Terapianavigaattori ja ensijäsennys – kansallinen toimintamalli

Terapianavigaattori ja ensijäsennys – kansallinen toimintamalli

Terapianavigaattori on ensivaiheen arvioinnin tueksi luotu digitaalinen kysely, jonka apua hakeva täyttää anonyymisti. Se sisältää mm. oiremittareita. Tulokset käydään läpi terveydenhuollon ammattilaisen kanssa ensijäsennyshaastattelussa. 

Toimintamallin nimi
Terapianavigaattori ja ensijäsennys – kansallinen toimintamalli
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Terapianavigaattori on ensivaiheen arvioinnin tueksi luotu digitaalinen kysely, jonka apua hakeva täyttää anonyymisti. Se sisältää mm. oiremittareita. Tulokset käydään läpi terveydenhuollon ammattilaisen kanssa ensijäsennyshaastattelussa. 

Toteutuspaikka
Terapianavigaattori on tuotettu osana Terapiat etulinjaan -toimintamallia, joka alkoi 2020 HUSin koordinoimana Etelä-Suomen yhteistyöalueella ja laajeni kansalliseksi vuonna 2022. Palvelua on jatkokehitetty osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Tekijä

Ilona Lahtinen

Luotu

Luotu

28.3.2023

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

8.12.2025
Ratkaisun perusidea

Terapianavigaattori on digitaalinen työväline, jonka avulla arvioidaan hoidon tarvetta. Navigaattori toimii osoitteessa Terapianavigaattori.fi. Se sisältää vakiintuneita oiremittareita, joilla kartoitetaan yleisimpiä mielenterveyden ongelmia. Mittareiden lisäksi Terapianavigaattorissa kysytään olennaisimmista terveyteen ja toimintakykyyn vaikuttavista tekijöistä, kuten mahdollisesta akuutista kriisistä, nukkumisen ongelmista ja koetusta toimintakyvystä. 1.5.2025 alkaen Terapianavigaattori on sisältänyt kysymyksiä myös työkyvyn tilasta ja työelämätekijöiden vaikutuksista. 

Tavoitteena on, että mielenterveyspalveluita tarvitseva asiakas voisi täyttää Terapianavigaattorin jo ennen ensimmäistä yhteydenottoa terveydenhuoltoon. Asiakkaat voidaan ohjata Terapianavigaattorin pariin montaa eri reittiä. Ohjeistuksen tai linkin Terapianavigaattoriin voi jakaa esimerkiksi verkkosivuilla, potilaskirjeessä, ammattilaisen tiedottamana tai puhelimen vastaajan kautta. Terapianavigaattorin täyttäminen on aina vapaaehtoista. Navigaattori ei kysy tai tallenna henkilötietoja.

Täytettyään anonyymisti Terapianavigaattorin asiakas saa henkilökohtaisen koodin, jonka hän voi antaa ammattilaiselle. Kun asiakas ottaa yhteyttä mielenterveyspalveluihin, hän voi antaa koodin ammattilaiselle jo ensikontaktissa terveydenhuoltoon. Ammattilainen kirjautuu Terapianavigaattoriin saamallaan koodilla ja näkee navigaattorin tulosraportin. 

Terapianavigaattorin keräämien tietojen läpikäymistä yhdestä asiakkaan kanssa kutsutaan ensijäsennykseksi. Ensijäsennyksessä tunnistetaan soveltuva interventio psykososiaalisten hoitojen ja psykoterapioiden porrastetun hoitomallin periaatteiden mukaisesti ja asiakkaan yksilöllinen tilanne huomioiden.

Ensijäsennyksessä ammattilaisen tehtävä on 

  • tunnistaa asiakkaat, jotka soveltuvat ja hyötyvät matalan kynnyksen psykososiaalisista hoidoista, eli 1. portaan hoidosta
  • tunnistaa asiakkaat, jotka vaativat tarkempaa arviota ja/tai korkeampaan portaan hoitoja
  • luoda perusta luottamukselliselle, asiakaslähtöiselle ja tavoitteelliselle hoitosuhteelle.

