Palvelutarpeen arvioinnin valmennus
Palvelutarpeen arvioinnin valmennuksen tavoitteena on vahvistaa sosiaalihuollon ammattilaisten osaamista toteuttaa shl:n mukaisia palvelutarpeen arviointeja sekä sopia yhteisistä käytännöistä palvelutarpeen arviointiin liittyen.
Toimintamallin nimi
Palvelutarpeen arvioinnin valmennuksen tavoitteena on vahvistaa sosiaalihuollon ammattilaisten osaamista toteuttaa shl:n mukaisia palvelutarpeen arviointeja sekä sopia yhteisistä käytännöistä palvelutarpeen arviointiin liittyen.
Palvelutarpeen arvioinnin valmennuskokonaisuuden tavoitteena on vahvistaa ammattilaisten osaamista sekä yhteistä ymmärrystä SHL:n mukaisesta palvelutarpeen arvioinnista sekä luoda ja kehittää yhteisiä käytäntöjä palvelutarpeen arvioinnin toteuttamiseen. Valmennuksessa mallinnettaan yhdessä palvelutarpeen arvioinnin prosessi.
Valmennus toteutetaan syksyn 2023 aikana koko Lapin hyvinvointialueen aikuissosiaalityön, perhesosiaalityön ja lastensuojelun ammattilaisille, jotka tekevät työssään palvelutarpeen arviointeja sekä esihenkilöille, jotka vastaavat tästä työstä. Mukana valmennuksessa on myös kehittäjäasiakkaita (3. ja 4. työpajoissa). Kokonaisuudessa huomioidaan myös saamen kieli ja kulttuuri osan palvelutarpeen arviointia.
Valmennus koostuu neljästä työpajasta:
- Sosiaalihuoltolain mukainen palvelutarpeen arviointi
- perusteet shl:n mukaiselle palvelutarpeen arvioinnille
- merkitys ja tavoitteet
- pta:n toteuttaminen
- asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet
- monialainen yhteistyö ja tiedonvaihto
- Erityistä tukea tarvitsevan henkilön määrittely ja omatyöntekijyys
- mitä tarkoitetaan
- miksi määritellään
- miten arviointia toteutetaan
- case-työskentely
- Yhteiset käytännöt osa 1
- luodaan yhteiset käytännöt pta-prosessille - "PTA-peli"
- monialaisen yhteistyön käytännöt
- asiakkaan osallisuuden vahvistaminen
- kirjaamiskäytännöt
- Yhteiset käytännöt osa 2
- jatketaan käytännöistä sopimista
- mitä sovitaan - miten käytännöt juurrutetaan osaksi toimintaa?
- arviointi ja jatkosuunnitelma
Liitteenä tarkempi pdf-tiedosto valmennuksen sisällöistä, toteutuksesta sekä osallistujien palautteista.
Palvelutarpeen arviointi (SHL 36 §) on keskeinen osa sosiaalihuoltoa. Se on vuorovaikutteinen prosessi, jonka tavoitteena on selvittää ja tunnistaa henkilön tuen tarpeet, elämäntilanne ja niihin vaikuttavat hyvinvoinnin riskitekijät. Hyvinvointialue-uudistuksen tavoitteena on luoda tasa-arvoisempia palveluita ja vähentää ihmisten terveys- ja hyvinvointieroja. Tämä luo tarvetta myös yhtenäistää palveluprosesseja.
Kohderyhmänä sosiaalihuollon ammattilaiset ja esihenkilöt, jotka tekevät palvelutarpeen arviointeja perheiden ja työikäisten palveluissa Lapin hyvinvointialueella. Kehittäjäasiakkaat ovat olleet mukana työpajojen 3. ja 4. valmennuskerralla.
Valmennuskokonaisuus on toteutettu neljän työpajan sarjana Lapin hyvinvointialueen kaikilla palvelualueilla. Valmennuksen viimeisessä työpajassa on sovittu palveltarpeen arvioinnin yhteisistä käytännöistä ja jatkokehittämisestä. Käytäntöön vieminen vaatii edelleen esihenkilöiltä johtamista ja yhdessä sovittujen käytäntöjen juurruttamistyötä.
Valmennuskokonaisuutta suunniteltiin yhdessä alueen esihenkilöiden kanssa. Johto ja tiimit sitoutuivat yhteiseen työskentelyyn ja lähes kaikki perheiden ja työikäisten palveluiden sosiaalihuollon ammattilaiset osallistuivat valmennuksiin. Työntekijöiltä ja esihenkilöiltä kysyttiin jokaisen valmennuskerran jälkeen palautetta, joka on koostettu tässä liitteenä olevaan materiaaliin.
Kansikuva
