, jota kehitetään käytännönläheisten pilottien kautta. Pilotit ovat aikuissosiaalityön ja sepelvaltimotautipotilaiden pilotti sekä lisäksi syöpätietopöytä-pilotti.
Varsinais-Suomen hyvinvointialue on asukas- ja henkilöstömäärältään toiseksi suurin hyvinvointialue Suomessa.
Varsinais-Suomen hyvinvointialue pähkinänkuoressa
- Väestö vuonna 2024 yhteensä noin 495 000 asukasta.
- Työntekijöitä hyvinvointialueelle on yhteensä lähes 24 000.
- Hyvinvointialueemme erityispiirteitä ovat kaksikielisyys, yliopistollisuus ja moninainen kuntarakenne. Alueellamme on 27 kuntaa, mikä osaltaan tekee palvelujärjestelmästä sirpaleisen.
- Kehitämme hyvinvointialuetta yhteistyössä kaikkien Varsinais-Suomen toimijoiden kanssa.
Varsinais-Suomen hyvinvointialue kuuluu Länsi-Suomen yhteistyöalueeseen. Varha on on yksi Suomen viidestä yliopistollisesta hyvinvointialueesta.
Hyvinvointialueiden velvollisuus hyödyntää vaikuttavuustietoa ohjauksessaan perustuu useisiin keskeisiin lakeihin ja säädöksiin Suomessa. Tässä tärkeimmät:
- Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021)
- Säätelee hyvinvointialueiden vastuuta sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä, mukaan lukien palveluiden vaikuttavuuden arvioinnin ja kehittämisen.
- Korostaa tiedolla johtamista ja vaikuttavuustiedon hyödyntämistä palvelujen ohjauksessa
- Laki hyvinvointialueesta (611/2021)
- Määrittelee hyvinvointialueiden tehtävät ja velvollisuudet, myös tiedolla johtamisen näkökulmasta.
- Edellyttää, että hyvinvointialue käyttää tietoa palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä.
- Terveydenhuoltolaki (1326/2010)
- Sisältää velvoitteita terveydenhuollon laadun ja vaikuttavuuden seuraamisesta ja kehittämisestä.
- Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000)
- Vaikka laki keskittyy asiakkaan oikeuksiin, se tukee myös laadukkaan ja vaikuttavan palvelun tuottamista.
Lähtötilanne
Varsinais-Suomen hyvinvointialueella oli vuoden 2023 alussa käytössä useita eri perusterveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden asiakas- ja potilastietojärjestelmiä, eikä alueella ollut yhteistä tietoallasta. Tilannetta vaikeutti se, että samaa järjestelmää käyttävien organisaatioiden kirjaamistavat vaihtelivat, koska järjestelmät olivat useimmiten erillisiä ja kehittyneet kuntien omien tarpeiden pohjalta. Konsolidaatio tapahtuu vaiheittain.
Useiden erilaisten ratkaisujen samanaikainen käyttö on johtanut siihen, että syntyvä tietopohja ja käsitteistö eivät ole yhdenmukaisia, mikä haastaa sekä ensio- että toisiokäytön. Lisäksi yhteisen kielen löytäminen kirjaamiskäytännöissä on ollut vaikeaa.
Uutinen asiakas- ja potilastietojärjestelmien käyttöönotosta (18.6.2025) Yhtenäisten asiakas- ja potilastietojärjestelmien käyttöönotto on helpottanut tiedonkulkua Varhassa | Varha
Strategiset liittymäkohdat
Varhan strategia luo kokonaiskuvan siitä, miten toimimme, jotta alueen asukkaiden hyvinvointialuepalvelut olisivat mahdollisimman laadukkaita. Yksi tavoitteista on olla vaikuttavin hyvinvointialue. Strategiaa toteutetaan viiden kärkiohjelman avulla ja toimeenpannaan strategisten hankkeiden kautta. Vaikuttavuuspilotit ovat osa hyvinvointialueen strategian toimeenpanoa. Ne kuuluvat kärkiohjelmaan Muotoilemme palvelujamme asiakaslähtöisiksi ja vaikuttaviksi ja toimenpidekokonaisuuteen Vaikuttavuus ja tuottavuus.
