Toiminnanohjaus - palvelukokonaisuuksien ohjausratkaisu, Kymenlaakson HVA, (RRP, P4, I4)
Väestön palvelutarpeen ennakointi edistyneiden tietojohtamisen ratkaisuiden avulla. Näillä edistyneillä menetelmillä pystytään tunnistamaan esim. suurkuluttajien palveluprosessit ja kyetään tarjoamaan preventiivisiä ja kevyempiä palveluja.
Toimintamallin nimi
Väestön palvelutarpeen ennakointi edistyneiden tietojohtamisen ratkaisuiden avulla. Näillä edistyneillä menetelmillä pystytään tunnistamaan esim. suurkuluttajien palveluprosessit ja kyetään tarjoamaan preventiivisiä ja kevyempiä palveluja.
Toimintamallin ideana on toteuttaa tekninen ratkaisu ikääntyneiden asiakaspoluista ja segmentoida asiakkaat ikäryhmän ja palveluiden mukaisesti. Taustalla käytetään kansallista liikennevalomallia (DigiFinland), joka on ohjaavana tekijänä, kun mietitään raskaimpia ja kevyempiä palveluita. Teknisen ja koko ajan päivittyvän ratkaisun pohjalta voidaan toteuttaa sujuvampaa asiakaspolkujen suunnittelua ja asiakasohjausta, kun ymmärrys lisääntyy.
Kymenlaakson korkea palvelutarve ja haastava taloustilanne yhdistettynä koronaviruspandemian kasvattamaan sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaan luovat tarpeen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden vahvistamiselle ja kustannusvaikuttavuuden lisäämiselle. Kymenlaakso on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen näkökulmasta haastava, sillä alueen väestön palvelutarve on suuri, syntyvyys vähäistä ja ikääntyneiden osuus väestöstä on maan suurimpia.
Hyvinvointialue on julkisten palvelujen organisaatio, joka järjestää alueensa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut. Suomessa on 21 hyvinvointialuetta, jotka muodostuvat pääosin maakuntajaon pohjalta. Valtio rahoittaa hyvinvointialueiden toiminnan.
Hyvinvointialueuudistus tarvitaan yhdenvertaisten palvelujen varmistamiseksi, kaventamaan hyvinvointi- ja terveyseroja sekä hillitsemään kustannusten kasvua. Tavoitteena on siirtää sosiaali- ja terveydenhuollon painopistettä peruspalveluihin ja ennalta ehkäiseviin toimenpiteisiin sekä parantaa hoitoon pääsyä. Pelastustoimen osalta tavoitteena on parantaa turvallisuutta, ja varmistaa valtakunnallisesti yhtenäinen ja häiriötön pelastustoimen järjestelmä.
Kohderyhmänä ovat ikääntyneet yli 65-vuotiaat ja mahdollisesti paljon palveluja käyttävät asiakkaat. Tällä keinoin halutaan tietää paremmin asiakkaan koko prosessi ja ymmärtää hänen tarpeitaan paremmin.
Ensin tulee saada tekninen toteutus, jota voidaan tarkastella ja validoida asiakasymmärryksen lisäämiseksi. Vasta tämän jälkeen voidaan miettiä käytäntöön viemistä ja juurruttamista. Työ tulee jatkumaan pitkälle myös hankkeen jälkeen.
Kansikuva