Sosiaalisen tarinan käyttö RAI-arvioinnissa
Toimintaohjeet sosiaalisen tarinan käytöstä kehitysvammaisen henkilön RAI-arvioinnin kysymyksissä, joissa selvitetään henkilön omia ajatuksia, kokemuksia, tuntemuksia tai mielipiteitä.
Toimintamallin nimi
Toimintaohjeet sosiaalisen tarinan käytöstä kehitysvammaisen henkilön RAI-arvioinnin kysymyksissä, joissa selvitetään henkilön omia ajatuksia, kokemuksia, tuntemuksia tai mielipiteitä.
Ymmärtäminen ja ymmärretyksi tuleminen ovat RAI-arvioinnin keskiössä
Säännöllisissä palveluissa on tunnistettu tarve erilaisille tukimateriaaleille, joiden avulla voidaan vahvistaa kehitysvammaisen henkilön ja ammattilaisen välistä vuorovaikutusta RAI-arviointikeskustelussa. Sosiaalisen tarinan avulla kehitysvammainen henkilö ja RAI-arviointia tekevä ammattilainen voivat aiempaa paremmin valmistautua RAI-arviointikeskusteluun sekä ymmärtää paremmin ja tulla ymmärretyksi RAI-arvioinnissa.
Toimintamallissa kuvataan
- Sosiaalinen tarina RAI-arviointikeskusteluun -materiaali, jonka avulla kehitysvammainen henkilön ja ammattilaisen ymmärrystä vahvistetaan kysymyksiin vastaamisessa.
- Sosiaalinen tarina RAI-arviointikeskusteluun -materiaalin käyttöä koskeva toimintaohje, jossa ohjeistetaan tukimateriaalin käyttö RAI-arviointiprosessissa. Toimintaohje on kuvattu TOIMIVUUDEN JA KÄYTTÖÖNOTON EHDOT -kappaleessa ja siitä on julkaistu myös tehtävälista.
Toimintamalli tukee uudistuneen vammaispalvelulain tarkoittamaa asiakkaan osallisuuden ja itsemääräämisen tukemista sekä palvelujen suunnittelua asiakkaan tarpeen mukaisesti.
RAI-arvioinnin tavoitteena on auttaa kehitysvammaista henkilöä saavuttamaan mahdollisimman hyvä elämänlaatu ja toimintakyky, edistää itsenäistä elämää ja osallistumista valitsemaansa yhteisöön sekä kohdistaa huomiota mahdollisiin terveysongelmiin.
RAI-arviointijakson yksilöllinen ja monitahoinen tiedonkeruu perustuu
- kehitysvammaisen henkilön omiin ja hänen läheisensä (jos saatavilla) näkemyksiin, kokemuksiin, tuntemuksiin ja mielipiteisiin kysyttävästä asiasta.
- kehitysvammaisen henkilön havainnointiin arjen eri tilanteissa.
- arvioinnista vastaavan ja kehitysvammaisen henkilön kanssa työskentelevien ammattilaisten kokemuksiin ja näkemyksiin henkilön tilanteesta.
- palvelun aikana muodostuneista asiakasasiakirjoista.
Kehitysvammaisen henkilön tulee itse olla ensisijainen tiedon lähde
Kehitysvammaisen henkilön aito osallistuminen RAI-arviointiinsa edellyttää, että hän on tietoinen sen tavoitteista ja hänellä on välineitä vastavuoroiseen viestintään. Jos ymmärretyksi tulemisessa on haasteita, on mahdollista käyttää puhetta täydentäviä, tukevia tai korvaavia menetelmiä. Näin tuetaan myös puheen ymmärtämistä.
Mikä on sosiaalinen tarina?
- Sosiaalinen tarina on lyhyt, yksinkertainen ja selkeästi kirjoitettu kertomus, joka kuvaa jonkin tilanteen, tapahtuman tai toiminnan vaiheita ja siihen liittyviä sosiaalisia odotuksia.
- Sen tarkoituksena on auttaa henkilöä ymmärtämään, mitä tapahtuu, miksi ja miten hänen odotetaan toimivan.