Toimintamallin suunnittelu ja toteutus tehdään tiiviissä yhteistyössä Varsinais-Suomen hyvinvointialueen tietojohtamisen palvelujen, johtamismallin kehittämisen ja vaikuttavuusperusteisen ohjauksen valmistelun kanssa. Kirjaamisen yhdenmukaistaminen on edellytys laadukkaalle tietojohtamiselle. Kansalliset tavoitteet ja suositukset ohjaavat työtä ja kansallinen yhteensopivuus varmistetaan osallistumalla tiiviisti STM:n ja THL:n verkostoyhteistyöhön sekä Vaikuttavuuskeskus-valmisteluun.
Tavoitteena on, että vaikuttavuusperusteisen ohjausmallin avulla hyvinvointialueen kyky hyödyntää vaikuttavuustietoa päätöksenteossa ja palvelujen kehittämisessä paranee. Kehittämistyön myötä pyritään vahvistamaan käytännön edellytyksiä tiedolla johtamiseen, esimerkiksi parantamalla vaikuttavuustiedon keräämistä, analysointia ja käyttöä osana arjen johtamista ja suunnittelua.
Muutoksena tavoitellaan siirtymistä perinteisestä suorite- ja resurssiperusteisesta ohjauksesta kohti mallia, jossa painopiste on asiakkaiden hyvinvoinnissa, toimintakyvyssä ja palveluiden tuottamissa vaikutuksissa. Tavoitteena on, että palvelujärjestelmää tarkastellaan entistä enemmän asiakkaiden näkökulmasta ja että käytettävissä oleva tieto tukee palveluiden kohdentamista ja kehittämistä.
Ohjausmallin avulla pyritään myös selkeyttämään tavoitteiden asettamista ja vahvistamaan vuorovaikutusta järjestäjien ja tuottajien välillä. Tiedon kulku ja hyödyntäminen eri toimijoiden välillä on keskeistä, jotta vaikuttavuustietoa voidaan käyttää johdonmukaisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Lisäksi tavoitteena on, että vaikuttavuuden arviointi ja ohjauksen kehittäminen tapahtuvat systemaattisesti ja jatkuvasti, käytännön kokemusten ja tiedon pohjalta.
Kokonaisuudessaan tavoiteltu muutos on palvelujärjestelmän kehittäminen suuntaan, jossa vaikuttavuus – eli asiakkaiden hyvinvointi ja toimintakyky – ohjaa toimintaa nykyistä vahvemmin, ja jossa päätöksenteko perustuu ajantasaiseen ja luotettavaan tietoon.
Vaikuttavuusperusteisen ohjausmallin kehittämisen tässä vaiheessa muutoksen mittarina toimii mallinnuksen toteutuminen. Varsinaista vaikuttavuuden arviointia ei vielä tehdä, vaan ohjausmallia kehitetään käytännönläheisten pilottien avulla.
Kehittämistyötä tukevat pilotit; Sepelvaltimotautipotilaiden pilotti, Aikuissosiaalityön pilotti ja Syöpätietopöytäpilotti.
Piloteissa hyödynnetään kontekstiin sovitettuja, käytännönläheisiä mittareita, jotka on kuvattu omina toimintamalleinaan Innokylässä:
- Sepelvaltimotautipotilaiden pilotti [Linkki]
- Aikuissosiaalityön pilotti [Linkki]
- Syöpätietopöytäpilotti [Linkki]
Pilotit tuottavat tietoa, jonka avulla ohjausmallia voidaan kehittää edelleen kohti vaikuttavuuden arviointia.
Vaikuttavuusperusteisen ohjausmallin kehittämisessä tullaan lähtemään liikkeelle konkreettisista piloteista, joiden avulla mallia hahmotetaan ja jäsennetään käytännön konteksteissa. Pilotit tukevat teoreettisen mallinnuksen tekemistä tarjoamalla käytännön havaintoja ja kehittämistarpeita, joiden pohjalta mallin rakenteita ja sisältöjä voidaan tarkentaa.
Kehittämistyötä tukevat pilotit:
- Sepelvaltimotautipotilaiden pilotti
- Aikuissosiaalityön pilotti
- Syöpätietopöytäpilotti
Vaikuttavuusperusteinen ohjausmalli on suunnattu ensisijaisesti palveluiden johdolle ja kehittäjille, mutta sen tavoitteena on tukea myös ammattilaisten työtä ja asiakkaiden palvelukokemusta.