Ensijäsennykseen perustuvassa hoitoonohjauksessa arvioidaan erityisesti

  • oireet ja niiden vaikeusaste
  • toimintakyvyn ja psyykkisen hyvinvoinnin taso
  • työkykyisyys ja työelämätekijöiden vaikutus (alk. 1.5.2025)
  • ensisijainen työskentelyn kohde tilanteissa, joissa se on selkeästi tunnistettavissa
  • yhteistyön tarve sosiaalipalveluiden, työterveyshuollon tai opiskelijaterveydenhuollon kanssa
  • aiemmat psykososiaaliset hoidot ja hoitokokemukset
  • asiakkaan kiinnostus ja motivaatio tarjolla oleviin 1. portaan hoitomuotoihin.

Terapianavigaattori ja ensijäsennys nopeuttavat hoitoon pääsyä, sillä niiden avulla hoidon tarpeen arviointi voidaan tehdä yhdellä kertaa useamman erillisen arviointikäynnin sijaan. Palvelujen jonot lyhenevät ja ihmiset saavat heille sopivaa hoitoa tai tukea ilman, että tilanteet ja ongelmat kärjistyvät.

Toimintaympäristö

Terapianavigaattori on tarkoitettu erityisesti perusterveydenhuollon ja keskitettyjen mielenterveyspalvelujen toimintaympäristöön, sekä 1.5.2025 alkaen myös työterveyshuollon käyttöön. Sitä voi kuka tahansa käyttää myös itsenäisesti oman tai asiakkaansa voinnin jäsentämiseen.

Sekä julkisissa terveydenhuollon palveluissa että työterveyshuollossa oikeanlainen ja tehokas hoidon tarpeen arviointi on olennainen osa mielenterveys- ja päihdeongelmien hoitoa. Yhtenäinen hoitoonohjaus on yksi keskeisimmistä keinoista mahdollistaa oikea-aikainen ja -tasoinen tuki tai hoito apua hakevalle.

Terapianavigaattori on suunniteltu helpottamaan ja tukemaan terveydenhuollon ammattilaisen päätöksentekoa ensivaiheen kiireettömässä arviossa. Se kerää tietoa yleisimmistä mielenterveyden vaikeuksista, työkyvyn tilasta ja työelämätekijöiden vaikutuksista. 

Terapianavigaattoria ei ole suunniteltu käytettäväksi päivystystilanteissa tai silloin, kun hoitoa suunnitellaan muihin psykiatrisiin tai kehityksellisiin neuropsykiatrisiin ongelmiin, kuten kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, psykoottisiin häiriöihin, syömishäiriöihin, persoonallisuushäiriöihin, tarkkaavuuden ongelmiin tai autismin kirjon häiriöihin. Terapianavigaattorin keräämää tietoa voi hyödyntää jälkimmäisten kohdalla osana kokonaisarvioita, mutta yksinään se ei ole riittävää.

Terapianavigaattorin täyttäminen ei ole edellytys palveluiden saamiselle vaan se on aina vapaaehtoista apua hakevalle.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Terapianavigaattorin kohderyhmää ovat perusterveydenhuollosta tai työterveyshuollosta apua hakevat aikuiset, joilla on mielenterveyden oireita, sekä heitä auttavat ammattilaiset.

Terapianavigaattorin käyttäminen on helppoa sekä apua hakevalle että ammattilaiselle. Sen täyttämiseen kuluu asiakkaalta keskimäärin 20 minuuttia, ja ammattilaisen täydentävä haastattelu, eli ensijäsennys, vie keskimäärin 10–20 minuuttia. 

Terapianavigaattorin täyttämisen on todettu auttavan asiakasta jäsentämään omaa tilannettaan ja toimivan siten jo itsessään interventiona. Ammattilaisen työhön se on tuonut selkeyttä ja tasalaatuisuutta sekä helpottanut työkuormaa.

Terapianavigaattoria on kehitetty yhteistyössä hyvinvointialueiden ja työterveyshuollon toimijoiden kanssa. Lisäksi asiakkaiden ja ammattilaisten kokemuksia navigaattorista kerätään kyselyillä. 

Terapianavigaattorin kehittämisessä on osallistettu kokemusasiantuntijaraatia. Heidän tehtävänään oli antaa palautetta Terapianavigaattorin käytettävyydestä. Ensimmäisten pilottien yhteydessä Terapianavigaattorin käyttäjillä oli mahdollisuus halutessaan antaa numeerista ja avointa palautetta Terapianavigaattorin sisällöstä.

