Sähköisen perhekeskus Pohjanmaan hyvinvointialueella, RRP 2, Pilari 4, Inv. 1

Sähköinen perhekeskus on perheiden, perhettä suunnittelevien, nuorten sekä ammattilaisten verkkopalvelu, joka kokoaa luotettavan tiedon, tuen ja palvelut yhteen paikkaan. Se tukee alueellista perhekeskustoimintaa. 

Toimintamallin nimi
Sähköisen perhekeskus Pohjanmaan hyvinvointialueella, RRP 2, Pilari 4, Inv. 1
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Sähköinen perhekeskus on perheiden, perhettä suunnittelevien, nuorten sekä ammattilaisten verkkopalvelu, joka kokoaa luotettavan tiedon, tuen ja palvelut yhteen paikkaan. Se tukee alueellista perhekeskustoimintaa. 

Toteutuspaikka
RRP - hanke, Investointi 1, pilari 4
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Liitteet ja linkit
Kuva
Piirros erilaisista ihmisistä seisomassa yhdessä. Kuvassa on eri-ikäisiä aikuisia ja lapsia, mukaan lukien raskaana oleva henkilö, vanhempi henkilö kepin kanssa sekä pieniä lapsia.

Tekijä

Anna Håkans

Luotu

28.10.2024

Viimeksi muokattu

10.11.2025
Ratkaisun perusidea

Lapset, nuoret ja perheet saavat luotettavaa tietoa ja löytävät palvelusuosituksia yhdestä paikasta. 

Toimintaympäristö

Sähköisen perhekeskuksen tavoitteena on tuoda yhteen lapsille ja perheille tarjottuja sähköisiä palveluita ja tasoittaa aluekohtaisia eroja palveluiden välillä. Perhekeskustyön tavoitteita ja tehtäviä peilataan sähköisen perhekeskuksen toimintojen kehityksessä, ja perhekeskustyön keskeiset osa-alueet löytyvät sähköisestä perhekeskuksesta. Kolmas sektori on vahvasti mukana kehittämisessä ja voi tarjota omia palveluitaan asukkaille sähköisen perhekeskuksen kautta.  

Sähköisen perhekeskuksen kehittämistyötä aloitettiin DigiFinlandin ohjauksessa vuonna 2021 Tulevaisuuden SOTE-keskushankkeessa, jossa kehitettiin perhekeskustoimintaa. Sähköisen perhekeskuksen kehittäminen siirrettiin syksyllä 2022 osaksi RRP-hanketta, jossa projektipäällikkö ja –koordinaattori jatkoivat kehittämistoimintaa. Tammikuusta 2024 alkaen sähköisen perhekeskuksen kehittämistyössä aloitti projektityöntekijä, kun koordinaattori siirtyi kehittämään muita sähköisä palveluita. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Sähköisen perhekeskuksen asiakasryhmä on koostunut lapsista, perheistä ja nuorista. Asiakkaat ovat osallistuneet pilotointiin ennen palvelun käyttöönottoa. Pilotoinnin aikana asiakkaat ovat saaneet antaa palvelusta palautetta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Palvelun käyttöönoton myötä ammattilaisille järjestettiin infotilaisuuksia sekä koulutuksia palvelun hyödyntämisestä. Palvelun juurtumiseksi tarvitaan vähintään vuosi, jotta käyttäjämäärät nousevat ja ammattilaiset tunnistavat palvelun hyödyt. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Sähköisen perhekeskuksen käyttäjämäärät nousivat tasaisesti. Myös ammattilaiset kokivat palvelun hyödylliseksi, koska sivustolta löytyi laaja valikoima palveluita. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Palvelun käyttöönotto ja juurrutaminen vie paljon enemmän aikaa kuin odotettiin. Palvelun viestintää ei saa lopettaa tai unohtaa vaan sen tulee jatkua myös käyttöönoton jälkeen.

Kansikuva
Piirros erilaisista ihmisistä seisomassa yhdessä. Kuvassa on eri-ikäisiä aikuisia ja lapsia, mukaan lukien raskaana oleva henkilö, vanhempi henkilö kepin kanssa sekä pieniä lapsia.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Aihealueet

Ilmiöt