Työelämän laadun tiedolla johtamisen toimintamalli muutoskyvykkyyden ja tuottavuuden vahvistamiseksi, Kainuun hyvinvointialue (RRP2, P4, I1)
Työelämän laadun tiedolla johtamisen toimintamalli muutoskyvykkyyden ja tuottavuuden vahvistamiseksi, Kainuun hyvinvointialue (RRP2, P4, I1)
Työelämän laadun kehittämisen toimintamalli kuvaa ylimmän johdon, organisaatioiden tukipalveluiden sekä esihenkilöiden ja työyhteisöjen roolit ja toimintatavat työelämän laadun kehittämiseen hyödyntäen QWL -mittausten tuloksia.
Toimintamallin nimi
Työelämän laadun kehittämisen toimintamalli kuvaa ylimmän johdon, organisaatioiden tukipalveluiden sekä esihenkilöiden ja työyhteisöjen roolit ja toimintatavat työelämän laadun kehittämiseen hyödyntäen QWL -mittausten tuloksia.
Työelämän laadun tiedolla johtamisen toimintamalli kuvaa organisaation tavan toimia QWL tiedon avulla vaikuttavasti edistäen organisaation henkilöstötuottavuutta ja muutoskyvykkyyttä. Toimintamallin mahdollistaa automatisoitu QWL -kysely ja raportointijärjestelmä sekä yhteisesti sovitut käytänteet hyödyntää saatua tietoa ja analyysejä organisaatiossa, niin esihenkilötyössä, tukipalveluissa, kuin ylimmässä johdossa. Toimintamallin sisällä tukipalvelut voivat sisältää erilaisia toimintamalleja tiimien tai esihenkilötyön tukemiseen.
Muutoskyvykkyys on keskeinen kilpailutekijä nykypäivän nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Muutoskyvykkyys tarkoittaa organisaation ja tiimien psykologista valmiutta muuttaa toimintaansa johdon strategian mukaisesti. Muutoskyvykkyys liittyy vahvasti työelämän laatuun (QWL), joka vaikuttaa mm. vaihtuvuuteen ja työuupumukseen sosiaali- ja terveysalalla. Muutoskyvykkyyden vahvistamisessa keskeistä on tiedolla johtaminen, joka koostuu QWL datan keräämisestä, datan analysoinnista ja hyödyntämisestä kehittämisen ja päätöksenteon tukena.
Hyvinvointialueiden tuottavuus on koko yhteiskunnassa kriittisessä keskustelussa oleva asia. Työelämän laadun merkitys työn tuottavuudelle on tutkitusti tekijä, jolla voimme saada aikaan merkittäviä kustannussäästöjä ja toiminnan tehostamista. Hyvinvointialueella työn tuottavat ihmiset, joten ihmisten suorituskyvyn ja muutoskyvykkyyden johtaminen on avain asemassa johdettaessa vaikuttavia asiakkaiden sosiaali- ja terveyspalveluita.
Toimintamallin kohderyhmänä on Kainuun hyvinvointialueen toimijat. Johto, tukipalvelut, esihenkilöt ja työyhteisöt. Eritoimijoiden ymmärrystä kartoitettiin yhteisissä työpajoissa. Lisäksi tiiviimpää yhteistyötä tehtiin työhyvinvointipäällikön kanssa.
- Yhteistyöskentelyn tuloksena syntynyt toimintamalli hyväksytään yhteiseksi tavaksi toimia organisaation johdossa.
- Toimintamallikuvaus viedään organisaation prosessien hallintajärjestelmään ja osaksi esihenkilöiden perehdytystä.
- Organisaation johtamislupaus määritellään tukemaan työelämän laadun johtamista.
- Esihenkilöiden tehtävänkuvissa kuvataan myös vastuut ihmisten johtamisesta ja varmistetaan esihenkilöiden osaaminen ihmisten johtamiseen.
- Organisaation johtamiskulttuuria tuetaan yhteisellä keskustelulla ja viestinnällä niin johdosta kuin tukipalveluista.
- Organisaation johtamisjärjestelmää arvioidaan ja kehitetään tukemaan esihenkilöiden työssä onnistumista.
- Organisaation tukipalveluissa tarkastellaan QWL tietoa ja analyysejä ja kohdennetaan rajallisin resurssein toteutettavia interventioita tietoon pohjautuen.
- Organisaation tukipalveluissa varmistetaan riittävä osaaminen ja toiminnan tavoitteet määritellään tukemaan organisaation strategisia tavoitteita QWL:n ja henkilöstökehittämisen osalta.
- Kainuun hyvinvointialueen strateginen henkilöstömittari on myös jatkossa vuosille 2026-2029 QWL ja eNPS, Integroidun ja automatisoidun järjestelmän hankintaa jatketaan organisaatiossa.
QWL tuloksia hyödynnetään tiimeissä laatimalla työhyvinvointi suunnitelmia xx työyhteisössä (+-xx vuoteen 2022 verrattuna)
QWL tuloksia ja muita HR mittarien tuloksia on ryhdytty käsittelemään säännöllisesti toimialueiden seurantapalavereissa työhyvinvointipäällikön johdolla sekä HVA:n johtoryhmässä.
HR toteuttaa tuki-interventioita työyhteisöille, joista on tuotu esiin tarvetta. Nämä työyhteisöt erottuvat myös QWL tuloksissa. HR saa QWL tuloksista tehdystä kyvykkyyksien heatmapista tarvittavan tiedon tukea tarvitsevien työyhteisöjen tunnistamiseksi.
Organisaation kokonais QWL on kehittynyt organisaatiossamme seuraavasti:
- 2022 huhtikuu 54,9% (vastausprosentti 48,0%)
- 2023 joulukuu 61,8% (vastausprosentti jäi alhaiseksi 33,8%, mikä heikentää luotettavuutta)
- 2024 toukokuu 64,7% (vastausprosentti 49,7%)
- 2024 marraskuu 58,2% (vastausprosentti 38,9%)
- 2025 syyskuu 59,1% (vastausprosentti 54,4%)
- Esihenkilöiden QWL on 64,4% (vastausprosentti 70,1%)
(QWL asteikko 1-39% erittäin paljon kehitettävää, 40-64% paljon kehitettävää, 65-74% jonkin verran kehitettävää, yli 75% erinomainen, ylläpidä hyvää tasoa)