- Sosiaalista tarinaa voidaan käyttää puheen ja sanattoman viestinnän rinnalla sekä yhdessä kuvakommunikaation ja tukiviittomien kanssa.
Kehitysvammaisten henkilöiden RAI-arviointia koskeva sosiaalinen tarina sisältää:
- Kuvauksia RAI-arviointitilanteesta ja siihen osallistumisesta
- RAI-arviointikeskustelussa tarvittavien sosiaalisten taitojen harjoittelua
- RAI-arvioinnissa nousevien tunteiden tunnistamista ja säätelyä
- Arjen sanoitusta yhteisesti
Odotettavissa olevia vaikutuksia RAI-arvioinnin sosiaalisen tarinan käytöstä:
- Vähentää kehitysvammaisen henkilön ahdistusta ja epävarmuutta koskien RAI-arviointia
- Lisää kehitysvammaisen henkilön ymmärrystä RAI-arvioinnin sosiaalisesta ulottuvuudesta
- Auttaa kehitysvammaista henkilöä tiedostamaan, mitä häneltä odotetaan RAI-arvioinnissa ja miten hän tulee siinä kuulluksi ja osalliseksi
- Tukee kehitysvammaisen henkilön itsesäätelyä ja käyttäytymisen hallintaa sekä vahvistaa itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta omissa asioissa
Toimintamalli edistää ammattilaisten osallistavia toimintakäytäntöjä kehitysvammaisten henkilöiden RAI-arvioinnissa.
Sosiaalisen tarinan käyttö RAI-arvioinnissa -toimintamallin käyttäjät. Toimintamallin soveltajia ovat säännöllisissä palveluissa kehitysvammaisille henkilöille RAI-arviointeja tekevät ammattilaiset, jotka ovat perehtyneet RAI-arvioinnin periaatteisiin ja RAI-arviointikäsikirjan käyttöön sekä sosiaalisen tarinan käyttöön palveluita annettaessa.
Sosiaalinen tarina RAI-arviointikeskusteluun -materiaalin käyttäjät. Materiaalin käyttäjiä ovat omaan RAI-arviointikeskusteluunsa osallistuvat säännöllisiä palveluita saavat kehitysvammaiset henkilöt yhdessä ammattilaisen kanssa. Materiaalin käyttöä tulee aina arvioida yksilöllisesti.
Käyttäjien osallisuus kehittämistyössä. Sosiaalinen tarina RAI-arviointikeskusteluun -materiaalia on testattu aidoissa RAI-arviointitilanteissa. Sen laatimisessa ja testaamisessa on kerätty palautetta sosiaalista tarinaa käyttäviltä kehitysvammaisilta henkilöiltä ja heidän RAI-arviointia tekeviltä ammattilaisilta. Materiaali ja sen käytön ohjeistus on luotu ja sitä on paranneltu testaustulosten perusteella.
Toimintaohje Sosiaalinen tarina RAI-arviointikeskusteluun -materiaalin käyttöön
RAI-arviointikeskustelua ennen
- Tutustu ja tiedota etukäteen. Tutustu kehitysvammaiseen henkilöön, jonka kanssa käyt RAI-arviointikeskustelun. Kerro keskustelusta etukäteen hänelle ja hänen läheiselleen. Kerro arviointijaksosta ja että sen aikana ollaan erityisen kiinnostuneita hänestä ja hänen elämästään. Kerro arvioinnin tavoitteista, ajankohdasta, toteutuksesta sekä siitä, mitä arvioinnista saatavalla tiedolla tehdään. Käytä tukena Sosiaalinen tarina RAI-arviointikeskusteluun -materiaalia. Korosta, että hänen osallistumisensa on tärkeää ja kerro miten se tapahtuu. Kerro, että hänellä on mahdollisuus ilmaista omin sanoin omat ajatuksensa, kokemuksensa, näkemyksensä ja mielipiteensä kysyttyihin asioihin.
- Varaa sopiva yhteinen aika itsellesi ja kehitysvammaiselle henkilölle RAI-arviointikeskusteluun. Informoi keskustelusta kehitysvammaisen henkilön läheistä, joka mahdollisuuksien mukaan ja arvioitavan suostumuksella osallistuu arviointikeskusteluun.