Terapianavigaattorin raportteja julkaistaan Terapiat etulinjaan -sivustolle.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Terapianavigaattorin käyttöönotto vaatii yksikön ammattilaisten kouluttautumista sekä johdon tukea. Kouluttautuminen onnistuu joustavasti verkossa. Lisäksi vaaditaan viestintää asiakkaille. Esimerkiksi Terapianavigaattorin käyttöön on oltava selkeät ohjeet ja asiakkaiden ohjautumisesta navigaattorin pariin on sovittava organisaatioissa sisäisesti.

Asiakkaalta käyttöönotto vaatii pääsyä internetiin sekä sitä, että hänen vointinsa on riittävän hyvä Terapianavigaattorin täyttämiseen. Navigaattori voidaan täyttää myös ammattilaisen avustuksella.

Tällä hetkellä Terapianavigaattori on tarjolla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. 

Terapianavigaattorin käyttöönotto koostuu neuvottelu-, valmistelu- ja toteutusvaiheesta.  Niiden aikana Terapianavigaattorista tehdään yksiköissä kiinteä osa palveluprosesseja. Alueen palveluvalikoima kartoitetaan ja porrastetaan niin, että Terapianavigaattorin avulla asiakas voidaan ohjata oikealle hoidon portaalle. Valmistelutyöryhmään kuuluu alueiden keskeisiä toimijoita kuten palvelupäälliköitä ja esihenkilöitä, asiakastyötä tekeviä ammattilaisia sekä hyvinvointialueen terapiakoordinaattori.

Terapianavigaattorin optimaalista käyttöä ja vakiintumista tuetaan fokusoimalla yhteisten tavoitteiden konkreettiseen muotoiluun sekä esihenkilöiden ja ammattilaisten roolin selkiyttämiseen, yhteisten kirjaamiskäytänteiden, tiedonkeruun ja tukipalveluiden määrittämiseen, sidosryhmille viestimiseen sekä ammattilaisten työn organisoimiseen. Kaiken tulee tukea menetelmän käyttöä. Lisäksi tunnistetaan käyttöönottoon liittyviä riskejä ja sovitaan niihin liittyvistä suojatoimenpiteistä.

Toimintamallia juurrutetaan osaksi arjen toimintaa terapiakoordinaattorien ja esihenkilöiden yhteistyössä

Toimintamallin käyttöönotossa tukevat terapiakoordinaattorit. Terapiakoordinaattorin tärkein tehtävä on tukea ja ohjata ammattilaisia uusien työvälineiden ja menetelmien käytössä sekä auttaa alueita prosessien kehittämisessä sekä pilottien rakentamisessa ja seurannassa.

Kun uutta työkalua otetaan käyttöön, myös toimintayksikön esihenkilöillä on tärkeä roolinsa sen juurruttamisessa. Hän auttaa Terapiat etulinjaan -toimintamallin ja toimintayksikön työntekijöiden välisessä yhteydenpidossa. Esihenkilö on yhteydessä työntekijöihin ja terapiakoordinaattori hankkeeseen, jolloin yhteistyö on välttämätöntä.

Toimintamallin käyttöönotto vaatii resursointia. Työntekijöiden perehtymiseen varataan aikaa ja tehdään sitä varten järjestelyjä. Uuden toimintamallin käyttöönottoon liittyy väistämättä uuden opettelua. Siksi tilastotiedon kerääminen on tärkeää. Positiiviset tulokset motivoivat ja näyttävät toimintamallin hyödyt konkreettisesti myös henkilöstölle.

Systemaattinen tiedonkeruu käyttöönotoista ja tiedon hyödyntäminen osana päivittäisjohtamista ja organisaation tiedolla johtamista on kriittinen osa juurruttamista. Terapianavigaattorin käytöstä kerätään tietoa ammattilaisen ja apua hakevan näkökulmasta, jonka lisäksi seurataan hoitojen aikasaatavuutta ja jonoissa tapahtuvia muutoksia. Kertynyttä tietoa käydään läpi säännöllisesti valmistelutyöryhmässä ja tehdään tarvittavia korjaustoiminpiteitä. Lisäksi käyttökokemusten ja havaintojen jakamisesta tehdään vakioitu osa yksiköiden toimintaa. 

Terapianavigaattorin käyttö vaatii hyvinvointialueilta 2026 alusta lähtien voimassaolevan sopimuksen DigiFinlandin kanssa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Terapianavigaattorin ja ensijäsennyksen käyttöönotot ovat osoittaneet, että toimintamallista hyötyy niin kansalainen, asiakas kuin ammattilainen sekä koko mielenterveyden palvelujärjestelmä.

