Pitkäaikaisen kipupotilaan hoitoprosessi (RRP, P4, I1)

Tavoitteena on asiakkaan mahdollisimman nopea hoidon aloittaminen. Asiakkaan asia etenee tarvittaessa moniammatillisesti ja sujuvasti. Asiakkaan huomioiminen läpi prosessin.

Toimintamallin nimi
Pitkäaikaisen kipupotilaan hoitoprosessi (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tavoitteena on asiakkaan mahdollisimman nopea hoidon aloittaminen. Asiakkaan asia etenee tarvittaessa moniammatillisesti ja sujuvasti. Asiakkaan huomioiminen läpi prosessin.

Toteutuspaikka
Kainuun hva
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kainuun hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Sari Niskanen

Luotu

18.9.2023

Viimeksi muokattu

10.9.2025
Ratkaisun perusidea

Pitkäaikainen kipupotilas saa nopeasti yhteyden ja hoito aloitetaan. Hoidossa hyödynnetään moniammatillista tiimiä, jolla on kipuosaamista.

Toimintaympäristö

Kainuun Hva pyrkii kustannustehokkaaseen toimintaan ja palveluiden sujuvoittamiseen. Hyvinvointialueen talous on tiukalla ja hoitoon pääsy pitkittynyt, kaikki tätä tukeva toiminta on erittäin ajankohtaista. Esh:n ja pth:n yhteistyötä ja asiakkaan kulkua niiden välillä tulee kehittää ja sujuvoittaa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä on pitkäaikaiset kipupotilaat. Kipupotilaan kipu on jatkunut yli 3 kuukautta, syöpäkivut rajataan ulkopuolelle.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kipukoulutusta keskitetään tietyille hoitajille. Koulutuksessa hyödynnetään jo olemassa olevaa hva:een koulutusmateriaalia kipumittareiden käyttöön. Kipuyhdyshenkilöt perustavat oman tiimin, jolla yhteistyötä ja osaamista vahvistetaan pth:n ja esh:n välillä. Muiden ammattilaisten osaaminen on paremmin tiedossa. Kipulääkärin konsultointi on helpompaa ja nopeampaa konsultaatiokirjan avulla.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Vastaanotoille on nimetty kipuhoitajat, jotka käyneet koulutuskalenterin kautta kipukoulutuksia. Hoitoon pääsyä saman päivän aikana seurattu tilastoinneista ja se toteutuu osassa vastaanotoista. 

Arvioidaan kehitettyä prosessia: 

Miten kipuhoitajille asiakkaiden kohdentaminen on näkynyt? Miten kipuyhdyshenkilöiden oma tiimi on toiminut ja saanut aikaan asiakkaan prosessissa? Miten konsultaatiokirjan käyttö on sujunut?

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin kehittäminen vaatii sitoutuneet työntekijät ja hyvän tuen lähiesihenkilöiltä, joiden kautta yhteistyö johdon kanssa sujuvoituu.  Millaisia sudenkuoppia toimintamallissa on, joita kannattaa koettaa välttää?