- Selvitä, millaisia puhetta tukevia menetelmiä RAI-arvioitavalla henkilöllä on käytössään. Arvioi sosiaalisen tarinan käyttökelpoisuutta yksilöllisesti. Materiaalin esitteleminen voi auttaa sen soveltuvuuden arvioinnissa.
- Perehdy interRAI-ID-arviointikäsikirjan ohjeistuksiin laadukkaan RAI-arvioinnin tekemiseksi. Perehdy myös henkilön asiakasasiakirjoihin ja päivittäiskirjauksiin.
- Perehdy Sosiaalinen tarina RAI-arviointikeskusteluun -verkkokirjaan ja sosiaalisen tarinan käyttöön. Tunnista RAI-arviointikysymysten osat, joihin materiaali on laadittu.
- Valmistaudu arviointikeskusteluun ottamalla materiaali verkkokirjana tai tulosteena esille. Valmistele rauhallinen ja yksityinen ympäristö, joka tukee henkilön arviointiin osallistumista. Varmista myös, että sinulla on arviointia varten tarvittavat arviointi- ja mittausvälineet.
RAI-arviointikeskustelun aikana
- Noudata ja käytä käsikirjaa apuna parantaaksesi arvioinnin tarkkuutta. Tarkista sieltä tarvittaessa kysymyksen tarkoitus. Älä tee tulkintoja, vaan vastaa kysymykseen, jota kysytään.
- Luota keskusteluun. Kysymyksissä haetaan kehitysvammaisen henkilön itse tuottamia ajatuksia, kokemuksia, näkemyksiä ja mielipiteitä. Kirjaa ne arviointiin. Älä anna kysymyksiin vastatessasi omien ajatustesi ja käsitystesi asioista ohjata vastaamista.
- Käytä materiaalia harkintasi mukaan. Jokainen henkilö ja arviointitilanne on yksilöllinen. Jos havaitset arviointikeskustelussa, ettei sosiaalinen tarina sovellu kyseiselle henkilölle, älä käytä sitä.
RAI-arviointikeskustelun jälkeen
- Käy RAI-arvioinnin tulokset läpi yhdessä kehitysvammaisen henkilön kanssa keskustellen, jos mahdollista. Tarkista erityisesti kohdat, joissa tietoa on kerätty henkilöltä itseltään.
- Käytä arviointitietoa suunnittelussa. Laadi tai päivitä kehitysvammaisen henkilön asiakassuunnitelma ja/tai palvelun toteuttamissuunnitelma organisaatiosi ohjeiden mukaisesti. Käytä RAI-tietoa henkilön toimintakyvystä, voimavaroista, palvelun ja hoidon tarpeista sekä herätteitä ja herätekäsikirjaa sisällön suunnittelussa.
- Pyydä palautetta ja arvioi sosiaalisen tarinan kelpoisuutta. Pyydä henkilöltä palautetta Sosiaalinen tarina RAI-arviointikeskusteluun -materiaalin käytöstä RAI-arvioinnissa. Arvioi kunkin kehitysvammaisen henkilön kohdalla sosiaalisen tarinan käyttökelpoisuutta ja jatkokäyttöä tulevissa puolivuosittaisissa RAI-arvioinneissa. Arvioi myös tukimateriaalin jatkokehittämisen tarve niiden kysymysten kohdalta, joissa kehitysvammaiselta itseltään tarvitaan omia näkemyksiä, kokemuksia ja mielipiteitä. Anna palautetta materiaalin käytöstä sen kehittäjille.
Toimintamallin kokeileminen kehitysvammaisten henkilöiden RAI-arviointikeskustelussa ja sen säännöllinen käyttö osoittaa toimintamallin toimivuuden. Parhaimmillaan kehitysvammaisten henkilöiden osallisuus RAI-arviointiin vahvistuu ja tulokset ovat nähtävissä myös yksilölähtöisenä palvelun suunnitteluna sekä palvelun laatua kuvaavissa RAI-vertailutiedoissa.
Kansikuva