Terapianavigaattorin ja ensijäsennyksen hyödyntäminen osana hoidon tarpeen arviota ja hoitoonohjausta tarjoaa muun muassa seuraavia etuja: 

  • Terapianavigaattori ja ensijäsennys tukevat ammattilaisen päätöksentekoa.
  • Terapianavigaattori ja ensijäsennys säästävät aikaa arviointeihin liittyvässä mekaanisessa työssä, esimerkiksi oiremittareiden täytössä ja kirjaamisessa – aikaa jää entistä tarkoituksenmukaisemmin oleellisiin asioihin ja asiakkaan kohtaamiseen.
  • Ammattilaiset kokevat arvioiden sekä arviointikirjausten laadun parantuneen ja työn selkiytyneen Terapianavigaattorin käyttöönoton myötä.
  • Ammattilaisten välillä on yhteisymmärrys mielenterveyden ensivaiheen arvioinnin periaatteista.
  • Asiakkailla alkaa muodostua jo ensivaiheessa jäsentynyt ymmärrys tilanteestaan.

90 % pilotoineista ammattilaisista toivoo Terapianavigaattorin säilyvän pysyvänä työvälineenä.

Terapianavigaattorin käyttö on esimerkiksi Etelä-Suomen alueella lyhentänyt viikkoja kestävän, usean käynnin hoidontarpeen arvion parhaimmillaan yhteen 20 minuutin tapaamiseen. Se on auttanut ammattilaisia ohjaamaan asiakkaan nopeasti oikeatasoiseen hoitoon, kuten ohjattuun omahoitoon, nettiterapioihin ja lyhytterapioihin.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Jotta Terapianavigaattori toimii niin kuin on tarkoitettu, alueen palvelut on porrastettava Terapiat etulinjaan -toimintamallin porrastetun mallin periaatteiden mukaisesti. Alueella täytyy myös olla tarjolla psykososiaalisia menetelmiä eri hoidon portailla.

Terapianavigaattoria voidaan soveltaa monenlaisissa toimintaympäristöissä. Terapiat etulinjaan -toimintamalli on tarkoitettu sovitettavaksi osaksi jo olemassa olevia rakenteita hyvinvointialueen erityispiirteet huomioiden. Pilotin alussa tutustutaan aina alueen omaan palvelujärjestelmään ja yhdessä pyritään tunnistamaan keinoja, joilla hoitojen saatavuutta voidaan parantaa ja aloitusta nopeuttaa. Seuraavaksi alueellinen hoitovalikoima porrastetaan Terapiat etulinjaan -toimintamallin mukaisesti ja perusterveydenhuollon hoitovalikoimaa täydennetään vähintään ohjatuilla omahoidoilla. Lisäksi on mahdollista hyödyntää koulutushoitoja, jos koulutukset ovat samanaikaisesti käynnissä alueilla.

Terapianavigaattoria voidaan käyttää mielenterveys- ja päihdepalveluiden hoidon tarpeen arviossa, sotekeskusten yleisvastaanotolla sekä työterveyshuollossa. Riippuu alueellisesta palvelujärjestelmästä ja sen hoitopoluista, missä sitä kannattaa ensisijaisesti hyödyntää. On tärkeää tehdä hoitoonohjauksesta ja Terapianavigaattoriin ohjautumisesta asiakkaalle ja ammattilaiselle selkeää. 

Ennen Terapianavigaattorin käyttöönottoa suunnitellaan, mistä kanavista asiakas saa tiedon Terapianavigaattorin täytöstä ennen ammattilaisen kohtaamista. Tällä tavoitellaan mahdollisimman korkeaa täyttöastetta. Asiakas voi halutessaan kieltäytyä Terapianavigaattorin täytöstä, jolloin hoidon tarpeen arvio toteutetaan ilman sitä. Asiakkaalla voi useista syistä olla myös haasteita Terapianavigaattorin täytössä (esim. digiosaaminen), jolloin ammattilainen voi arvionsa perusteella päättää, täytetäänkö Terapianavigaattori yhdessä asiakkaan kanssa haastatellen.

Kansikuva
Kansikuva, jonka otsikkona on Terapianavigaattori ja ensijäsennys - kansallinen toimintamalli. Sekä Terapiat etulinjaan ja EU-logot.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä